چهار مسافر خصوصی شرکت اسپیس‌ایکس پس از گذراندن سه روز در فضا درون کپسول دراگون به زمین بازگشتند و در اقیانوس اطلس نزدیک ساحل ایالت فلوریدای آمریکا فرود آمدند.

Dragon

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از sapce.com سفینه دراگون سرنشین‌دار با نام «واجهش» (Resilience) در ساعت ۷:۰۶ بعدازظهر روز شنبه ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) به وقت ساحل شرقی آمریکا به آرامی درون اقیانوس اطلس در نزدیک ساحل کیپ کاناورال ایالت فلوریدا فرود آمد.

این ماموریت بخشی از یک اقدام نیکوکارانه برای گردآوری کمک مالی برای بیمارستان پژوهشی کودکان سنت‌جود بود. جارد آیزاکمن، میلیاردر آمریکایی، یکی از این مسافران، این پرواز را از اسپیس‌ایکس خرید تا ۲۰۰ میلیون  دلار کمک برای پژوهش درباره سرطان‌های کودکان گردآوری کند.

آیزاکمن با هیلی آرسنو، پزشکیار بیمارستان سنت‌جود که سرطان دوران کودکیش در این بیمارستان درمان شده بود، و شیان پروکتو، زمین‌شناس و استاد دانشگاه و کریس سمبروسکی، مهندس داده‌ها همراهی می‌شوند. این چهار شهروند خصوصی که اعضای ماموریت «الهام۴» را تشکیل می‌دادند که نخستین سفر فضایی بوسیله افراد غیر فضانورد حرفه‌ای بود.

این چهار نفر در مدت سه روزی که در مدار زمین بودند، مجموعه‌ای از تجربیات پزشکی انجام دادند و نمونه‌ها وداده‌هایی را گردآوری کردند که به پژوهشگران در درک بهتر اثر جاذبه پایین بر بدن انسان کمک می‌کند.

سفینه دراگون حامل این افراد در طول این ماموریت در فاصله ۵۹۰ کیلومتری بالای سطح زمین حرکت می‌کرد، یعنی در ارتفاعی بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و تلسکوپ فضایی هابل

آرسنو در یک تماس تصویری در روز جمعه گفت چگونه او همراهانش نمونه‌هایی از بخش‌های متفاوت بدنشان گردآوری کرده‌اند تا دانشمندان «میکروبیوم» یا مجموعه میکروب‌هایی که در بدن انسان زندگی می‌کنند و چگونگی تغییر آنها در حین این اقامت سه‌روزه در فضا را بررس کنند. این مسافران نمونه‌های خون از خودشان برای پژوهشگران گرفتند و آزمون‌های شناختی انجام دادند.

مسافران خصوصی ماموریت «الهام۴» شرکت اسپیس‌ایکس به زمین بازگشتنند

مسافران خصوصی ماموریت «الهام۴» شرکت اسپیس‌ایکس به زمین بازگشتنند

مسافران خصوصی ماموریت «الهام۴» شرکت اسپیس‌ایکس به زمین بازگشتنند

این چهار نفر همیشه نمایی فوق‌العاده از کره زمین را در پیش چشم داشتند. مهندسان شرکت‌اسپیس‌ایکس پس از آخرین پرواز سفینه دراگون سرنشین‌دار «واجهش» داده بودند و یک پنجره گنبدی بزرگ در به نام «کوپولا» نصب کرده بودند که هر بار یکی از مسافران می‌توانستند وارد آن شوند و چشم‌اندازی فوق‌العده به زمین داشته باشند.

اسپیس‌ایکس در حال برنامه‌ریزی برای یک پرواز خصوص دیگر در سال آینده است. این ماموریت که با همکاری شرکت Axios Space انجام می‌شود شامل فرستادن چهار مسافر خصوصی (از جمله یک فضانورد پیشین ناسا) به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 627735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha