رئیس جمهوری ایالات متحده در آخرین تماس تلفنی با همتای چینی پیشنهاد دیدار و گفتگوی حضوری را مطرح کرد که با واکنش بسیار سرد و پاسخ تلویحا منفی شی جین‌پینگ روبه‌رو شد.

جو بايدن و شي جين‌پينگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فایننشال تایمز، یکی از مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی ۹۰ دقیقه‌ای اخیر رئیسان جمهوری آمریکا و چین، پیشنهاد دیدار حضوری بایدن به همتایش جین‌پنگ بود. در حالی که گمان می‌رفت رئیس جمهوری چین به این درخواست پاسخ مثبت بدهد اما او به گونه‌ای واکنش نشان داد که انگار چیزی نشنیده است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد رفتار سخت پکن در قبال واشنگتن همچنان ادامه داشته باشد.

آنچه منابع خبری از متن گفتگوی بایدن و جین‌پینگ روایت و گزارش کرده‌اند، نشان می‌دهد تلاش‌های رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش سطح تنش با چین به بن‌بست خورده است. در واقع، مرد اول دومین اقتصاد بزرگ دنیا به جای پاسخ دادن به پیشنهاد دیدار رو در رو از همتای آمریکایی خود خواسته است در برخورد با پکن آرام‌تر باشد و رویکردی دوستانه‌تر در پیش بگیرد. گفتگوی ۹۰ دقیقه‌ای چند روز پیش بایدن و جین‌پینگ هفت ماه پس از گفتگوی اول و البته به درخواست کاخ سفید انجام شد.

پنج نفر از کسانی که در جریان ریز و جزئیات گفتگوی رئیسان دولت آمریکا و چین بودند چنین روایت کرده‌اند که لحن طرف چینی دست‌کم به اندازه دیگر دیپلمات‌های ارشد پکن در یک سال گذشته تند و تیز نبوده است. ضمن اینکه پیام کلی جین‌پینگ چنین به بایدن منتقل شده است: کاخ سفید باید از لفاظی‌های خود علیه پکن بکاهد. پیش‌تر بایدن برخی سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای چین را به یاد انتقاد گرفته و با این واکنش روبه‌رو شده بود که واشنگتن حق ندارد در منافع راهبردی چین دخالت کند.

ششمین فرد نزدیک به متن گفتگوهای رئیسان جمهوری چین و آمریکا معتقد است پیشنهاد بایدن برای دیدار رو در رو نکته‌ای نبوده است که نیاز به پاسخ آنی داشته باشد. از سوی دیگر، جین‌پینگ آخرین‌بار پس از همه‌گیری کرونا فقط در ماه می ۲۰۲۰ از پکن خارج شده و به میانمار رفته است. از این رو، رفتار سرد نسبت به پیشنهاد دیدار حضوری بایدن می‌تواند در ادامه پرهیز رئیس جمهوری چین از سفرهای خارجی در دوران شیوع ویروس باشد.

شی جین‌پینگ این هفته در نشست سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه تاجیکستان شرکت نکرد و گمان می‌رود در نشست بعدی G۲۰ در ایتالیا در ماه اکتبر هم حضور نداشته باشد؛ جایی که می‌توانست به دیدار با همتای آمریکایی ختم شود. برخی کارشناسان می‌گویند شاید تماس بعدی بایدن و شی یک دیدار تصویری در حاشیه نشست G۲۰ از راه دور باشد که دست‌کم یک گام جلوتر از تماس‌های تلفنی است. هر چند جین‌پینگ برای این ماجرا هم روی خوش نشان نداده است.

مقام‌های ارشد کاخ سفید هنوز روایت‌های مربوط به تماس تلفنی رئیسان جمهوری آمریکا و چین را تایید نکرده و برخی برداشت‌ها از آن را نادرست دانسته‌اند. از جمله جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که می‌گوید آنچه از محتوای گفتگو نقل شده، درست نیست. با این حال، چینی‌ها گفته‌اند دیدار و گفتگوی حضور پیشنهاد طرف آمریکایی بوده و چینی‌ها هم با تاکید بر اینکه رفتار ایالات متحده مشکل‌های جدی به وجود آورده، آن را نادیده گرفته‌اند.

یک روز پس از گفتگوی ۹۰ دقیقه‌ای بایدن و شی جین‌پینگ، خبر رسید رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد به تایوان اجازه دهد نام دفتر خود را در واشنگتن از دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه به دفتر نمایندگی تایپه تغییر دهد؛ اقدامی که خشم شدید پکن را در پی خواهد داشت. چین بر این باور است حتی رسمی کردن نام تایوان هم می‌تواند جایگاه آن را در ادعای استقلال از چین تقویت کند.

کد خبر 627250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha