مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

سمپاشی دام‌ها و دامداری‌های استان سیستان و بلوچستان با هدف پیشگیری از انتشار بیماری‌های تب کریمه کنگو و لمپی اسکین به صورت جدی دنبال می‌شود.

سمپاشی دامداری ها

به گزارش همشهری آنلاین، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در ۵ ماه ابتدای سال جاری ۲۰۰ هزار راس دام و مساحتی بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع از جایگاه‌های دامی استان توسط کارشناسان دامپزشکی سمپاشی شده است.

دکتر مسعود اصغری گفت: بسیاری از بیماری‌های خطرناک و واگیر دامی از طریق حشرات و کنه‌ها منتقل می‌شوند و علاوه بر انتشار بیماری در جمعیت‌های دامی باعث انتقال بیماری به انسان نیز خواهند شد که از جمله این بیماری‌های خطرناک می‌توان به تب کریمه کنگو اشاره کرد.

اصغری بیان کرد: سمپاشی دام‌ها و دامداری‌های استان سیستان و بلوچستان به صورت جدی دنبال می‌شود و در این رابطه از استان‌های پیشرو هستیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی  سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین بیان کرد: اجرای طرح سمپاشی دام‌ها و دامداری‌ها تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته و این طرح همچنان در حال اجراست.

دکتر اصغری با بیان اینکه ۴۲ کانون دامی مورد توجه اداراه کل دامپزشکی استان قرار گرفته است توضیح داد: سوای بیماری تب کریمه کنکو بیماری دیگری به نام «لمپی اسکین» هم بیماری مشترک دامی است  از طریق حشرات در بین جمعیت دامی انتقال می‌یابد که با سمپاشی‌های صورت گرفته این بیماری هم به شدت تحت کنترل قرار گرفته است. گفتنی است که حشرات گاهی در مواردی  نیز باعث این انتقال بیماری به انسان نیز می‌شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته نقطه پرخطری در این رابطه در استان نداریم و شرایط دامداری‌ها و دامپروری‌ها با نظارت‌ها و اقدام‌های کادر دامپزشکی استان تحت کنترل است. در این رابطه هم  شهرستان‌های دلگان، قصرقند، سرباز و کنارک با رخدادهای بیشتری همراه بودند که شرایط در این مناطق عادی است و بازررسی‌ها و نظارت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در خصوص این بیماری خطرناک و همچنین سایر بیماری‌های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام، اصل تقدم پیشگیری بر درمان صادق است و از جمله اقدامات اولیه و موثر در رابطه با پیشگیری از بروز و شیوع چنین بیماری‌هایی که توسط حشرات و کنه‌های ناقل بیماری، منتشر می‌شوند؛ سمپاشی موثر و به موقع دام و جایگاه آن در کنار سایر عوامل مانند رعایت موارد ایمنی و بهداشتی راهکاری بسیار مناسب خواهد بود.

معاون سلامت دامپزشکی استان اظهار کرد: به دامداران و روستاییان توصیه می‌شود در کنار سمپاشی دام و جایگاه دامی برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام به هنگام کار و تماس با دام موارد بهداشتی و ایمنی ازجمله استفاده از دستکش، چکمه و لباس مناسب را رعایت کنند.

اصغری ادامه داد: همچنین توصیه می‌شود این افراد برنامه واکسیناسیون دام‌ها و جدی گرفتن بروز علائم بیماری در دام در زمان مناسب را مورد توجه داشته باشند.

وی درپایان  گفت: دادمداران هرگونه علایم بیماری و تلفات را با فوریت به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع بدهند و در این خصوص شماره ارتباطات مردمی اداره کل دامپزشکی استان ( ۱۵۱۲ ) آماده دریافت نظرات و گزارشات و انتقادات مردم شریف استان است.

کد خبر 624578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha