بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تحریم‌های غرب و آمریکا علیه کشورش را ضدبشری خواند. 

اسد و پوتین

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس و ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه در گزارشی در مورد دیدار پوتین و اسد اعلام کرد: بشار اسد تحریم‌ها علیه سوریه را ضدبشری، ضدحکومتی و غیرقانونی دانست. 

اسد با بیان اینکه فرآیندهای سیاسی که حکومت سوریه اجرا کرد، سه سال است متوقف شده است، اظهار کرد: این مساله دلایل مشخصی دارد. برخی حکومت‌ها بر فرآیندهای سیاسی در سوریه تاثیر مخرب دارند. عوامل دیگر وجود دارند و ما تلاش می‌کنیم تمام اقدامات ممکن را برای حل این مسائل انجام دهیم. 

رئیس جمهوری سوریه گفت: در دیدار امروز در مورد مسائل مربوط به اهداف مشترک که در تحقق آن به نتایج مشخصی در مبارزه با تروریسم بین المللی دست یافتیم گفت و گو می‌کنیم. 

اسد خاطرنشان کرد: ارتش‌های روسیه و سوریه به نتایج قابل توجهی نه فقط برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی غصب شده توسط جنگجویان و تروریست‌ها دست یافتند بلکه به بازگشت پناهندگان که مجبور به ترک خانه و میهن خود شده بودند، رسیدند. 

وی ادامه داد: باتوجه به این واقعیت که تروریسم بین المللی هیچ مرزی را نمی‌شناسد و مانند یک بیماری واگیر به سراسر جهان منتشر می‌شود، ارتش‌های ما سهم بزرگی در دفاع از بشریت در برابر این شر داشتند. 

رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگر سخنان خود از کمک‌های انسانی روسیه و تحویل محموله‌های واکسن اسپوتنیک وی برای واکسیناسیون کرونا قدردانی کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این دیدار بر عزم کشورش برای توسعه همکاری‌ها با سوریه در عرصه‌های مختلف تاکید کرد. 

پوتین در ادامه گفت که متاسفانه برخی کانون‌های تروریستی در سوریه هنوز حفظ شده است و نه فقط بخشی از اراضی این کشور را در کنترل دارند بلکه به ایجاد رعب و وحشت در بین مردم ادامه می‌دهند. 

وی ادامه داد: با این وجود پناهندگان به طور گسترده به مناطق آزاد شده از دست تروریست‌ها بازمی گردند. 

ولادیمیر پوتین در دیدار با بشار اسد به همتای سوری خود، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه را تبریک گفت.

بنا بر روایت اسپوتنیک ، رئیس‌جمهور روسیه در ابتدای دیدار با بشار اسد گفت: «من خیلی خوشحالم که یک بار دیگر در مسکو از شما استقبال می‌کنم. مهم‌تر از هر چیز دیگر من دوست دارم به شما به خاطر روز تولدتان که اخیرا بود، تبریک بگویم».

ولادیمیر پوتین همچنین با تبریک پیروزی بشار اسد در انتخابات سوریه افزود: «این یک نتیجه خیلی خوب در انتخابات ریاست جمهوری بود. نتایج (این انتخابات) نشان می‌دهد که مردم به شما اعتماد دارند، به رغم همه مشکلات سال‌های گذشته و فجایع سال‌های گذشته، آن‌ها (مردم سوریه) هنوز روند بهبود و بازگشت به یک زندگی عادی را با شما مرتبط می‌دانند».

ولادیمیر پوتین در دیدار با بشار اسد درباره ادامه حضور گروه‌های تروریستی در سوریه و خطر تروریسم در این کشور صحبت کرد.

او گفت: «متاسفانه هنوز کانون‌های مقاومت تروریست‌ها وجود دارد که نه تنها بخشی از خاک را تحت کنترل دارند بلکه به ترور غیرنظامیان نیز ادامه می‌دهند. با این وجود، مهاجران به طور فعال به مناطق آزاد شده برمی‌گردند. وقتی به دعوت شما در سوریه بودم، با چشمان خودم دیدم که مردم به طور فعال خانه‌های خود را بازسازی می‌کنند و فعالانه تلاش می‌کنند تا به معنای کامل کلمه به یک زندگی آرام برگردند».

به گفته پوتین، در نتیجه تلاش‌های مشترک روسیه و سوریه ضرباتی شدید به تروریست‌ها زده شد و دولت سوریه اکنون بر بیش از ۹۰ درصد از سرزمین این کشور کنترل دارد.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: «تلاش‌های مشترک ما قلمرو اصلی و بخش اعظم سرزمین جمهوری سوریه را آزاد کرد. تروریست‌ها خسارت‌های بسیار جدی و قابل توجهی متحمل شده‌اند و دولت سوریه به ریاست شما ۹۰ درصد از خاک این کشور را تحت کنترل خود دارد».

به گزارش رسانه‌های روسیه، بشار اسد دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده، وارد مسکو شد و در کرملین با پوتین ملاقات کرد.

کد خبر 626660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha