سال‌هاست که اهالی منطقه ۲۱ به دلیل کمبود مراکز درمانی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوعی که در برخی از محله‌ها نمود بیشتری دارد.

سرمایه گذار

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور: از جمله در «وردآورد» که حتی یک درمانگاه تخصصی و شبانه‌روزی هم در آن وجود ندارد و ساکنان این محله برای دسترسی به خدمات درمانی مجبورند مسافت طولانی را به منطقه ۲۲ یا شهر قدس طی کنند. اکنون مردم و مسئولان محلی وردآورد در پی آن هستند تا به هر طریق ممکن در دوره جدید شورای‌شهر و دولت جدید این مشکل حل شود.

سرمایه‌گذار آماده است شهرداری همکاری کند
«هادی اریسیان»، امام جماعت محله وردآورد

«هادی اریسیان»، امام جماعت محله وردآورد، درباره مشکل نبود خدمات درمانی در این محله می‌گوید: «من متولد وردآورد هستم و از همان دوران کودکی برای کارهای درمانی به شهرستان «قدس» می‌رفتیم و هنوز هم با گذشت این همه سال، باز مردم برای مراجعه به پزشک راهی شهرقدس می‌شوند. هم اکنون وردآورد حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و در این شرایط مردم برای دسترسی به یک مرکز درمانی باید مسافت طولانی را طی کنند. سال‌ها است که از طریق نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، شهرداران مختلف منطقه و دیگر مسئولانی که به منطقه آمده‌اند، این درخواست را مطرح و پیگیری کرده‌ایم که بی‌نتیجه مانده است. اکنون امیدواریم تا در دولت و شورای‌شهر جدید این مشکل حل شود و مردم به نیاز اولیه خودشان یعنی «حق درمان» دسترسی پیدا کنند.»

سرمایه‌گذار آماده است شهرداری همکاری کند
«روح‌الله‌عظیمی»، دبیر محله وردآورد
  •  همین خانه بهداشت هم قرار است  جمع شود

«روح‌الله‌عظیمی»، دبیر محله وردآورد درباره مشکل نبود مرکز درمانی و مشکلاتی که در این‌باره برای مردم ایجاد شده است، به همشهری محله می‌گوید: «ما در محله هیچ‌گونه امکانات پزشکی و درمانی دولتی نداریم. تنها یک مرکز بهداشت داریم که خدمات آن در حال حاضر به مواردی چون واکسیناسیون کودکان محدود است. این مرکز، پزشک دارد اما چندان فعال نیست. زمین این مرکز اوقافی است، اما گفته می‌شود با توجه به اینکه مدرکی مبنی بر وقفی بودن این زمین وجود ندارد، ورث‌ها به دنبال گرفتن آن هستند و به احتمال زیاد این مرکز در آینده جمع می‌شود.»

  •  تلاش‌های بی‌نتیجه

عظیمی قطعه زمینی را پیشنهاد می‌دهد که برای ساخت مرکز درمانی مناسب است. او حرف‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «قطعه زمینی در شمال پارک «شهدای وردآورد» داخل بلوار وردآورد وجود دارد که در دوران مدیریت «حسن رحمانی»، شهردار وقت منطقه، شهرداری آن را برای ایجاد باغ‌رستوران به‌صورت مشارکتی در اختیار بخش خصوصی قرارداده بود که با مخالفت مردم این پروژه منتفی شد. پیشنهاد ما این است که شهرداری کمک کند تا این زمین برای ساخت درمانگاه و مجموعه درمانی در محله اختصاص پیدا کند. اعضای شورایاری محله برای این منظور سرمایه‌گذار نیز سراغ دارند که برای ساخت این مرکز آن را به شهرداری معرفی کنند. شهرداری فقط باید قرارداد بهره‌بردار پیشین را فسخ کند و با بهره‌بردار جدید قرارداد ببندد تا یک دهکده سلامت در آنجا احداث شود.

این زمین برای شهرداری است و آنها باید در این زمینه همکاری کنند تا این مشکل برطرف شود. سرمایه‌گذار این زمین را رایگان نمی‌خواهد و هزینه آن را پرداخت می‌کند، در اینجا تنها لازم است که شهرداری برای فروش، واگذاری و صدور مجوزهای لازم، همکاری کند.» عظیمی می‌گوید: «این دهکده سلامت مرکز جامع درمانی خواهد بود که علاوه بر مردم محله و ناحیه، می‌تواند نیازهای درمانی منطقه را نیز پوشش دهد. هم‌چنین شورایاری اعلام کرده است با توجه به اینکه قرار است این مرکز درمانی در محله احداث شود، هزینه‌های درمانی که از مردم وردآورد گرفته می‌شود کمتر خواهد بود. متأسفانه با وجود اینکه سال‌ها است پیگیر هستیم، اما دولت در زمینه خدمات درمانی هیچ‌کاری برای وردآورد انجام نداده است. برای همین مجبور هستیم تا از راه‌های دیگر به دنبال حل این مشکل باشیم که جذب سرمایه‌گذار از جمله آنها است. با توجه به نبود مرکز درمانی در محله، در هنگام نیاز و بیماری آنهایی که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند به بیمارستان «تریتا» در منطقه ۲۲ و آنهایی که از سطح مالی بالایی برخوردار نیستند به مراکز درمانی شهرقدس مراجعه می‌کنند.»

  • خانه بهداشت فقط تا ساعت یک فعال است

«ساسان احمدی»، دبیر شورایاری وردآورد، درباره مشکلات درمانی این محله به همشهری محله می‌گوید: «در محله وردآورد در زمینه خدمات درمانی تنها یک مرکز بهداشت وجود دارد که در آنجا هم خدمات محدودی مانند واکسیناسیون و خدمات عمومی پزشکی ارائه می‌شود و پزشک متخصص ندارد. این خدمات تا ساعت ۱۳ ارائه می‌شود و پس از آن مرکز بهداشت تعطیل است. اینجا ۳ تا ۴ داروخانه وجود دارد که با پیگیری‌های بسیار توانستیم یکی از آنها را شبانه‌روزی کنیم، اما هنوز درمانگاه و مرکز درمانی شبانه‌روزی نداریم. در شرایط کنونی باتوجه به شیوع بیماری‌های مختلف از جمله «کرونا» نیاز است که یک مرکز درمانی شبانه‌روزی در وردآورد ایجاد شود. به‌ویژه اینکه در یک دهه اخیر، مردم نسبت به گذشته بیشتر پیگیر وضعیت درمانی هستند و نیاز به پزشک افزایش پیدا کرده است، چون هم حساسیت مردم بالاتر رفته و همنوع بیماری‌ها بیشتر شده است.»

  •  خانه بهداشت شبانه‌روزی می‌شود

احمدی تأکید می‌کند که با توجه به نبود مرکز درمانی در محله، اهالی وردآورد برای دسترسی به یک مرکز درمانی مناسب مجبورند مسافت طولانی را طی کنند: «به دلیل نبود مرکز و خدمات درمانی مناسب در وردآورد و ناحیه ۳، مردم مجبور هستند برای دسترسی به خدمات پزشکی تا شهر قدس و تهرانسر بروند یا به بیمارستان‌تریتا در منطقه ۲۲ مراجعه کنند که خصوصی است و هزینه‌های سنگینی دارد. در محدوده ناحیه ۳ تنها یک درمانگاه در «ویلاشهر» وجود دارد که آن هم شبانه‌روزی نیست. اعضای شورایاری در سال‌های گذشته بارها به شهرداری اعلام کرده‌اند که زمینی در اختیار محله قرار بدهند تا با کمک مردم و هم‌چنین خیّران درمانگاهی در محله ساخته شود. یک زمین پشت ساختمان سرای محله وجود دارد که برای این منظور مناسب است.

شهرداری چندین سال است که برای همکاری در این زمینه قول می‌دهد، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفته است. اگر زمین و پروانه ساخت داده شود، سرمایه‌گذار بقیه مراحل کار را دنبال می‌کند. حتی چندین بار به مرکز بهداشت غرب مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم تا خانه بهداشت، شبانه‌روزی شود، اما آنها گفتند نیرو نداریم. اعلام کردیم بعد از ظهرها می‌توانیم پزشک و نیروی درمانی بیاوریم، اما قبول نکردند، چون از لحاظ قانونی مشکل‌ساز است.»

سرمایه‌گذار آماده است شهرداری همکاری کند

  • نمی‌توان مرکز سلامت را درمانگاه شبانه‌روزی کرد

مرکز بهداشت غرب تهران درخصوص درخواست تبدیل شدن مرکز جامع سلامت وردآورد به یک مرکز درمانی شبانه‌روزی و پیشنهاد اهالی تهرانسر برای تأمین نیرو و هزینه‌های انجام این کار از طریق مردم محله و خیّران محلی می‌گوید: «این مرکز یکسری خدمات درمانی محدود برای بانوان باردار، کودکان و سالمندان و مواردی از این دست ارائه می‌کند و ساعت فعایت‌هایش محدود است. با توجه به محدودیت‌های قانونی و بحت تأمین نیروی امکان اینکه بخواهیم به‌عنوان یک مرکز درمانی شبانه‌روزی فعالیت کنیم وجود ندارد. از طرف دیگر نمی‌توان نیروهایی خارج از مجموعه به آنجا اضافه کرد، چون منع قانونی دارد و پیشنهاد تأمین نیرو از طرف اهالی محله ممکن نیست. اهالی تهرانسر باید از طریق معاونت درمان پیگیر موضوع باشند و درخواست خودشان را مطرح کنند.»

کد خبر 624873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha