یک طراحی با مداد مربوط به نوامبر سال ۱۸۸۲ که به تازگی به ونسان ونگوگ منسوب شده، برای نخستین بار از امروز جمعه در موزه استاد هلندی در آمستردام به نمایش درمی‌آید.

طراحي ونسان ونگوگ با مداد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از جورنال، نقاش نامدار هلندی «از نفس افتاده» را در سال‌هایی طراحی کرده که برای نقاشی کشیدن تمرین می‌کرد و هنوز به مرحله استادی نرسیده بود. این طراحی ۱۳۹ ساله که در گنجینه آثار یک مجموعه‌دار هلندی نگهداری می‌شود، تا امروز به نمایش درنیامده و فقط چند نفر انگشت‌شمار از وجود و ارزش آن خبر داشته‌اند. قرار است «از نفس افتاده» از امروز جمعه تا دوم ژانویه ۲۰۲۲ در موزه ونسان ونگوگ آمستردام برابر چشم دوستداران نقاشی و نقاش هلندی قرار بگیرد.

مالک این طراحی قدیمی که هویت او هنوز فاش نشده، نمی‌دانست خالق اصلی آن کیست. به همین دلیل از مدیران موزه ونگوگ خواست ارتباط آن را با استاد هلندی بررسی و تایید کنند. تیو میدندورپ، پژوهشگر ارشد موزه ونگوگ معتقد است این طراحی مربوط به دورانی است که ونسان در لاهه زندگی و فعالیت می‌کرد و نشانه‌هایی از شیوه طراحی‌های او در آن زمان در تابلو «از نفس افتاده» یا «فرسوده» هم به چشم می‌خورد.

امیلی گوردنکر، مدیر موزه ونگوگ در آمستردام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این موردی بسیار نادر است که پس از این همه سال یک طراحی تازه به کارنامه ونسان ونگوگ افزوده شود. ما مفتخریم که می‌توانیم این طراحی سال‌های ابتدایی فعالیت ونگوگ و داستان آن را با تماشاگرانمان به اشتراک بگذاریم.»

کارشناسان می‌گویند «از نفس افتاده» مربوط به دوره‌ای از فعالیت ونگوگ است که او برای نقاش شدن تلاش و روی طراحی چهره و پرتره مردم بارها و بارها کار می‌کرد. از طراحی موسوم به «فرسوده» چند نسخه دیگر هم وجود دارد و آشکار است که تقریبا همه آنها به نوعی به هم ارتباط دارند.

«از نفس افتاده» طراحی یک مرد مسن است که روی یک صندلی چوبی نشسته، به جلو خم شده و سر بی‌موی خود را در دستانش گرفته است. روی پاچه پای راست شلوار مرد هم یک وصله دیده می‌شود که نشان می‌دهد عنوان «فرسوده» یا «از نفس افتاده» کاملا برازنده تابلو است.

ونسان ونگوگ که تقریبا تا پایان عمر مرهون سخاوت برادرش تئو بود، با گذاشتن یک نام انگلیسی روی طراحی کوشید نامی برای خودش دست و پا کند. گفته می‌شود او در آن دوران در پی یافتن کار هم بود و می‌خواست بخت خود را برای حضور در تحریره یک مجله به عنوان طراح بیازماید.

کد خبر 627222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha