سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار مسئولان طرح منشور اخلاقی انتخابات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تدوین منشور انتخابات، خواستار اصلاح قانون انتخابات شد.

پس از آنکه برخی‌مقام‌های وزارت کشور از منتفی شدن موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفتند، موضع‌گیری رئیس‌جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تاکید وی بر اصلاح قانون انتخابات، اهمیت بیشتر این موضوع را نمایان می‌سازد.

محمد یزدی در این دیدار که مرکز خبر حوزه آن را منتشرکرد، گفت: با تلاش برای رسیدن به یک منشور اخلاقی و ترویج آن در بین کسانی که به نوعی با انتخابات مرتبط هستند می‌توان به اصلاحات اساسی در انتخابات رسید.

وی افزود: در قانون انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان از زمان ثبت نام تا مرحله رای‌گیری و تایید اعتبار نامه‌ها ضرورت مسئله اخلاق را می‌بینیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان‌کرد: بنده در زمان مجلس هفتم 2بار به آقای حداد عادل نامه نوشتم و از وی خواستم اگر قرار است خدمتی داشته باشید باید قانون انتخابات را اصلاح کنید.

وی با بیان برخی از موارد مورد اشکال قانون انتخابات گفت: در قانون آمده است تمام کسانی که توان خواندن و نوشتن دارند می‌توانند برای انتخابات ثبت نام کنند، البته بعدها تحصیلات به آن اضافه شد ولی با داشتن مدرک دانشگاهی و یا حوزوی هم کفایت نمی‌کند بلکه باید فرد نظر مثبت چند معتمد منطقه را هم داشته باشد در حالی که قانون فعلی می‌گوید هر شخصی می‌تواند در هر جای کشور که می‌خواهد نامزد شود. 

یزدی اضافه کرد: قانون فعلی انتخابات از مرحله اول ثبت نام تا مرحله نهایی در اکثر فصول دارای نواقصی است و باید تکمیل شود.

تغییر موضع وزارت کشور

هرچند انتظار می‌رفت که با تاکید وزیر سابق کشور و همچنین سرپرست سابق این وزارتخانه، انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با تغییر قانون اجرای این انتخابات، برگزار شود اما پس از رای اعتماد وزیر جدید کشور و اظهارات وی و برخی معاونانش به‌نظر می‌رسد موضوع تغییر قانون انتخابات ریاست‌جمهوری منتفی شده باشد.

در همین راستا معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور از برگزاری انتخابات دوره‌ دهم ریاست‌جمهوری با قانون فعلی انتخابات خبر داد.

محمدحسین موسی‌پور در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر این‌که نظام انتخاباتی یک مجموعه‌ به‌هم پیوسته، منسجم و یکپارچه است و تغییر اجزاء و گوشه‌های این نظام‌های انتخاباتی به‌هم پیوسته ساختار کلی را متاثر و متزلزل می‌کند، خاطر‌نشان‌کرد: هرگونه تغییر در نظام انتخاباتی و قانون انتخابات باید با تدوین و تنظیم انتظارات و اهداف این تغییر همراه باشد و با نگاهی جامع و دقیق صورت گیرد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور، کار کارشناسی گسترده و مشارکت و حضور تمامی گروه‌ها و نخبگان سیاسی و اجتماعی در اصلاح قانون انتخابات را از دیگر ملزومات این کار دانست و گفت: مهم‌ترین مسئله این است که این اقدام در فضای آرام و کم‌تنش و به دور از اضطراب‌های سیاسی گروه‌ها، دستجات، احزاب و همچنین به دور از فضای سوءظن سیاسی صورت گیرد. 

وی افزود: در حال حاضر باید گفت اقتضای شرایط زمان و فضای سیاسی فرصت را برای تغییرات اساسی در نظام انتخاباتی سلب کرده است.

دلایل توقف

موسی‌پور در توضیح دلایل توقف تغییر قانون انتخابات گفت: در حال حاضر هرگونه تغییر در قانون انتخابات اولا، با توجه به اقتضای زمان و فضا و نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری جزئی است و ثانیا، این تغییرات با تفاسیر و تعابیر و نگاه‌های مختلف همراه خواهد بود.

از طرفی نیاز به تغییر در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هم به‌طور جدی احساس نمی‌شود؛ لذا برگزاری انتخابات دوره‌ دهم ریاست‌جمهوری با همان قانون فعلی بهترین گزینه است.

این درحالی است که علی کردان وزیرکشور هم چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده بود که فعلا بحث اصلاح قانون انتخابات مطرح نیست و انتخابات ریاست‌جمهوری با همان قانون سابق اجرا می‌شود.

فرصت از دست رفت

سخنگوی شورای نگهبان هم با تاکید بر اینکه شورای نگهبان معتقد به اصلاح عجولانه قانون انتخابات نیست، گفت: فرصت اصلاحات کلان قانون انتخابات از دست رفته است. عباسعلی کداخدایی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: اصلاح عجولانه قانون انتخابات به اهدافی که در اصلاح این قانون وجود دارد، آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه اگر دولت و مجلس برای تنظیم یک قانون جامع اقدام کنند، از نظر ما اولی است ادامه داد: قطعا اکنون فرصت اصلاحات کلان قانون انتخابات، با توجه به فرصت ده‌ماهه تا برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، از دست رفته است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تصریح کرد: در اینگونه موارد ممکن است در مجلس، اصلاحاتی جزئی به عمل بیاید اما اصلاح قانون انتخابات، چه در بعد ریاست‌جمهوری و چه در بعد مجلس شورای اسلامی، نیازمند گام‌های جدی‌تر، مؤثرتر و دقیق‌تر است که قطعا به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول می‌شود.

کدخدایی در ارزیابی از صحبت اخیر مقامات کشور مبنی بر اینکه در این مقطع نیاز جدی به تغییر قانون انتخابات نداریم، خاطر نشان کرد: حرکتی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تا قبل از انتخابات شروع شد و فکر می‌کنم صحبت ایشان پاسخ کسانی بوده که می‌خواستند در این فرصت ده ماهه، قانون انتخابات را اصلاح کنند.

وی تاکید کرد: قطعا این فرصت ده‌ماهه برای اصلاح قانون انتخابات کافی و مناسب نیست.

کد خبر 62365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز