سخنگوی طالبان ضمن دعوت از صدراعظم آلمان برای سفر به افغانستان، اعلام کرد به کمک‌های برلین در زمینه بهداشت و آموزش و زیرساخت‌های کشورش نیاز دارند.

آنجلا مرکل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سخنگوی گروه طالبان روز دوشنبه از «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان دعوت کرد به افغانستان سفر کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به نشریه «بیلد» آلمان گفت: «ما محیطی بسیار امن و مستحکم در افغانستان را خواستار هستیم که مقبول تمام کشورهای جهان باشد و رهبران جهان به آن باور داشته باشند. آن‌ها باید بیایند و از کشور ما دیدن کنند و در این بین قطعاً جایگاه ویژه‌ای برای آنگلا مرکل وجود خواهد داشت».

این مقام افغان افزود: «ابتدا، ما خواستار روابط خوب با آلمان هستیم. امارت اسلامی (نام  دولت طالبان) دولت مطلوب افغان‌ها خواهد بود و از دولت آلمان می‌خواهیم بهترین روابط دیپلماتیک ممکن را با دولت جدید داشته باشد».

مجاهد در ادامه گفت: «دوم، از دولت آلمان می‌خواهیم در زمینه مسائل بشردوستانه به ما کمک کند. علاوه بر این، ما در بخش بهداشت، آموزش و زیرساخت‌های افغانستان نیز به کمک آن‌ها نیاز داریم. باور داریم که دولت آلمان می‌تواند به ما کند».

ماه گذشته درپی تصرفات سریع طالبان در افغانستان، آلمان سفارت خود را به قطر منتقل کرد اما روابط خود را با طالبان خفظ کرده است.

چندی پیش «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان گفت، اگر شرایط سیاسی و امنیتی اجازه دهد، سفارت آلمان دوباره به کابل باز می‌گردد.

 روز چهارشنبه در دیدار با همتای قطری خود گفت: «به رسمیت شناختن طالبان هنوز اولویت ما نیست اما معتقدیم که تعامل با طالبان به نتایج مثبتی منجر خواهد شد». 

وی با ابراز امیدواری درباره پایبندی طالبان به حقوق بشر گفت: «ما آن‌ها را زیر نظر داریم و به کمک رسانی خود به شهروندان افغانستان ادامه خواهیم داد». 

وزیر خارجه آلمان که کشورش یکی از کشورهایی است که افغانستان را به حال خود رها کرده افزود: «ما با علاقه تشکیل دولت جدید در افغانستان را بررسی می‌کنیم و برای آن چندین شرط تعیین کرده‌ایم».

مرکل نیز روز یکشنبه گفت: «این نشانه خوبی است که دوباره می‌توان از فرودگاه کابل برای پروازهای خارج کردن افراد استفاده کرد».

وی ادامه داد: «ما باید با طالبان درباره این صحبت کنیم که چگونه می‌توانیم کسانی که برای آلمان کار کردند را به صورت ایمن از کشور خارج کنیم».

کد خبر 625170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha