مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

عشایر، ۱۱درصد جمعیت استان ایلام را تشکیل می‌دهند و سهم قابل‌توجهی در اقتصاد آن دارند.

عشایر ایلام

فاطمه میرزایی- همشهری آنلاین:

 زندگی در سیاه چادرها به طبیعت بسته است، به آب و خاک و خورشید و باران. مصائب ایل در سال‌های خشکی بیشتر می‌شود. امسال هم که آسمان با هیچ کجای این سرزمین مهربان نبود، زندگی برای ایلات عشایر سخت‌تر از قبل شد. حالا فقط کوچ و قشلاق نیست که دغدغه اهالی کوچنده ایلام شده است. بی‌آبی هر روز بیشتر از قبل می‌شود، حتی در کبیرکوه. جایی که همیشه مأمن ایل و دام‌هایش بوده است.

نگرانی عشایر از تشنگی دام‌ها
خداداد یکی از عشایر منطقه کبیرکوه است. او با بیان اینکه خشکسالی، مراتع را از بین برده است، به همشهری می‌گوید: به آب دسترسی نداریم و آب توزیع‌شده کفاف نمی‌دهد. فکر می‌کردیم هرچه به آخر تابستان نزدیک‌تر شویم شرایط بهتر می‌شود، اما نشد. گرانی نهاده‌های دامپروری از یک سو و بی‌آبی از سوی دیگر به مشکلات‌مان اضافه می‌کند. ایل است و همین دام‌ها، نمی‌دانیم چه در انتظارمان است.

آنچه خداداد می‌گوید را حاجی‌حسن تکرار می‌کند. او یکی از بزرگان ایل ارکوازی است که در چوار اقامت دارند. حاج‌حسن می‌گوید: شکر خدا برایمان آب می‌آورند. سعی می‌کنند مشکلمان را حل کنند، اما آب خیلی کم است. آبرسانی به ما را باید حداقل هفته‌ای یک‌بار یا ۱۰روز یک‌بار انجام دهند، اما خب ماشین هم ندارند. ظاهرا آب هم همه جا کم است. عجیب هم نیست. خودمان هم می‌بینیم که باران نمی‌بارد، اما نمی‌توانیم به این حیوانات زبان بسته بگوییم آب نیست، علوفه نیست. نمی‌توانیم اینها را هم بفروشیم. آن وقت چطور نان بخوریم؟ زندگی که فقط همین روزها نیست.

او ادامه می‌دهد: همین چیزها که اتفاق می‌افتد، جوان‌ها از طایفه جدا می‌شوند و به شهر می‌روند، اما اوضاعشان آنجا هم بهتر نمی‌شود. خدا را شکر هنوز به مرحله تلفات احشام نرسیده‌ایم، اما شنیده‌ام طایفه‌هایی دام‌هایشان تلف می‌شود یا آنها را می‌فروشند.

۱۲۰۰ میلیارد تومان، سهم تولید عشایر ایلام
در ایلام عشایر ۱۱ درصد از جمعیت استان و ۵ درصد از جمعیت کل عشایر کشور را تشکیل می‌دهند که در قالب ۹۷۳۶ خانوار در مناطق عشایری استان زندگی می‌کنند. همچنین بنابر اعلام اداره کل امور عشایر این استان، جمعیت دام عشایر، ۶۵ درصد جمعیت دامی استان و با یک‌میلیون ‌و ۴۰۰ هزار دام ۶ درصد جمعیت دامی کشور را شامل می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر ایلام درباره نقش عشایر در اقتصاد این استان می‌گوید: جمعیت بزرگ عشایر ایلام در زمینه تولید گوشت قرمز، روغن حیوانی، کشک، صنایع ‌دستی، شیر و ... فعالیت دارند و سالانه حدود ۹۰ هزار تن تولیدات عشایر شامل ۸۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۴۱۸ تن کشک، ۲۷ هزار تن شیر، ۱۰۸ تن عسل، ۱۶۶۸ تن پشم و ۱۸۰ هزار مترمربع صنایع‌ دستی از بافته‌ها و منسوجات خودشان را وارد بازار مصرف می‌کنند.

فرشاد یاسمی با بیان اینکه ارزش مادی تولیدات عشایر استان حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است، می‌افزاید: البته ۶۵ درصد تولید عشایر مربوط به تولید گوشت قرمز است که این عدد برای کشور نیز اهمیت زیادی دارد.

آبرسانی با ۱۵ تانکر
مدیرکل امور عشایر ایلام درباره وضعیت خشکسالی و تأثیر آن بر تولید و اقتصاد عشایر و همچنین شیوه آبرسانی می‌گوید: تلاش دولت برای آبرسانی و کاهش عوارض خشکسالی به عشایر انجام می‌شود. آبرسانی به عشایر مناطق مختلف با ۱۵ تانکر انجام می‌شود که با توجه به خشکسالی‌های اخیر این میزان کفاف عشایر استان را نمی‌دهد. البته تلاش می‌کنیم به‌طور مرتب هر ۱۰روز آب کافی در اختیارشان قرار بگیرد، اما می‌دانیم ناکافی است. امیدواریم بتوانیم آبرسانی به عشایر استان را به‌صورت هفتگی انجام دهیم، اما برای تحقق این مهم ضروری است سایر دستگاه‌ها ازجمله سازمان برنامه و بودجه و ستاد مدیریت بحران، همکاری لازم را دراین‌باره انجام دهند.

یاسمی اضافه می‌کند: متأسفانه خشکسالی تامین علوفه عشایر را با مشکل مواجه کرده و همین موضوع موجب شده است عشایر استان به فروش دام‌های حذفی خود اقدام کنند. البته برخی رسانه‌ها مطرح کردند که عشایر ایلام دام‌های مولد خود را می‌فروشند که اینطور نیست. در ۵‌ماه اول امسال یعنی تا آخر مرداد حدود ۴ هزار تن نهاده دامی بین عشایر استان توزیع شده است.

ارائه تسهیلات
مدیرکل امور عشایر ایلام با تأکید بر اینکه اقتصاد عشایر برای ایلام بسیار مهم است، تصریح می‌کند: اقدامات گسترده‌ای برای تامین رفاه عشایر این استان انجام می‌شود.
یاسمی توضیح می‌دهد: با توجه به خشکسالی گسترده و گرانی نهاده‌ها و مشکل گسترده در تامین علوفه، دولت تسهیلاتی به‌ویژه با هدف کمک به محیا شدن علوفه دامی در نظر گرفته است. به‌ ازای هر دام ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که به این منظور سال گذشته ۴ میلیارد و امسال ۳ و نیم میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته ‌شده است. متقاضیان می‌توانند برای اخذ این تسهیلات به ما مراجعه کنند.

کمبود اعتبار فاز دوم آبرسانی
مشکلات آب برای بخش قابل‌ توجهی از عشایر این استان در حالی ادامه دارد که با پایان هفته نخست شهریور، اداره کل امور عشایر اعلام کرد: فاز نخست تامین آب آشامیدنی عشایر درگه و بانکول شهرستان ایوان افتتاح شده و آب آشامیدنی ۱۶۵خانوار کوچنده با جمعیتی معادل ۱۰هزار و۵۴نفر در ۷ کانون تامین شده است. اما برای تکمیل فاز دوم این طرح اعتباری معادل ۱۰۷هزار میلیون ریال هزینه لازم است. با ایجاد شبکه آبرسانی و تاسیسات ثابت در مناطق عشایر درگه و بانکول، آبرسانی سیار در این مناطق حذف شده و بخشی از مشکلات تامین آب حل شده است.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی این دستگاه، عشایر استان سالانه حدود ۴۶۵تن روغن حیوانی به ارزش اقتصادی ۵۴میلیاردو۳۵۰میلیون تومان، ۲۶هزار و۸۱۵تن شیر، ۸۵۰۰تن گوشت قرمز، ۱۶۶۸تن پشم و ۳۱۶۷تن محصولات باغی تولید می‌کنند. هر سال بخش زیادی از تولیدات با قیمت‌های کمتر و به‌صورت فله از سوی دلالان خریداری می‌شده است.

امسال خشکسالی و مشکلات دامپروری به‌ویژه در تامین علوفه، دلالان را به سمت خرید دام‌های عشایر با قیمت ارزان سوق داد؛ بنابراین در روزهای پایانی خرداد، دستورالعملی از سوی سازمان عشایری کشور به استان‌های دارای اقوام و ایلات کوچنده رسید که دام مازاد از عشایر خریداری شود. این خرید فقط برای دام‌های مازاد و حذفی است و مشمول دام‌های مولد نمی‌شود.

کد خبر 624143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha