صفحه جدیدی راه‌اندازی کردیم و نامش را گذاشتیم «کارشناس محله» تا شهروندان سؤالات خود را در این صفحه مطرح کنندو ما آن را با کارشناس مربوطه در میان گذاشته و پاسخ‌های لازم را دریافت کنیم.

پرسش

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:    کارشناس محله در حوزه‌های مختلف حقوقی، پزشکی، آموزشی، کارآفرینی، خدمات عمومی و... آماده پاسخگویی به سؤالات شماست. اگر سؤالی ذهن شما را مشغول کرده همین حالا گوشی را بردارید و با شماره ۲۳۰۲۳۴۸۳ تماس بگیرید.

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • چگونه می‌توانم قاب‌سازی یاد بگیرم

بنده معلول جسمی و حرکتی هستم و ۲۹ سال دارم و ۲۰ سال می‌شود که در خیابان شهید محمدعلی رضایی شهرک صاحب‌الزمان(عج) زندگی می‌کنم. اکنون به دلیل مشکلات مالی به دنبال ایجاد کسب و کار هستم و یکی از کارهایی که به آن علاقه زیادی دارم هنر قاب‌سازی است. می‌خواهم بدانم آیا می‌توانم این حرفه را درجایی یاد بگیرم و در مغازه کوچکی کسب و کار راه بیندازم.
«اکبر اوتادی» ساکن شهرک صاحب‌الزمان(عج)

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
«معصومه فراهانی»/ مدیر روابط‌عمومی مؤسسه خیریه رعد الغدیر
  • آموزش رایگان از ما ، همت عالی از شما

مؤسسه خیریه رعد الغدیر سال‌ها قبل با تلاش افراد نیکوکار در محدوده میدان الغدیر یافت‌آباد ساخته و راه‌اندازی شده و یکی از اهداف آن توانمندسازی و خوداتکایی شهروندان معلول و توانیاب جامعه بوده و هست.   به اطلاع این شهروند هم‌محله‌ای می‌رسانم که همه خدمات آموزشی در داخل مؤسسه رعد الغدیر رایگان است و هنرجویان می‌توانند پس از آموزش و کسب تجربه و مهارت لازم مستقل شوند و هرکدام برای خودشان کارگاه اشتغالزایی راه بیندازند و سر و سامان پیدا کنند. پیشنهاد من به افراد ساکن در منطقه و حتی مناطق همجوار که با چنین شرایطی مواجه اند این است که در طول هفته زمانی را برای مراجعه به مؤسسه رعد الغدیر اختصاص دهند تا از نزدیک با مجموعه خدمات و دوره‌های آموزشی این مؤسسه آشنا شوند و طبق علاقه و توانایی خودشان یک رشته را انتخاب کنند.
 

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • پارکینگ، قسمت مشاع آپارتمان است؟

۸ سال است که در خیابان شهید احمد حسینی واقع در محله ولی‌عصر(عج) جنوبی زندگی می‌کنم. یکی از مشکلاتی که به تازگی در محل زندگی با آن مواجه شده ام مربوط به قوانین آپارتمان‌نشینی است. من در طبقه اول آپارتمانی سکونت دارم که ۴ طبقه است و فقط واحدهای طبقات ۲ و ۴ پارکینگ دارند. به تازگی مالک یکی از پارکینگ‌ها مدعی شده که واحدهایی که پارکینگ ندارند نمی‌توانند از فضای آن استفاده کنند و حتی باید خرده‌ریز اسباب و اثاثیه را که زیر پله  یا کنار دیوار گذاشته‌اند به جای دیگری ببرند و آنجا را تخلیه کنند. سؤال من این است که آیا ادعای این شهروند درست است و پارکینگ مشاع ساختمان نیست؟
«احمدرضا سالمیان» ساکن محله ولی‌عصر(عج) جنوبی

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
«سعید محمدی»/  وکیل پایه یک دادگستری  
  • گاهی حق همسایگی بیش از قانون ارزش پیدا می‌کند

 بسیاری از مشکلات آپارتمان‌نشینی در کم اطلاعی شهروندان از قوانین و همچنین فاصله گرفتن از آداب و منش همسایه‌داری ریشه دارد. ساکنان آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی باید در وهله نخست مشاعات ساختمان را بشناسند؛ مثلاً پارکینگ، راهرو، راه پله، حیاط و پشت‌بام جزء مشاعات ساختمان محسوب می‌شود و در مورد پارکینگ خودرو باید گفت که طبق سند مالکیت مساحت و موقعیت جغرافیایی هر  پارکینگی که به مالکان واگذار شده به تفکیک و با جزئیات تعیین و مشخص شده و طبق آن کسی جز این افراد نمی‌تواند خودرویش را در این محل پارک کند، اما سایر فضاهای موجود در پارکینگ‌ها همچون مسیر رفت و آمد اهالی به داخل حیاط خلوت مشاعاتی است که نمی‌توان آن را  به بهانه نداشتن پارکینگ مسدود کرد.
 

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • چگونه از رشته تجربی وارد کار و دانش شوم

جوانی ۳۰ ساله‌ام که حدود ۱۲ سال پیش ترک تحصیل کردم و نتوانستم دیپلم بگیرم. رشته تجربی انتخاب مورد علاقه‌ام نبود برای همین در سال آخر دبیرستان حسابی کم آوردم و نتوانستم از همه دروس نمره قبول بگیرم و پس از مدتی درس خواندن را کنار گذاشتم. حالا پشیمان شده‌ام و می‌خواهم ادامه تحصیل دهم. می‌خواهم از کارشناس محله بپرسم که چگونه می‌توان از رشته تجربی در رشته کار و دانش که مربوط به شغل کنونی‌ام است ادامه تحصیل دهم. آیا این امکان برای افرادی مثل من وجود دارد که پس از سال‌ها دوری از تحصیل دوباره برگردند و درس بخوانند؟ اگر امکان دارد از رشته‌هایی که در شاخه کارو دانش وجود دارد صحبت کنید و بگویید برای ثبت‌نام در این رشته‌ها چه مدارکی لازم است.
«علی‌اصغر چناری اصل» ساکن شهرک مسلمین

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
«بهنام احسانی» / مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸
  • امکان ادامه تحصیل برای همه وجود دارد

در پاسخ به سؤال این شهروند باید گفت که شرایط ادامه تحصیل برای همه افراد جامعه وجود دارد و اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۸ در این زمینه از هیچ حمایت و مساعدتی فروگذار نیست. شرایط ادامه تحصیل شهروندان در رشته‌های نظری، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای متفاوت است و این موضوع بستگی به رشته انتخابی و همچنین تعداد واحدهای قبولی دارد. اگر این شهروند که دانش‌آموز رشته تجربی بوده اکنون بخواهد در شاخه کار و دانش تحصیل کند باید به واحد کار و دانش و فنی و حرفه‌ای این اداره مراجعه کند و از «منصور هدایتی» مسئول این واحد،   بخواهد تا ضمن ارائه مشاوره لازم، شرایط تطبیق دروس نظری به رشته کار و دانش را برایش توضیح دهد. پس از این مرحله و تطبیق دروس و انتخاب کد رشته شاخه کار و دانش، مدرسه و آموزشگاه مشخص و فرد به آنجا معرفی می‌شود.  
 

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!

  • چطور از صحت اسناد ملکی مطمئن شویم

متأسفانه در چند سال اخیر بازار فروش ساختمان‌هایی که سند مالکیت جعلی دارند افزایش پیدا کرده است و دیگر نمی‌توان به گفته‌های بنگاهی‌ها و دیدن چند برگ سند اکتفا کرد. من و همسرم پس‌اندازی داریم که می‌خواهیم با آن خانه‌ای بخریم، اما از این بابت نگرانی داریم که مبادا افراد کلاهبردار سرمایه‌مان را بر باد دهند و آخر عمری هیچ سرپناهی نداشته باشیم. اگر امکان دارد کارشناس محله بگوید برای اینکه در زمان خرید خانه و زمین دچار ضرر و زیان نشویم و به اصطلاح کلاه سرمان نرود باید چه کار کنیم.
«سامان تقی‌زاده» ساکن خیابان تختی محله تولیددارو

هرچه می‌خواهد دل تنگت بپرس!
«بهنام اسلامی»/  کارشناس معماری و شهرسازی
  • استعلام شهرداری از کلاهبرداری پیشگیری می‌کند

شهروندان بدانند که در زمان نقل و انتقال واحدهای مسکونی و حتی زمین یکی از راه‌هایی که می‌تواند از کلاهبرداری جلوگیری کند و جلو خسارت‌های احتمالی را بگیرد مراجعه شهروندان به واحد شهرسازی شهرداری منطقه و حتی دفاتر نواحی هفت‌گانه است تا از طریق شماره پلاک ثبتی مشخصات مالک، موقعیت قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهری از جمله عقب‌نشینی، تعریض معبر و... برای خریداران محرز و آشکار شود. هرچند گرفتن استعلام از دفاتر شهرسازی می‌تواند تا اندازه زیادی از بروز کلاهبرداری جلوگیری کند، اما توصیه دیگر این است که اسناد مالکیت مشکوک را به کارشناسان اداره ثبت اسناد حوزه جنوب غرب تهران نشان دهند تا در صورت صحت جعلی بودن آن از طریق قانونی این افراد دستگیر شوند و به سزای کارشان برسند.
 

کد خبر 626751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha