معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: ۸۰ درصد پرونده‌هایی که برای فروش دارو در فضای مجازی تشکیل می‌شود، مربوط به کلاهبرداری است. به این صورت که افراد سودجو پول را دریافت می‌کنند و دارو تحویل نمی‌دهند.

دارو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره خرید و فروش واکسن و داروهای مرتبط با کرونا در فضای مجازی گفت: تنها مرجع رسمی ثبت نام و تزریق واکسن کرونا وزارت بهداشت است، اما متاسفانه عده‌ای هستند که خود را نماینده‌ای از برند خاص داروهای کرونایی و واکسن کرونا معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس پرونده‌های قضایی که به دست پلیس فتا رسیده، ۸۰ درصد این پرونده‌ها کلاهبرداری است. در اکثر این کلاهبرداری‌ها نیز به این صورت است که پول را دریافت می‌کنند و دارو را تحویل نمی‌دهند. در برخی از موارد نیز ممکن است داروی تقلبی تحویل دهند یا داروی تاریخ گذشته و فاقد اعتبار را با قیمت بسیار زیاد به متقاضیان می‌فروشند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: در مواردی هم از شیشه و ویال‌های داروها و واکسن استفاده کرده و آب مقطر در داخل آن می ریزند و با این کار سلامت جسم و روان مردم را تهدید می‌کنند. توصیه پلیس این است که تنها مرجع رسمی در این زمینه وزارت بهداشت است.

سرهنگ پاشایی در پاسخ به این سوال که آیا دستگیری‌هایی در این زمینه داشتید، گفت: مواردی از جمله تبلیغ واکسن کرونا در فضای مجازی بود که با هماهنگی وزارت بهداشت با این سایت‌ها و صفحات مجازی برخورد شد. همچنین طرح پانچیا که یک عملیات بین‌المللی علیه فروش دارو در فضای مجازی است، با حضور بیش از ۱۰۰ پلیس سایبری از کشورهای مختلف دنیا در دو هفته پایانی خرداد انجام شد.

وی افزود: در این طرح بیش از ۶۲ هزار نوع اقلام دارویی شامل داروهای غیرمجاز و داروهای تقلبی امحا شدند. برخی از داروهای اصلی نیز در خصوص بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های خاص یا بیماری کرونا به صورت قاچاق در فضای مجازی به فروش می‌رسید که در این طرح شناسایی و ضبط شد و به نماینده وزارت بهداشت تحویل داده شد.

ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کلاهبرداری در حوزه سامانه ثنا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های مختلف ازجمله پلیس راهور، قوه قضاییه و ... دارای سامانه‌هایی هستند که اطلاع‌رسانی برای مردم از طریق آن انجام می‌شود. متاسفانه برخی از افراد سودجو از این سامانه‌ها سوء استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ پاشایی ادامه داد: در خصوص سامانه ثنا نیز پیامکی از سوی افراد سودجو  برای مردم ارسال می‌شود که با محتواهایی با این مضمون که برای شما پرونده قضایی تشکیل شده است در این پیامک یک لینک نیز برای مردم ارسال می‌شود و از مردم می‌خواهند برای اطلاع از محتویات پرونده احتمالی‌شان از طریق این لینک مبلغی را پرداخت کنند. فرد نیز در هنگام پرداخت هزینه به یک درگاه جعلی متصل می‌شود و از این طریق این کلاهبرداران اقدام به خالی کردن حساب افراد می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی از موارد نیز افراد سودجو از طریق این پیام‌ها از افراد می‌خواهند تا نرم افزاری برای دریافت اطلاعات در گوشی خود نصب کنند. از طریق نصب این نرم افزار افراد سودجو هم به حساب بانکی دست پیدا می‌کنند و هم از طریق گوشی آن فرد می‌توانند اقدامات مجرمانه انجام دهند که یک کار بسیار پیچیده است ما به همه هموطنان اعلام می کنیم مراقب پیامک هایی با این مضمون باشند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌ها سامانه‌ای به نام خود دارند و پیامک به نام آن سازمان یا دستگاه ارسال می شود و یک بانک یا وزارتخانه هیچ‌گاه پیامکی با شماره‌ای مانند ۰۹۰۲ برای افراد پیام نمی‌فرستد، بنابراین هموطنان آگاه باشند و فریب این کلاهبرداری را نخورند.

سرهنگ پاشایی با اشاره به پیامک هشدار پلیس فتا در خصوص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا گفت: این پیامک‌ها در چند روز گذشته برای همه مردم ارسال شده است و امیدواریم که این اقدامات پیشگیرانه باعث جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها شود کما اینکه در گذشته پرونده‌های بسیاری در خصوص کلاهبرداری از طریق سامانه جعلی ثنا داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه مردم نیز در این زمینه آگاه شده‌اند و اگر با چنین پیامک‌هایی مواجه می‌شوند به ما اطلاع‌رسانی می‌کنند. لازمه اصلی امنیت فضای مجازی، توجه و همکاری کاربر است بنابراین ما از مردم درخواست می‌کنیم اگر موارد مشکوک و مجرمانه‌ای مشاهده کردند به سایت پلیس فتا و یا به شماره ۰۹۶۳۸۰ اطلاع دهند.

کد خبر 624766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha