سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

تنها در یک‌ ماه‌ و نیم، ۲۳۷ کودک و نوزاد مبتلا به کرونا در بیمارستان کودکان مفید بستری شدند؛ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۹۰ کودک جانشان را از دست داده‌اند و حالا میزان ابتلای کودکان بدون بیماری‌های زمینه‌ای بالا رفته است.

واکسیناسیون دانش آموزان

همشهری- یکتا فراهانی: گزارش‌ها از افزایش دوبرابری ابتلای کودکان به سویه دلتای کرونا حکایت دارد. تا پیش از این میزان درگیری کودکان به این ویروس کمتر بود اما حالا خبرهایی که از مراکز درمانی می‌رسد، نشان می‌دهد که موارد بستری این گروه سنی به‌دلیل ابتلای شدیدتر به کرونا، بالا رفته است. براساس اعلام یکی از متخصصان عفونی بیمارستان کودکان مفید، از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون ۹۰ کودک درگیر این بیماری، جانشان را از دست داده‌اند؛ کودکانی که اغلب درگیر بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی بودند اما حالا از همین بیمارستان خبر می‌رسد که میزان ابتلا در کودکان سالم بدون بیماری زمینه‌ای هم بالا رفته است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع حاد کرونا قرار دارند، هر چند که هنوز هم میزان مرگ در این گروه سنی پایین است. پژوهش‌های انجام شده در آمریکا حاکی از آن است که میزان ابتلا در کودکان، به بالاترین میزان آن از ابتدای شیوع رسیده است. ‌شان اولری‌، نایب‌رئیس کمیته بیماری‌های عفونی آکادمی کودکان آمریکا پیش از این به مجله تایم گفته بود پس از کاهش موارد ابتلا در اوایل تابستان، میزان ابتلای کودکان، بیش از ۴ برابر بیشتر گزارش شده است. بالا رفتن میزان شیوع در بیمارستان‌های ایران هم بالا رفته است.
 

ابتلای ۲۳۷ کودک در یک‌ ماه‌ و نیم

شمس‌الله نوری‌پور، رئیس بیمارستان کودکان مفید در این‌باره به همشهری می‌گوید که در پیک‌پنجم، به‌دلیل افزایش ابتلای خانوادگی به کرونا، کودکان اغلب در داخل خانه درگیر ویروس می‌شوند. یک نفر در خانواده حتی بدون علائم شدید، می‌تواند تمام اعضای خانواده را بیمار کند. براساس اعلام او، هم‌اکنون، میزان ابتلا در کودکان و حتی نوزادان، نسبت به ماه‌های قبل بیشتر شده است؛« در مرداد و شهریور امسال ۲۳۷ مورد بستری به‌دلیل ابتلا به کرونا، در این بیمارستان گزارش شده است، تعدادی از این بستری‌ها، مربوط به نوزادان است.» با این حال نوری‌پور تأکید می‌کند که در بیشتر موارد، ابتلا به کرونا در کودکان، منجر به مرگ نمی‌شود، اگر هم مرگ رخ دهد، موارد بسیار کم است؛« بیشتر موارد مرگ مربوط به کودکانی است که بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های ژنتیک مادرزادی یا نقص ایمنی و... دارند؛ یعنی در ۴۰ مورد بستری کمتر از ۱۰ مورد مرگ‌ومیر وجود داشته است.»

براساس گفته‌های این متخصص کودکان و نوزادان، نشانه‌های ابتلا به‌سویه دلتا، تفاوت زیادی با جهش‌های قبلی ندارد و اغلب کودکان با نشانه‌های تب، سرفه، بدن‌درد، سردرد، بی‌حالی و... مراجعه می‌کنند. هر چند که در موارد جدید، بیماران از دردهای شکمی، اسهال و استفراغ هم شکایت دارند؛« گاهی نشانه‌های بیماری در کودکان ۲ تا ۳ هفته پس از ابتلا، مشخص می‌شود، حتی وقتی سیستم ایمنی بدن پاسخ داده و پادتن ایجاد شده، ممکن است سندرمی در کودکان ایجاد شود به نام «سندرم میس» یا «سندرم التهابی چند سیستمی». در این سندرم، ممکن است بیمار علائمی مانند افزایش فشار خون، سرگیجه، سردرد یا گاهی هم تشنج، قرمزی چشم‌ها، پلک‌ها و لب‌ها و حتی بزرگی غدد لنفاوی یا دردهای شکمی داشته باشد که همگی نشانه التهاب بالا در بدن است.» به‌گفته رئیس بیمارستان کودکان مفید، ابتلای کودکان به این بیماری از اثرات مستقیم درگیری با کرونا نیست، بلکه نشانه‌های پاسخ سیستم ایمنی بدن به این ویروس و التهابات موجود در بدن است که گاهی حتی می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی ‌شود.
 

بر اساس اعلام این متخصص کودکان، ابتلای کودکان به کرونا در سویه دلتا، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سویه‌های قبلی شده؛ چرا که سرعت انتقال بیماری و شدت آن بسیار بالاست. به همین دلیل بازگشایی مدارس می‌تواند منجر به انتقال بیشتر این بیماری به جمعیت بیشتری از این کودکان شود؛« برای بازگشایی مدارس لازم است میزان واکسیناسیون در کشور به بالای ۷۵ درصد برسد. از سوی دیگر، باید در مدارس شرایط ویژه‌ای برای حضور کودکان درنظر گرفته شود؛ ازجمله تهویه مناسب.»

نوری‌پور به راهکارهایی برای کاهش میزان ابتلای کودکان به کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید:«ویژگی‌های ژنتیک کرونا به‌گونه‌ای است که امکان وارد شدنش به بدن کودکان و تحریک سیستم ایمنی آنها، سخت است، البته باید به این نکته هم توجه داشت که هم‌اکنون یک نوزاد یک‌روزه هم می‌تواند مبتلا به کرونا شود؛ بنابراین برای کمک به کاهش موارد ابتلا در کودکان، بزرگسالان باید سختگیرانه‌تر از قبل پروتکل‌ها را رعایت کنند.»
 

درگیری بیشتر کودکان سالم نسبت به قبل

شهناز آرمین، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و درباره افزایش موارد ابتلا در کودکان به همشهری می‌گوید که شدت ابتلا به کرونا در کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند در گذشته هم بیشتر بود، اما در سویه دلتا، کودکانی که سالم‌اند هم درگیری ریوی شدید پیدا کرده‌اند؛ یعنی در سویه جدید، سن مبتلا، دیگر نقشی ندارد و همه در معرض این بیماری قرار گرفته‌اند. با این حال هنوز هم نمی‌توان گفت که میزان مرگ‌ومیر در کودکان مبتلا بالاست. براساس اعلام او، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۹۰ کودک در بیمارستان کودکان مفید جانشان را از دست داده‌اند. با این حال او تأکید می‌کند که در سویه جدید شدت بیماری در تعدادی از کودکان به اندازه‌ای است که چاره‌ای جز بستری کودک وجود ندارد، درحالی‌که در سویه‌های قبلی کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای کارشان به بستری کشیده می‌شد.

این متخصص عفونی تأکید می‌کند زمانی‌که نشانه‌های ابتلا و سرفه‌های کودک بیش از ۳روز زمان ببرد و درد در ناحیه قفسه سینه، اختلالات گوارشی و قرمزی چشم و... در کودک دیده شود، باید درمان تخصصی شروع شود. حالا در این وضعیت، آرمین هم مخالف بازگشایی مدارس است و می‌گوید:« حضور کودکان در مدرسه، مستلزم تزریق واکسن به تمام افرادی است که به مدرسه رفت‌وآمد دارند. کودکان ناقلان خوبی برای ویروس کرونا هستند و به راحتی می‌توانند منجر به سرایت بیشتر آن شوند؛ بنابراین با بازگشایی مدارس، سیکل عجیبی از بیماری اتفاق می‌افتد که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.»

کد خبر 627770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha