با افزایش جمعیت، خانه‌های ویلایی و شخصی به تدریج جای خود را به آپارتمان‌ها و برج‌ها داده‌اند.

حال خوب

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: حالا دیگر در کوچه‌ و خیابان کمتر خانه مستقلی به چشم می‌خورد و این غول‌های سنگی شانه به شانه هم کوچه‌ها و خیابان‌ها را تسخیر کرده‌اند. با اینکه سال‌ها از این تغییرات می‌گذرد اما هنوز هم برخی از آپارتمان‌نشینان به خوبی با قوانین و دستورالعمل‌های آپارتمان‌نشینی آشنا نیستند؛ دستورالعمل‌های ساده‌ای که رعایت آنها به زندگی در محیطی آرام، منظم و به دور از جنجال می‌انجامد و بی‌توجهی به آن نتیجه‌ای جز کدورت و دعواهای همسایگی ندارد. در این صفحه به ۲۰ دستورالعمل ساده، مهم و کاربردی برای ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی پرداخته‌ایم که احترام به این قوانین و رعایت باید و نبایدهای آپارتمان‌نشینی، محل زندگی شما را به آپارتمانی نمونه با همسایه‌های خوب تبدیل می‌کند.

حال خوب با همسایه‌های خوب

  1. اگر تازه وارد یک آپارتمان شده‌اید، قبل از هر چیز از محل دقیق پارکینگ خود آگاه شوید تا ناخواسته جای دیگران را نگیرید. نخستین شرط یک رابطه همسایگی سالم، آگاهی از حقوق خود و احترام به حقوق دیگران است.
  2.  راه‌پله از اماکن مشترک در آپارتمان است. بنابراین کفش، گلدان و... را در راه‌پله قرار ندهید. تنها در صورتی که همه همسایه‌ها در جلسه هیئت‌مدیره، برای قرار دادن اجسام تزیینی در راه‌پله و اماکن مشترک به توافق برسند این کار امکان‌پذیر است.
  3.  همه همسایه‌ها موظفند رعایت نظافت آپارتمان را در اولویت قرار دهند. برای جلوگیری از کدورت، هرگز در راه‌پله، آسانسور، حیاط و دیگر اماکن مشترک آپارتمان زباله نریزید.
  4. اگر مجبور به تعمیرات ساختمانی شده‌اید، این کار را در روزهای غیرتعطیل و در ساعاتی غیر از زمان استراحت همسایه‌ها انجام دهید.
  5.  در برخی آپارتمان‌ها کنتور آب و گاز مشترک است. اگر به هر دلیلی قرار است از آب یا گاز بیشتر از حد متعارف استفاده کنید، مثلاً اگر می‌خواهید غذای نذری بپزید و... حتماً از همسایه‌ها اجازه بگیرید.
  6.  مزاحمت صوتی یکی از مهم‌ترین مواردی است که معمولاً به کدورت میان همسایه‌ها می‌انجامد. به یاد داشته باشید صدای موسیقی فقط باید در واحد خودتان شنیده شود.
  7.  لباس‌های شسته شده خود را در تراس خانه آویزان نکنید. این کار جلوه خوبی به نمای محل زندگی شما نمی‌دهد.
  8.  ایجاد تغییر در نمای ساختمان و بالکن بدون هماهنگی با دیگر مالکان و همسایه‌ها ممنوع است.
  9.  اگر حیوان خانگی دارید از نگهداری آن در اماکن مشترک آپارتمان پرهیز کنید. حتی نگهداری حیوان در واحد خودتان هم اگر با قوانین آپارتمان تناقض داشته باشد یا باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها شود کار صحیحی نیست.
  10.  شارژ و هزینه‌های جاری آپارتمان را به موقع و در زمان تعیین شده و به موقع پرداخت کنید.
  11.  علاوه بر اینکه همه ساکنان باید نسبت به حفظ امنیت ساختمان احساس مسئولیت کنند، مدیران ساختمان هم باید به مواردی مثل کنترل فیوزهای داخلی و تابلوهای برق آپارتمان توجه داشته باشند. بی‌توجهی به همین موارد به ظاهر جزئی بارها باعث بروز حادثه در آپارتمان‌ها شده است.
  12.  هرگز مواد آتش‌زا و پرخطر را در آپارتمان نگهداری نکنید.
  13.  خودرو، موتورسیلکت و دوچرخه را فقط در پارکینگ خود قرار دهید. ورود وسیله نقلیه مهمان، شست‌وشو، تعمیر و تعویض روغن خودرو در محوطه پارکینگ و حیاط آپارتمان مصداق مزاحمت و تجاوز به حقوق دیگر همسایه‌هاست.
  14. انبار آپارتمان تنها به وسایل شخصی ساکنان اختصاص دارد. استفاده تجاری از آن و اجاره انبار به دیگران مگر در صورت اجازه همه همسایه‌ها و اطلاع مدیریت ساختمان ممنوع است.
  15.  هرگز وسایل شخصی و لوازم واحد خود را در پاگردهای عمومی، بیرون از پنجره، جلو در ورودی، پارکینگ و... قرار ندهید.
  16.  به یاد داشته باشید ساکن هر واحد مسئول جبران خسارت وارد شده در اثر گرفتگی لوله‌های فاضلاب، صدمه به دیوار و... است.
  17.  در قوانین آپارتمان‌نشینی استعمال دخانیات در اماکن مشترک مثل آسانسور، راهرو و... ممنوع است.
  18.  به حریم خصوصی همسایه‌ها توجه کنید. اگر آنها اطلاعاتی از شرایط زندگی خود به شما داده‌اند، هرگز آن اطلاعات را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید.
  19.  پس از پایان مهمانی و دورهمی، بدرقه مهمانان را داخل واحد مسکونی خود انجام دهید تا کار به راه‌پله و ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها نکشد.
  20.  اگر به هر دلیلی مراسم و مهمانی(جشن تولد، دورهمی خانوادگی با نفرات زیاد و...) دارید که تا دیروقت طول می‌کشد، حتماً همسایه‌ها را در جریان بگذارید و پس از ساعت ۲۱ به فکر آرامش و آسایش همسایه‌ها باشید.
کد خبر 624073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha