یک مقام ارشد پیشین دولت آمریکا خواستار یافتن راهکاری تازه از سوی دولت آمریکا برای مقابله با عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای شد.

دنیس راس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد پیشین دولت آمریکا شنبه‌شب به وقت تهران در توییتی خواستار یافتن «طرح دوم» از سوی دولت آمریکا برای مقابله با عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای شد.

 «دنیس راس» مسئول امور ایران در دستگاه دیپلماسی آمریکا در دوران «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا در توییتی  نوشت، ایران در حال حاضر عضو سازمان همکاری شانگهای است، چیزی که مدتی به دنبال آن بوده است. سرانجام روسیه و چین این امکان را فراهم کردند. دولت آمریکا به «طرح دوم» نیاز دارد.

در بیست و یکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان، عضویت دائم ایران در این سازمان مورد پذیرش کشورهای عضو قرار گرفت، عضویتی که به گفته دستیار وزیر خارجه اعلام شکست پروژه منزوی‌سازی ایران توسط آمریکا و کشورهای غربی بود.

پیش از آن هم هیأت روسیه در جلسه تیرماه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده بود که این کشور خواستار تایید پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان است. از سوی دیگر، «نظام الدین زاهدی»  سفیر تاجیکستان در تهران نهم خرداد ماه سال جاری در نشست خبری در محل سفارتخانه این کشور در تهران گفته بود که عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است.

در همین خصوص نیز «بختیور خاکیموف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای ۱۸ شهریور گفت مسکو انتظار دارد که سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) درباره آغاز روند پذیرش تهران در این سازمان در اجلاس شهر دوشنبه، تصمیم بگیرند.

سازمان همکاری شانگهای در راستای همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد. 

مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و بعد از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان مذکور ملحق شدند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت دائم این سازمان درآمدند. ایران در سال ۲۰۰۸ درخواست خود را برای تبدیل عضویت ناظر به دائم سازمان همکاری شانگهای مطرح کرد.

کد خبر 627497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha