باشگاه پرسپولیس در دورانی از تاریخ خود به سر می‌برد که در چند سال اخیر بازی‌های آسیایی درخشان ظاهر شده اما با تکرار این اتفاق سرخ‌پوشان نباید تصور کنند که تا ابد به راحتی می‌شود به جمع ۸ تیم یا ۴ تیم برتر آسیا رسید.

پرسپولیس

بهروز رسایلی - همشهری‌آنلاین

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس ایران حریفش را شناخت و باید به مصاف الهلال عربستان برود. این یک نبرد حساس و کلاسیک در لیگ قهرمانان به شمار می‌رود که قطعا جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. در مورد این مسابقه، چند نکته مهم باید مدنظر پرسپولیسی‌ها قرار بگیرد.

قدر این فرصت را بدان

پرسپولیس در بخشی از بهترین دوران تاریخش به سر می‌برد و همگام با موفقیت‌های داخلی، معمولا حضور در مراحل بالای لیگ قهرمانان آسیا را هم تجربه می‌کند. شاید تکرار این مسئله باعث شده باشد خیلی از هواداران این تیم، تصور کنند تا ابد به راحتی می‌شود به جمع ۸ تیم یا ۴ تیم برتر آسیا رسید، درحالی‌که واقعا اینطور نیست. کافی است به همین چند سال پیش نگاه کنیم که سرخ‌ها در صعود از مرحله گروهی هم کلی مشکل داشتند. همین شرایط هم‌اکنون برای سایر تیم‌های ایرانی وجود دارد. پس پرسپولیس در دوران اقتدارش، باید کمی قدرشناس‌تر باشد و بالاخره ماموریت قهرمانی در آسیا را یکسره کند. این تیم در مرحله گروهی قرعه خوبی داشت و در یک‌هشتم هم از همین موهبت سود برد. حالا سرخ‌ها در یک‌چهارم نهایی به سد محکمی به نام الهلال خورده‌اند، اما باید قدر موقعیت موجود را بدانند و با عبور از این تیم، بار دیگر به نیمه‌نهایی آسیا برسند. حیف است اگر این سال‌های درخشان، برای قرمزها بهره بین‌المللی متناسب به همراه نداشته باشد.

گول بازی استقلال را نخور

نوع نمایش الهلال برابر استقلال در مرحله قبلی باعث شده شاهد افزایش شدید اعتمادبه‌نفس بین گروهی از پرسپولیسی‌ها باشیم؛ کسانی که پیروزی تیم‌شان بر حریف عربستانی را کاملا محتمل و در دسترس می‌بینند. صد البته این روحیه خیلی هم خوب است؛ مشروط بر اینکه در مورد آن زیاده‌روی نشود. بله؛ الهلال برابر استقلال نمایشی کمتر از حد انتظار ارائه داد و چه بسا اگر اشتباهات ساختار دفاعی این تیم نبود، حریف عربستانی پیروز نمی‌شد. حتی به جرأت می‌توان گفت تعداد موقعیت‌های گل استقلال بیشتر از الهلال بود، اما این همه نباید منجر به خوش‌خیالی کاذب شود. الهلال به هر حال حریفی بزرگ با ستارگانی مؤثر است که از کمترین غفلت تیم مقابل نهایت استفاده را می‌برد. در بازی با استقلال هم دیدیم ستاره‌ای مثل موسی ماره‌گا با وجود نمایشی کم‌اثر، در یک لحظه پاس گل دوم و تمام‌کننده بازی را داد. در مجموع اعتمادبه‌نفس خیلی هم خوب است، اما پرسپولیس نباید از آن طرف بام سقوط کند. استقلال بیش از حد از این تیم ترسید و حذف شد، کاش پرسپولیس تاوان دست‌کم گرفتن رقیب عربستانی را ندهد.

در دفاع بی‌نقص باش

مرور بازی استقلال برابر الهلال عربستان به وضوح نشان می‌دهد اگر پرسپولیس در امور دفاعی کم‌اشتباه باشد و با تمرکز بالا به مصاف حریف برود، در فاز حمله امکان خلق موقعیت و گشودن دروازه رقیب عربستانی را خواهد داشت. استقلال با اینکه در دقایق زیادی از بازی خودش را باور نداشت، دست‌کم ۵ موقعیت عالی گلزنی خلق کرد و دلیلی ندارد پرسپولیس با عناصر تهاجمی زهردارتر، قادر به تکرار همین عملکرد نباشد.
حق استقلال بود که حداقل یک‌بار دروازه الهلال را باز کند و حالا پرسپولیس این شانس را خواهد داشت. حسن سرخ‌ها نسبت به استقلال این است که هم ساختار دفاعی محکم‌تری دارند و هم در حمله از بازیکنان کلیدی و اثرگذار بیشتری سود می‌برند. نفراتی مثل مهدی ترابی، وحید امیری، عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی کاملا شرایط باز کردن گره بازی به سود قرمزها را دارند. پس اگر پرسپولیس موفق به مهار خط حمله الهلال و مخصوصا ۲ مهاجم ایستا و کند این تیم یعنی گومیس و ماره‌گا شود، بزرگ‌ترین گام را برای صعود برداشته است. در چنین شرایطی قرمزها بالاخره گل‌شان را خواهند زد.

خودت را «سخت» آماده کن

همانطور که بعد از قرعه‌کشی هم به‌طور وسیع مورد اشاره قرار گرفت، بزرگ‌ترین امتیاز الهلال نسبت به پرسپولیس این است که لیگ عربستان شروع شده و بازیکنان این تیم در فرم کامل مسابقه به مصاف حریف ایرانی خواهند آمد. این در حالی است که لیگ ۲۱ ایران با تأخیری بسیار قابل توجه، تازه از اواخر مهرماه آغاز می‌شود. در این شرایط طبیعی است که بازیکنان پرسپولیس در فرم مسابقه نباشند. ما این آفت را در جریان بازی با استقلال تاجیکستان هم دیدیم. در این شرایط تنها کاری که پرسپولیس می‌تواند انجام بدهد، ترتیب دادن مسابقات تدارکاتی سفت و سخت، کاملا نزدیک به شرایط رسمی است. سرخپوشان حتی باید از برگزاری احتمالی سوپرجام پیش از بازی با الهلال استقبال کنند. مهم نیست اگر آنها این کاپ را برابر فولاد از دست بدهند. قطعا دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا اهمیت بسیار بیشتری دارد. هر اتفاقی که منجر به افزایش هماهنگی و آمادگی پرسپولیسی‌ها شود، به صلاح این تیم است.

کد خبر 627574
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha