کارشناس عالی تصادفات گفت: خودروی ربوده‌شده به محض ثبت در سامانه استعلام آگاهی، در سامانه ثبت تخلف هوشمند هم بارگذاری می‌شود و به این ترتیب پلیس می‌تواند به راحتی بفهمد یک خودرو سرقتی است یا نه.

دوربین ثبت تخلف هوشمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، سعید کاظمی کارشناس عالی تصادفات درخصوص امکان‌هایی که دستگاه ثبت تخلف هوشمند برای رصدهای ترافیکی در اختیار پلیس راهور گذاشته است، گفت: این سامانه باعث سهولت کار پلیس راهور شده و به نحو قابل توجهی باعث شده تا اقدامات پلیس راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

کاظمی گفت: تا پیش از به کارگیری این سامانه زمان زیادی از شهروندان به خاطر نوشتن برگ‌های جریمه گرفته می‌شد. اما امروز از طریق به کارگیری این ابزار هوشمند در عمل حتی جلوی بسیاری از اشتباهاتی که در ثبت جریمه‌ها اتفاق می‌افتد هم گرفته می‌شود. در گذشته این امکان وجود داشت که به دلایل گوناگون از جمله مشغله زیاد یا خطای انسانی نوشتن قبوض مربوط به برگه جریمه با اشتباهاتی همراه شود.
 
وی ادامه داد: مثلا این امکان وجود داشت که ۲۸۳ به اشتباه ۲۸۲ نوشته شود. یا حتی اتفاق می‌افتاد کسی که در مرکز اجرائیات پلیس راهور مسئول وارد کردن برگ جریمه در سامانه بود، در دیدن این قبوض دچار اشتباه شود. در این وضعیت حتی ممکن بود جریمه رانندگی به نام شخص دیگری در سامانه اجرائیات ما به ثبت برسد. اما دستگاه ثبت تخلف هوشمند کار ثبت تخلفات رانندگی را آسان کرده است. چون هم کد ملی افراد در آن ثبت می‌شود و هم اطلاعات مربوط به شخص راننده و هم مشخصات خودرو را ارائه می‌کند. با استفاده از این سامانه به راحتی می‌توان پلاک وسایله نقلیه را هم شناسایی کرد.

کاظمی درباره کارکرد این نرم افزار برای بازدارندگی از بروز تخلفات رانندگی گفت: یکی از اتفاقات مطلوبی که به کارگیری این دستگاه هوشمند برای ما رقم زده به همین مورد مربوط می‌شود. برای مثال باید به مساله جریمه‌های دوبرگی یا الصاقی که ممکن است شخص راننده متخلف این نوع جریمه را نبیند اشاره کنم. خیلی اوقات اتفاق می‌افتد که راننده‌ای جایی رفته باشد و جریمه دوبرگی یا جریمه الصاقی برایش صادر شده باشد. در گذشته قبوض جریمه از زمان صدور تا وقتی که به دست مسئول ما در مرکز اجرائیات برسد و در سیستم به ثبت برسد، زمان زیادی صرف می‌شد.

وی اضافه کرد: اما امروز به محض اینکه پلیس شماره وسیله نقلیه متخلف را وارد و جریمه را صادر می‌کند، حداکثر تا ۴ یا ۵ دقیقه بعد پیامک مربوط به آن تخلف به دست راننده خواهد رسید و به او اطلاع داده خواهد شد که شما در این زمان و مکان مشخص این تخلف را مرتکب شده اید. من تصور می‌کنم این مساله بازدارندگی قابل توجهی برای رانندگان خواهد داشت. چون راننده‌ای که مرتکب تخلف می‌شود در همان لحظات مجازات مربوط به آن تخلف را به چشم خواهد دید. این مساله باعث می‌شود تا شهروندان به فکر بیفتند تا کمتر مرتکب تخلفات رانندگی شوند. چون می‌دانند که در هر لحظه در معرض دید پلیس قرار دارند. این مساله بسیار مهمی است که شهروندان بدانند همیشه در معرض دید هستند.

این کارشناس عالی تصادفات گفت: یکی دیگر از اطلاعاتی که این سامانه در اختیار پلیس می‌گذارد، به بحث استعلام سیستم آگاهی پلیس راهور مربوط می‌شود. درواقع این نرم افزار هوشمند این امکان را فراهم می‌کند تا مشخص شود که وسیله نقلیه سرقتی است یا نه. ممکن است خودرویی توسط سارقان ربوده شده باشد که به محض اینکه در سامانه استعلام آگاهی به عنوان خودروی سرقتی ثبت بشود، در این سامانه هم به سرعت و در همان لحظه اطلاعات مربوط به سرقت خودرو بارگذاری می‌شود. با این اتفاق نیروی پلیس می‌تواند به راحتی بفهمد یک خودرو سرقتی است یا خیر.

کد خبر 624370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha