وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تمرکز روی کشتارگاه‌ها و استفاده از تجهیزات هوشمند می‌توان مشکلات و ابهامات را تا حد زیادی رفع و نابسامانی‌های بازار مرغ را کنترل کرد.

بازار مرغ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، سیدجواد ساداتی نژاد در برنامه «تیتر امشب» با تشریح برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای برقراری آرامش بازار مرغ و تأمین نیاز مصرف کنندگان تا پایان سال افزود: برای تأمین نهاده دامی تا آخر سال مشکلی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تجارب سال ۹۸ نشان داد که ما از این نقطه ضربه پذیریم. آمریکا در این سال فروش مرغ اجداد به ایران را تحریم کرد و همین امر نیز نشان دهنده اهمیت این بخش است.

ساداتی نژاد تاکید کرد: در درازمدت می‌توانیم بالای ۵۰ درصد نهاده‌ها را در داخل تولید کنیم. برنامه ما این است که تولید مرغ لاینِ آرین را احیا و مسائل ژنتیکی آن را حل کنیم.

او افزود: مشکلات سامانه بازارگاه تاحدودی برطرف شده و اکنون مشکلش تأخیر در رساندن نهاده به دامدار است که در حال رفع آن هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌ باسکول‌های دیجیتال و پرنده‌ شمار می‌توان فهمید که مرغِ کسی که نهاده گرفته به کشتارگاه رفته است. با توجه به ظرفیت‌های هوشمند نابسامانی‌های توزیع مرغ را کنترل می‌کنیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: باید بر اساس تجارب گذشته تولید داخل را تقویت کنیم و البته به خودکفایی صد در صد نمی‌رسیم. بهترین شرایط این است که دست کم نیمی از نیازمان را در داخل کشور تولید کنیم.

او ادامه داد: با وزارت صمت نیز در تلاشیم تا نابسامانی در توزیع نیز رفع شود و البته به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها تا حدی زمان می‌برد. از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا سامان به بازار باز گردد.

ساداتی نژاد معتقد است باید به سود بخشی کشاورزی توجه کنیم و به همین دلیل نمی‌توانیم درباره قیمت، دستور بدهیم. اغلب تولیدکنندگان به قیمت‌های دستور ی اعتراض دارند و به هزینه‌های تولید اشاره می‌کنند.

او اضافه کرد: محاسبات نشان می‌داد که قیمت مرغ ۱۷ هزار تومان است، اما در بازار قیمت ۱۴ هزار تومانی تعیین شد که این تفاوت قیمت، نابسامانی به همراه دارد.

وزیر کشاورزی تاکید کرد: وقتی ارز دولتی داده می‌شود، توقع قیمت تعیین شده نیز منطقی است، اما باید هزینه‌های دیگر را نیز لحاظ کرد. حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف کننده نیز هست.

به گفته ساداتی نژاد اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در بازار فعال هستند و برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها باید از آن‌ها استفاده کرد. باید یک اتحادیه سراسری باشد که به نمایندگی از آن صنف دیدگاه‌هایش را مطرح کند. استراتژی ما برای کنترل بازار استفاه از این تشکل است.

کد خبر 623724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha