شهردار منطقه 12 از برنامه‌ریزی برای احیا و بازسازی قنات سنگلج و مهرگرد با مقاصد گردشگری در این منطقه خبر داد

منطقه ۱۹

به گزارش همشهری، علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ضمن اعلام این خبر گفت: در کنار پرسنل پرتلاشی که حیات و زندگی را به قنات‌های تاریخی تهران هدیه خواهد کرد، بازدید از قنات سنگلج و مهرگرد به منظور برنامه‌ریزی و اجرای پروژه احیا و بازنمایی این آثار هویتی و تاریخی در قلب طهران در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: به همین منظور بناست بخشی از قنات سنگلج که در پارک شهر باقی مانده، مرمت شود که جمع‌آوری گل و لای کف قنات به منظور آماده‌سازی برای تردد بازدیدکنندگان و در مرحله بعد، تعبیه ورودی و خروجی‌ها از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام خواهد شد.
در این باره محمدرضا ندرلو، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه نیز طی بازدید از قنات گفت: قنات سنگلج، قناتی بوده که آب را از محله بالادست به محله سنگلج می‌آورده و ویژگی‌های این قنات شامل قدمت و ارزش تاریخی قنات، موقعیت مکانی استراتژیک در مرکز پارک شهر، نزدیکی به اماکن تاریخی و گردشگری تهران تاریخی، دیواره آجرچینی‌شده و منحصربه‌فرد، امکان دسترسی به میله‌چاه‌ها، وجود فضای مورد نیاز برای ساخت مسیر دسترسی به قنات و امکان استفاده از فضای زیر و روی قنات به منظور گردشگری است.
گفتنی است قنات سنگلج که مادرچاه آن در پارک لاله قرار دارد، در خیابان حافظ، تقاطع سرهنگ سخائی وارد منطقه ۱۲ شده و مظهر آن در جنوب پارک شهر در خیابان عدالت‌خواه و خیابان انصاری می‌باشد. این قنات فعلاً در محدوده منطقه ۱۲ آب ندارد. طول مسیر این قنات در این منطقه حدود ۱۵۰۰ متر است و با هرنج سرپوشیده به ۳۰۰۰ متر نیز می‌رسد.
قنات، سازه‌ای بومی برای استحصال آب‌های زیرزمینی است که از حدود ۳۰۰۰ سال پیش در ایران کاربرد داشته است. کلانشهر تهران بیش از ۶۰۰ رشته قنات دارد که قنات سنگلج، یکی از قدیمی‌ترین آنهاست.

کد خبر 627753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha