مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

با ابتلای حدود ۲۰۰نفر از کادر درمانی گلستان به ویروس کرونا، مسئولان استان درخواست نیروی جایگزین کرده‌اند.

کادر درمان

ستاره حجتی -همشهری آنلاین:

موج پنجم کرونا در استان‌های مختلف کشور هنوز آنچنان که باید، فروکش نکرده‌است و مراکز درمانی تعداد قابل‌توجهی از نقاط ایران همچنان با مراجعه زیاد بیماران کرونایی از یک‌سو و کمبود تخت و امکانات درمانی ازسوی دیگر مواجه هستند؛ چالشی که این روزها استان گلستان را هم درگیر کرده‌است.
دراین میان با وجود تبلیغات گسترده و هشدارهای مکرر نسبت به روند صعودی بی‌سابقه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا دراین استان، همچنان شاهد بالا رفتن تعداد بیماران هستیم تا جایی که براساس اعلام مسئولان مربوط، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بیش‌از یک درصد از جمعیت استان یعنی عددی نزدیک به 2هزارنفر را شامل می‌شود.

با این وجود آنچه این‌روزها بیش‌از همه‌چیز جلب توجه می‌کند، ادامه جنب و جوش روزانه در معابر و بازارها و برگزاری انواع دورهمی و بازبودن کسب‌وکارهاست که نشان‌دهنده جدی نگرفتن دوباره محدودیت‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ازسوی از شهروندان گلستانی است؛ چالشی که نبود نظارت لازم ازسوی نهادهای متولی به پررنگ‌تر شدن بحران همه‌گیری کرونا دراین استان منجر شده‌است.

 کم‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی
بی‌توجهی برخی شهروندان گلستانی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا جایی است که نه فقط استفاده از ماسک دراستان، به‌عنوان اصلی‌ترین عامل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، به زیر ۳۰درصد رسیده‌است، بلکه با وجود اعلام رسمی و تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، درهای اماکن عمومی و خدماتی به‌روی ناقلان خاموش بدون ماسک گشوده‌است؛ موضوعی که می‌تواند به بحران همه‌گیری ویروس کرونا در استان گلستان دامن بزند.

پیش‌روی کرونا در گلستان تا جایی است که علاوه بر استفاده از راهروها، اتاق‌های عمل و سی.پی.آر یا همان اتاق احیا به‌عنوان اتاق‌های بستری، در برخی مراکز درمانی استان کار به خواباندن بیمار در کف راهروها و اتاق‌ها نیز رسیده‌است؛ موضوعی که تصاویرش دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و نگرانی شهروندان را به‌دنبال دارد. این درحالی‌است که مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان فراگیر بودن آن را رد
 می‌کنند.

 بیمارستان‌های خصوصی با تعرفه دولتی 
مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: شرایط همه‌گیری ویروس کرونا دراستان بسیار وخیم و تکان‌دهنده است. با وجود این، موضوع کف‌خوابی بیماران و بستری کردن آنان در ماشین صحت ندارد. درحال‌حاضر به‌جز بیمارستان ۵آذر، ظرفیت اتاق عمل همه بیمارستان‌ها در اختیار عمل‌های اضطراری قرار گرفته‌است.

«علی متکی» ادامه می‌دهد: همچنین بخش‌هایی از بیمارستان‌های مختلف به‌منظور ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی جداسازی شده‌است. به‌عنوان‌مثال، بیمارستان ۵آذر برای تصادف‌های رانندگی، بیمارستان قلب کردکوی برای خدمت‌رسانی به بیماران قلبی و عروقی و بیمارستان فلسفی برای ارائه خدمات به زنان و مادران باردار آماده‌سازی شده‌است. 

وی عنوان می‌کند: همچنین بیمارستان‌های خصوصی که به‌عنوان ظرفیت جایگزین بخش دولتی فعالیت می‌کنند، بیماران را با تعرفه دولتی می‌پذیرند. 

 مشکلات کادر درمان
متکی اظهار می‌کند: درحال‌حاضر ۳۰تخت جدید به ظرفیت‌های بخش درمان گلستان اضافه شده‌است. همچنین در مرکز سرپایی استان روزانه به ۴۰۰ تا ۵۰۰بیمار خدمات‌رسانی انجام می‌شود، اما باید درنظر گرفت که ظرفیت کادر درمانی استان بیش‌از این نیست.وی می‌افزاید: درحال‌حاضر حدود ۲۰۰نفر از همکاران کادر درمانی استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که فقط ۵۶نفر از آنان در بیمارستان‌ها بستری هستند. این موضوع نشان می‌دهد کادر درمان استان به‌شدت تحت فشار است و خستگی مفرط ناشی از چنین وضعیتی می‌تواند به وضعیت بغرنج کنونی دامن بزند.

  استمداد از نیروهای نظامی 
استاندار گلستان نیز دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: اصلی‌ترین مشکل ما در شرایط کنونی، کمبود و خستگی نیروی انسانی است. در بازدید از بیمارستان‌ها، درخواست کارکنان دانشگاه علوم‌پزشکی، اختصاص دادن نیروی کمکی است. شدت یافتن همه‌گیری ویروس کرونا از یک‌سو و ابتلای کادر درمان به بیماری، شرایط ویژه‌ای دراین حوزه برای استان ایجاد کرده‌است.

«هادی حق‌شناس» می‌افزاید: از ارتش و سپاه درخواست نیروی انسانی کرده‌ایم. تأمین نیروی انسانی برای این حوزه سخت است، چراکه باید از نیروی متخصص و مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان استفاده شود. خوشبختانه در چند روز گذشته نیروهای سپاه در بیمارستان گنبدکاووس مستقر شده‌اند و نیروهای دیگر نیز به این بدنه اضافه می‌شوند. 

وی همچنین درباره کمبود تجهیزات درمانی مربوط در استان نیز اظهار می‌کند: در روزهای گذشته ۴۰تخت به ظرفیت بخش آی.سی.یو استان اضافه و ۵۰دستگاه ونتیلاتور نیز وارد استان شد.

اینها درحالی است که در زمان تنظیم این گزارش، از مجموع هزارو۹۳۷بیمار کرونایی بستری، ۲۲۱نفر در بخش‌های «مراقبت ویژه» استان بستری هستند و ۸۶نفر با کمک دستگاه ونتیلاتور به حیات خود ادامه می‌دهند. با وجود این اقدام‌ها، اما مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان استان، نگران کندی روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در استان هستند. اگرچه شاید برای آغاز یک سخت‌گیری جدی در اجرای محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اصناف و مراکزعمومی کمی دیر به نظر برسد، اما، می‌توان هرچه زودتر جلوی ضرر بیشتر را گرفت.

کد خبر 624579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha