کشورهای ثروتمند تا پایان سال جاری بالغ بر ۱.۲ میلیارد واکسن مازاد خواهند داشت که برای اهدای آن به دیگر کشورها برنامه‌ای ندارند. این در حالیست که توزیع واکسن کواکس از پیش‌بینی‌های اولیه بسیار عقب است.

تولید واکسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، تا پایان سال جاری، ۲۰۲۱، کشورهای ثروتمند ۱.۲ میلیارد دوز واکسن کرونای اضافی دارند که برای اهداء در نظر گرفته نشده است.

این رقم عجیب که بر اساس یک تحلیل جدید از طرف شرکت تحلیل داده ایرفینیتی مطرح شده، با توجه به روند واکسیناسیون فعلی تخمین زده شده است.

میزان موجودی واکسن در کشورهای غربی در ماه جاری به ۵۰۰ میلیون دوز رسیده در حالیکه ۳۶۰ میلیون دوز مازاد آن برای اهدا تخصیص داده نشده است.

تا پایان سال جاری نیز، این کشورها بالغ بر ۱.۲ میلیارد واکسن مازاد خواهند داشت. این گزارش بر اساس عرضه واکسن موجود در ایالات متحده، انگلستان، اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن ارائه شده است.

نابرابری توزیع واکسن توسط بسیاری از چهره‌های برجسته بهداشت و مقامات محکوم شده با این حال  معاملات کشورهای ثروتمند با تولیدکنندگان واکسن منجر به احتکار واکسن گردیده.

طرح جهانی توزیع واکسن تحت حمایت سازمان ملل،کواکس، در ابتدا با هدف ارائه دو میلیارد دوز واکسن به ۱۹۰ کشور، از جمله ۹۲ کشور با درآمد پایین، در سال جاری آغاز به کار کرد.

مسئولان جهانی اطمینان داشتند که تا پایان سال میلادی، حداقل ۲۰ درصد از مردم واکسینه خواهند شد اما روز گذشته رئیس سازمان بهداشت جهانی در نشست وزرای بهداشت گروه ۲۰ گفت که نابرابری جهانی واکسن «غیرقابل قبول» است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵ میلیارد واکسن تلقیح شده در سراسر جهان گفت که تقریبا ۷۵ درصد از این دوزها تنها در ۱۰ کشور تزریق شده است. پوشش واکسیناسیون در آفریقا فقط ۲ درصد است.

روز یکشنبه، گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، کشورهای ثروتمند را متهم کرد که با احتکار واکسن کووید -۱۹ در حالی که کشورهای فقیر برای تأمین آن در تقلا هستند یک تخطی اخلاقی مرتکب شده‌اند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی از سران G۲۰ خواست تا برنامه‌های تحویل کوتاه مدت را در اولویت قرار دهند و وعده‌های خود را تا پایان این ماه برآورده کنند؛

 او همچنین به اشتراک گذاری فناوری، دانش و مالکیت معنوی تولید واکسن در راستای حمایت از تولید و توزیع منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد.

بر اساس نمودار زمانی منتشر شده در استاتیستا، اکثر کشورهای جهان بیش از یک سال دیگر برای واکسیناسیون کامل ۶۰ درصد از جمعیت خود زمان لازم دارند.

(عکس اول خبر مربوط به آزمایشی در کارخانه تولید واکسن است.)

کد خبر 624971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha