مجموع نظرات: ۸
یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

کمبود زمین به‌ویژه در شهرکرد، بروجن و لردگان از مهم‌ترین دلایل گرانی افسارگسیخته مسکن در چهارمحال‌وبختیاری است.

مسکن

خاطره حسین‌زاده-همشهری آنلاین:

مسکن به‌عنوان یک کالای اساسی در زندگی مردم، نه‌تنها نقش مهمی در کیفیت زندگی شهروندان ایفا می‌کند، بلکه ازنظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است، به‌گونه‌ای که 2 بخش مسکن و خوراک با سهم 28درصدی در محاسبه تورم، بیشترین ضریب اهمیت را در محاسبه این شاخص دارند و موتورمحرکه اقتصاد کشور نیز به‌شمار می‌روند.  با این وجود بخش مسکن مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور، همواره با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده‌است و این تحولات در سال‌های گذشته با سرعت زیادی به‌وقوع پیوسته و سبب افزایش چند برابری قیمت زمین و مسکن در نقاط مختلف کشور، ازجمله استان چهارمحال‌وبختیاری شده‌است.

اگرچه قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در چهارمحال‌وبختیاری مانند دیگر نقاط کشور از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده‌است، اما این افزایش قیمت در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان بیشتر به‌چشم می‌آید و براساس آخرین گزارش‌های حوزه مسکن، با توجه به شاخص‌های درنظرگرفته شده، این استان جزو گران‌ترین استان‌ها در قیمت خانه و زمین به‌شمار می‌رود. درچنین شرایطی کمبود زمین، از مهم‌ترین دلایل گرانی مسکن در شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق کشور است، چراکه موقعیت ویژه توپوگرافیک و کوهستانی بودن منطقه، توسعه‌شهری را در مرکز استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است.

چالش زمین در3شهر استان
معاون بازآفرینی‌شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری دراین باره گفت: اکنون می‌توان گفت در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان دیگر زمینی برای ساخت‌وساز وجود ندارد و با توجه به جمعیت روبه رشد و توسعه این شهرها، باید تصمیم موثری دراین بخش گرفته شود. پ

«ابراهیم علیرضایی» تأخیر در بازنگری در طرح جامع شهرکرد را از چالش‌های موجود درزمینه تأمین زمین دراین شهر عنوان کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد با توسعه شهر بتوان بخشی از نیاز مردم به زمین را برطرف کرد. طرح جامع، طرح بلندمدتی است که حاوی اطلاعاتی درباره اوضاع جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی شهر، ضوابط و مقررات کاربری اراضی، شبکه معابر و تأسیسات زیرساختی است. این طرح جامع به سفارش وزارت راه و شهرسازی و ازسوی مهندسان مشاور تهیه می‌شود و تصویب نهایی آن با شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است.

طرح جامع شهرکرد درمسیر تصویب
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری نیز درباره انتقادهای مطرح شده درباره تأخیر در ارائه اسناد بازنگری طرح‌جامع شهرکرد که سبب کمبود زمین برای توسعه شهر شده‌است، گفت: مقرر شده اسناد و مدارک پیشنهادی بازنگری طرح جامع شهرکرد به‌زودی ازسوی مشاور ارائه شود. «صغری علیزاده» افزود: بازنگری در طرح جامع شهرکرد به سبب نداشتن نقشه‌های پایه، سال‌هاست به‌طول انجامیده که این نقشه‌ها ازسوی شهرداری تأمین و در اختیار مشاور طرح قرار داده شده‌است.

وی ادامه داد: این طرح پس از ارائه ازسوی مشاور، در شهرداری و شورای‌اسلامی‌شهر بررسی و ارزیابی می‌شود و در مرحله بعد باید در کارگروه زیربنایی و سپس شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب برسد و پس از آن، برای تصویب‌نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در تهران ارسال می‌شود.

علیزاده اظهارکرد: پیش از این، نرخ رشد و جمعیتی که قرار است تا 10سال آینده در شهرکرد ساکن شود، در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسیده بود. معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری اضافه‌کرد: براساس قانون، مقرر شده مشاور اسناد و مدارک پیشنهادی خود برای توسعه شهرکرد را به‌زودی ارائه دهد و اگرچه نمی‌توان درخصوص تصمیم‌های احتمالی تا آن زمان اظهارنظر کرد، اما براساس قوانین موجود پیش‌بینی می‌شود از اراضی ملی داخل محدوده شهرکرد آزادسازی شود.

چرا خانه‌دار شدن رویایی دست‌نیافتنی شد؟
یک کارشناس حوزه مسکن چهارمحال‌وبختیاری نیز دراین باره به خبرنگارهمشهری گفت: افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن دلایل مختلفی دارد، اما آنچه این بازار نابه‌سامان را متلاطم‌ و خانه‌دار شدن را برای بسیاری از مردم استان به رویای دست‌نیافتنی تبدیل کرده، سفته‌سازی و سوداگری در بازار مسکن است. دراین میان کمبود زمین نیز دلیل مهم دیگری برای شکل‌گیری این وضعیت ‌است.

«مجید نیکخو» با تأکید بر اینکه مسکن طی سال‌های اخیر از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده‌است، اظهارکرد: مسکن یکی از نیازهای اولیه انسان‌ها و مکانی برای سکونت است، اما در سال‌های اخیر با تبدیل شدن به کالایی سرمایه‌ای، بسیاری از خانواده‌ها از تأمین این نیاز خود درمانده‌اند و افزایش تقاضا برای خانه‌های استیجاری به‌شدت افزایش پیدا کرده‌است.

وی تصریح کرد: این چالش جدی مردم استان چهارمحال‌وبختیاری، در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان ابعاد گسترده‌تری دارد و سبب شده این استان در آخرین ارزیابی‌های انجام شده در حوزه مسکن، درجمع گران‌ترین استان‌ها در حوزه قیمت مسکن قرار گیرد.

نیکخو کمبود زمین را از دلایل گرانی مسکن در شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق کشور دانست و گفت: علاوه‌بر موقعیت توپوگرافی که توسعه شهر را با مشکل مواجه کرده، طرح‌ تفصیلی و جامع شهرکرد نیز از 10سال گذشته به‌روزرسانی نشده و همین موضوع شهر را با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مواجه کرده‌است.

این کارشناس حوزه مسکن ایجاد تحول اساسی در نگاه‌های موجود مدیریتی، تقویت نظارت‌ها و تدوین قوانین موثر برای جلوگیری از رشد سوداگری در اقتصاد را از راهکارهای موجود برای ساماندهی بازار مسکن و سایر بازارهای موازی دانست و اضافه‌کرد: قوانینی مانند مالیات بر عایدی مسکن، بازنگری در طرح‌های تفصیلی و ارائه طرح‌های حمایتی ازسوی دولت برای کاهش قیمت مسکن، می‌تواند نقش موثری در این حوزه ایفا کند.

کد خبر 627718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    2 2
    چرا زمین های بالا دست میدان قمر بنی هاشم شهرکرد که بیشتر از 20 سال پیش بوسیله ی ارگان های دولتی به کارمندان فروخته شده و غیر قابل کشاورزی هستند آزاد نمی شوند