شاید بارها این جمله را از زبان دوستان و همرزمان شهدا شنیده باشید که می‌گویند این انسان‌ها به درجه‌ای از کمال و اخلاص رسیده بودند که اگر شهید نمی‌شدند باید تعجب می‌کردیم و یا اینکه این افراد از نظر اخلاق، کردار و رفتار ممتاز و بی‌مانند و برای نوشیدن شهد شهادت گلچین شده بودند.

بدرقه شکوهمند

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: نمونه بارز این افراد در عصر کنونی شهدای مدافع حرم هستند که کیلومترها دورتر از خاک وطن و دور از خانواده در میدان نبرد با لشکرکفر و نفاق حاضر شدند و با نثارجان و خون پاک‌شان نگذاشتند حرم اهل‌بیت(ع) به خطر بیفتد. شهید«مرتضی کریمی» از جوانان انقلابی و ولایی ساکن منطقه ۱۸ در زمان حیاتش بسیار مردمدار و مهربان و بین همرزمان، دوستان و اهالی محبوب و دوستداشتنی بود. وقتی خبر شهادت حاج مرتضی در محله پیچید انگار همه ساکنان محله یتیم شدند و هرکسی به طریقی در باب این هجران سخن می‌گفت تا شاید کمی از دلتنگی‌ها و غوغای دورنی‌اش بکاهد. مرتضی نشان و مزاری هم نداشت.  

اعضای خانواده شهید کریمی که راه ومنش او را بهتر از هرکسی دیگر می‌شناختند، در صحبت با دوستان و آشنایان مرتب این بیت شعر را زمزمه می‌کردند «یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور / کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور». آنها به درستی باور داشتند که آقا مرتضی می‌آید و این اتفاقی است که رقم خورد و پیکر پاک شهید پس از ۴ سال به میهن و زادگاهش بازگشت. وقتی شهروندان شنیدند که گروه تفحص در عملیات تازه‌ای در منطقه خان طومان پیکر پاک شهید مرتضی را به همراه ۲ شهید دیگر شناسایی و تأیید هویت کرده‌اند دست از پا نمی‌شناختند و برای این دیدار معنوی ثانیه‌شماری می‌کردند.

بدرقه شکوهمند پیکر شهید «مرتضی کریمی»

  • اهالی سنگ تمام گذاشتند

شهید مرتضی کریمی با خانواده‌اش در ناحیه ۲، محله ولی‌عصر(عج) جنوبی درخیابان شهید احمد حسینی سکونت داشت. او بااخلاق و مهربان بود و از خودش تنها یاد و خاطره‌ای خوب بین اهالی به یادگار گذاشته است.
وقتی خبر رجعت پیکر پاک شهید مدافع حرم به گوش اهالی رسید از همان ساعت اولیه دست به کار شدند. اهالی و به‌ویژه دوستانش با راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی، رفت‌وروب و شست‌وشوی معابر و خیابان‌ها، فضای محله را برای میزبانی از هم‌محله‌ای‌شان آماده کردند.
در آیین استقبال از پیکر مطهر شهید مدافع حرم تا مراسم شب وداع و تشییع پیکر شهید که ۲ روز به طول انجامید از همه اقشار وگروه‌های مختلف دیده می‌شدند؛ از جوانان دیروز تا بچه‌های امروز. از افتخارات شهید کریمی که همیشه به زبان می‌آورد این بود که «بچه بسیجی» است و هرکاری که از دستش ساخته بود برای مردم انجام می‌داد. او در پایگاه‌های مختلف بسیج فعالیت داشت، مثل پایگاه بسیج مسجد امام هادی(ع)، شهیدان محراب، شهید همت و...
اما پاسدار تیپ‌الزهرا(س) دل بزرگی داشت و در برهه‌ای که احساس کرد برای دفاع از حرمین اهل‌بیت(ع) به حضورش نیاز است به‌عنوان بسیجی ساده و به شکل داوطلبانه پا به میدان غیرت و آزادگی گذاشت و خون پاکش را نثار کرد.
 

بدرقه شکوهمند پیکر شهید «مرتضی کریمی»

  • خدافظی باشکوه با سفیر عشق

هر چند شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های کرونایی برگزاری تجمعات مراسم‌های بزرگ را تقریباً غیرممکن کرده، اما با تلاش و همت سپاه و بسیج، به‌ویژه حوزه ۲۵۹ شهید صیاد شیرازی این برنامه با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار شد. مردم بامعرفت و انقلابی منطقه ۱۸ مسیر تعیین شده از موزه شهدای منطقه ۱۸ تا منزل شهید کریمی و مسجد امام هادی(ع) را راهپیمایی کردند و در بدرقه سفیر عشق و ایثار لحظاتی ماندگار را ثبت کردند.
شهید کریمی دوستان و همرزمان زیادی داشت که هرکدام می‌توانند بخشی از اخلاق، ‌منش و رفتارش را بیان کنند؛ از جمله این افراد می‌توان به «محمود کلانتری»، «سید احمد حسینی»، «حسین سهرابی» و «روح‌الله استواری» اشاره کرد.
استواری که سابقه دوستی با شهید مدافع حرم دارد با بیان اینکه مرتضی عاشق خانواده و فرزندانش بود، اما این علاقه باعث نشد که وظیفه‌اش را نسبت به دین و ائمه اطهار(ع) فراموش کند، می‌گوید: «او ۲ دختر داشت که جانش به جان آنها بسته بود و به همین دلیل کتابی هم برای دخترانش نوشته بود که نام آن را گذاشته بود «گنجشک‌های بابا». تکه کلام شهید خطاب به ۲ دخترش گنجشک بابا بود که آن را همیشه به زبان داشت و با این کلام مهربانی‌اش را به زیباترین شکل ممکن نشان می‌داد.»

  • آقا مرتضی در قطعه ۵۰ آرام گرفت

روح‌الله استواری از دوستان شهید عنوان می‌کند که او چندین بار به درجه جانبازی نایل شده بود. تا اینکه برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) و مبارزه با داعش به سوریه اعزام شد. در منطقه خان طومان در حالی که مشغول انتقال شهدا به داخل آمبولانس بود ابتدا به دلیل اصابت تیر به ناحیه دست زخمی شد، اما زمانی که دشمن آمبولانس را مورد هدف قرار داد او نیز به جمع یاران و همرزمان شهیدش پیوست و آسمانی شد. این جوان بسیجی از دیگر اخلاق و ویژگی‌های شهید مرتضی کریمی صحبت می‌کند و می‌گوید: «او در جمع دوستانش به فردی کوشا، فعال و بسیار پیگیر شهرت داشت. او فقط به پاسداری از ارزش‌های انقلاب و بسیجی بودن اکتفا نمی‌کرد و در همه عرصه‌ها و برنامه‌ها از جمله آموزش و توانمندسازی قشر نوجوان و جوان همت بلندی داشت و تلاش می‌کرد فرزندان جامعه را ولایتمدار و شجاع بار بیاورد.»
پیکر مطهر قهرمان ملی محله ما پس از وداع و تشییع باشکوه، با حضور اهالی و مسئولان نهادهای مختلف منطقه ۱۸، در بهشت زهرا(س) در قطعه ۵۰ درجوار شهدای مدافع حرم اهل‌بیت(ع) آرام گرفت و جاودانه شد.

بدرقه شکوهمند پیکر شهید «مرتضی کریمی»

  • یادگارهای ارزشمند موزه شهدا

موزه شهدای منطقه ۱۸ به همت شهرداری و اداره امور ایثارگران در محدوده خیابان شهیدان بهرامی و بوستان قائم(عج) ساخته شده و گنجینه آن به ۳ بخش عمده، شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع‌مقدس و شهدای مدافع حرم تقسیم می‌شود. ساعت بازدید از این موزه محلی ۸ صبح تا ۱۷ تعیین شده و کاملاً رایگان خدمت‌رسانی می‌کند. از ویژگی‌های بارز این موزه این است که شهروندان در زمان ورود با روشن کردن گوشی همراه خود و با اسکن بارکدهای نوشته شده روی تصاویر شهدا می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را در زمینه سن و سال، نحوه شهادت و نشانی مزار به دست آورند. قرار است با همکاری فرماندهی حوزه ۲۵۹ شهید صیاد شیرازی بخشی از یادگارها و آثار شهید مرتضی کریمی نیز در موزه محلی نگهداری و در معرض دید شهروندان قرار گیرد.
 

کد خبر 626668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha