اهالی درسن‌آباد انتظار دارند پالایشگاه نفت تهران به جبران گوشه‌ای از مشکلات و دردسرهایی که برای زندگی آنها به وجود آورده، در این روستا تسهیلات و امکانات رفاهی ایجاد کند.

درسن آباد

«وحید حاتم‌زاده» دهیار درسن‌آباد می‌گوید: «بسیاری از صنایع آلاینده که جزء مراکز تولیدی کشور به شمار می‌آیند، روستای درسن‌آباد را محصور کرده‌اند. این مراکز باید در ازای مشکلاتی که به روستاهای همجوار خود تحمیل می‌کنند، برای همسایه‌های‌شان تسهیلات قابل توجهی قائل شوند.» حاتم‌زاده در گفت‌وگوی با ما به شرح اقدامات دهیاری درسن‌آباد برای کاهش مشکلات روستا پرداخته است. او می‌گوید: «فعالیت‌ها و اقدامات دهیاری روستای درسن‌آباد که با هدف اشتغالزایی و ایجاد امکانات رفاهی انجام شده در جلوگیری از مهاجرت بومیان روستا مؤثر بوده است.

 اهالی درسن‌آباد فعالیت پالایشگاه نفت تهران را باعث خشکیدن قنات روستا و بایر شدن زمین‌های کشاورزی خود می‌دانند. برای احقاق حقوق اهالی و رونق کشاورزی روستا چه اقداماتی شده است؟
پس از پیگیری‌هایی که برای احیای حقابه روستا انجام شد، مدیران پالایشگاه نفت تهران در زمینه آبرسانی به روستا کمک کردند و در حال حاضر درسن‌آباد از ۲ شبکه آبرسانی مصرفی و شبکه آب آشامیدنی برخوردار است. لایروبی قنات و پرآب شدن سفره‌های زیرزمینی هم که توسط دهیاری انجام شد در کاهش کم‌آبی بخش کشاورزی مؤثر بوده است. برای جلوگیری و کاهش هدررفت آب با جدول‌کشی، آب را تا زمین‌های کشاورزی هدایت کرده‌ایم، اما تا زمانی که از تصفیه‌خانه جنوب تهران که فقط آلودگی‌های آن نصیب ری شده، حقابه‌ای برای روستاهای ری تعیین نشود کشاورزی درسن‌آباد و دیگر روستاهای ری رونق نمی‌گیرد.


 درسن‌آباد از قرار گرفتن در نزدیکی پالایشگاه آسیب زیادی دیده، اما اهالی از مزایای آن بهره‌ای ندارند. برای ایجاد امکانات رفاهی روستا از پالایشگاه نفت تهران مطالبه‌گری داشته‌اید؟
متأسفانه صنایع آلاینده اطراف روستای درسن‌آباد برای‌ آبادانی و کاهش آسیب‌های روستا اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند و اعتبار و بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرند. یکی از مهم‌ترین آسیب‌های پالایشگاه نفت برای روستای درسن‌آباد تخریب جاده‌ها و مسیرهای حمل‌ونقل آن بوده است. خودروهای سوخت‌رسان و ماشین‌های حمل محصولات و مواد اولیه پالایشگاه نفت تهران و معدن شن و ماسه شهید جان بزرگی، مرتب در معابر اصلی روستا در حال رفت و آمدند. این خودروها بارهایی با تناژ بالا دارند و آسفالت معابر و مسیرهای دسترسی روستا را کاملاً تخریب و ناایمن می‌کنند. با وجود پیگیری‌های دهیاری، این مراکز آلاینده برای تغییر مسیر خودروهای حمل بار یا رسیدگی به جاده‌های درسن‌آباد قدمی برنداشته‌اند.


 کمبود فضای آموزشی از مهم‌ترین مشکلات اهالی روستای درسن‌آباد است. برای افزایش امکانات آموزشی روستا چه برنامه‌ای دارید؟
نبودن مدرسه مناسب باعث مهاجرت بسیاری از خانواده‌های درسن‌آباد شده است. برای رفع این کمبود و ساخت مدرسه جدید، زمینی به مساحت ۲ هزار و ۶۵ مترمربع را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم، ولی آموزش و پرورش هنوز نتوانسته برای ساخت مدرسه خیر جذب کند.


 بر اساس سرشماری سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۹ جمعیت درسن‌آباد در ۴ سال اخیر افزایش پیدا کرده است. چه عواملی را در افزایش جمعیت روستا مؤثر می‌دانید؟
در سال‌های اخیر بسیاری از بومیان درسن‌آباد به دلیل کمبود امکانات زندگی و بایر شدن زمین‌های کشاورزی از روستا مهاجرت کرده و خانه‌های خود را به اتباع مهاجر اجاره داده‌اند. در سرشماری که دهیاری در آغاز سال ۱۳۹۹ انجام داد، تعداد قابل توجهی از ساکنان درسن‌آباد اتباع بودند. البته امکاناتی که در روستا ایجاد کرده‌ایم در کاهش مهاجرت اهالی بی‌تأثیر نبوده است.


 چه امکاناتی برای رفاه اهالی به وجود آمده است؟
نامناسب بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی باعث نارضایتی اهالی شده بود که با افزایش تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد از ۳ دستگاه به ۷ دستگاه و تجهیز ایستگاه اتوبوس، زمان انتظار مسافران مناسب شده و مشکلات حمل‌ونقل روستا کاهش پیدا کرده است. تخلیه نخاله در حومه روستا از مشکلات اهالی بود که با کمک شهرداری باقرشهر مسیر حرکت کامیون‌های حمل نخاله را به محور تهران‌ـ قم منتقل کردیم و مشکل تجمع نخاله‌ها در حومه روستا رفع شده است. دهیاری برای تأمین نیاز جوانان به فضاهای ورزشی، سالن چندمنظوره شهید حیدری‌زاده را با مساحت هزار و ۸۰۰ مترمربع ساخته که به امکاناتی مانند سالن فوتبال و فوتسال مجهز است. با اختصاص ۳۰۰ مترمربع از مساحت سالن شهید حیدری‌زاده به مرکز تولید و عرضه پوشاک و لوازم آشپزخانه، برای ۷۰ نفر از اهالی اشتغالزایی شد که ۵۰ نفر از آنها بانوان روستا هستند. تجهیز روستا به اینترنت نسل چهارم همراه اول و بهبود شرایط آنتن‌دهی تلفن همراه از اقداماتی بوده که با پیگیری دهیاری و برای افزایش کیفیت آموزش مجازی دانش‌آموزان انجام شده است. رفع مشکلات شبکه آبرسانی، نوسازی ۲۰ هزارمترمربع آسفالت معابر و اتصال ۲۰ هزارمترمربع سیستم فاضلاب روستا به طرح اگو از دیگر اقداماتی بوده که برای بهبود کیفیت زندگی در درسن‌آباد برداشته شده است.

کد خبر 625348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha