سیدابراهیم رئیسی هفته آینده در نخستین سفر خارجی خود در جایگاه رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان می‌رود و در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای با همتای روس خود ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو می‌کند.

رئيسى

به گزارش همشهری آنلاین، اگر در این نشست زمینه ورود و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای فراهم و نهایی شود، رئیسی می‌تواند در نخستین ماه‌های حضور در پاستور یک پیروزی بزرگ در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل به دست آورد. هر چند در این میان ماجرای از سر گیری گفتگوهای برای احیای توافق هسته‌ای ایران با غرب همچنان پابرجاست و چشم‌اندازی برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدهای برجامی در آینده نزدیک وجود ندارد.

شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان میزبان نشست سازمان همکاری شانگهای در روزهای ۱۶ و ۱۷ سپتامبر خواهد بود و انتظار می‌رود مهم‌ترین بحث در این نشست، موضوع افغانستان و دگرگونی‌های آن در هفته‌های اخیر باشد. ایران و افغانستان هر دو عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای و هشت کشور چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان اعضای دائم آن هستند. این سازمان سال ۲۰۰۵ برای همکاری‌های منطقه‌ای بنیان نهاده شده است.

انتظار می‌رود پس از سال‌ها انتظار، پیشنهاد پیوستن تهران به سازمان همکاری شانگهای در نشست دوشنبه نهایی شود و قرار است رئیسی، ولادیمیر پوتین و عمران خان (نخست‌وزیر پاکستان) در نشست هفته آینده در دوشنبه حضور یابند. ضمن اینکه نخست‌وزیر هند و رئیس جمهوری چین هم به شکل آنلاین و مجازی سخنرانی خواهند داشت.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیش‌تر به یک خبر خوش درباره نشست آینده سازمان همکاری شانگهای اشاره کرده بود که به نظر می‌رسد کامل شدن ورود ایران به جمع اعضای ثابت و دائم آن باشد. پوتین نخستین مقام بلندپایه خارجی بود که پیروزی رئیسی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت و حالا می‌تواند نخستین رئیس جمهوری باشد که با همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو می‌کند.

کد خبر 625648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    4 2
    به پوتین بگو، دوز دوم اسپوتنیک رو بهمون ندادی. این خودش نوعی جنایت هستش
  • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    13 1
    به سلامت رییس جمهور محترم