مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

تشدید خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها باعث شده تا آبرسانی به ۲۲روستای قم با تانکر انجام شود که ادامه این روند می‌تواند آمار را بالاتر هم ببرد.

آبرسانی با تانکر

ستاره حجتی- همشهری آنلاین:

فرزاد، اهل باقرآباد قم است؛ روستایی در مسیله. منطقه‌ای که از سال‌ها پیش با بی‌آبی درگیر بوده، اما امسال برای آنها هم اوضاع بحرانی‌تر شده است. فرزاد می‌گوید: امسال نه در باقرآباد و نه در صیدآباد و نه در هیچ‌یک از آبادی‌های اطراف آب نداریم. آبرسانی سیار انجام می‌شود، اما مانند همیشه این آب فقط کفاف نوشیدن را می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: شترداران به ناچار شترهایشان را می‌فروشند. بسیاری از اهالی، سال‌های قبل روستاها را ترک کرده اند. حالا هم همین خانوارهایی که مانده‌اند، تصمیم به کوچ گرفته‌اند. فقط ما می‌مانیم که پدرها و مادرهای مان پیر شده‌اند و دلشان می‌خواهد در همین منطقه بمانند.

فرزاد می‌گوید: مسئله آب روستاهای ما بعد از ۱۵سال تقریبا درست شده بود، اما دوباره در این سال خشک، ما به همان بلای سال‌های قبل دچار شدیم. حالا فقط نبود آب نیست که ما را تهدید می‌کند، بلکه بار دیگر گردوغبار و نمک هم ما را تهدید می‌کند.

بی‌توجهی به خواسته مردم
موضوع خشکسالی در روستاهای قم به‌ویژه پس از بحرانی شدن وضع دریاچه نمک و تالاب مسیله، به یکی از عمده‌ترین مشکلات این استان تبدیل شده؛ مشکلی که امسال با شدت گرفتن خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها تشدید شده است.

محمد، یکی از اهالی روستای مبارک‌آباد بخش کهک قم است؛ روستایی که مدت‌هاست دسترسی به آب آشامیدنی‌شان با تانکر صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که همه اهالی، داوطلب تامین مالی برای لوله‌کشی آب هستند.

او می‌گوید: ما سال‌هاست که آب نداریم. اهالی مبارک‌آباد با اینکه فقط ۱۰کیلومتر با مرکز استان فاصله دارند ولی از نعمت آب آشامیدنی محروم هستند و امسال هم آبرسانی منظم انجام نمی‌شود و حتی برای آبرسانی سیار هم با جیره‌بندی مواجه هستیم.

محمدادامه می‌دهد: وضع مالی و معیشتی اهالی مبارک‌آباد خوب نیست، اما همه مردم اعلام کرده‌اند حاضرند در انجام پروژه آبرسانی به روستا، مشارکت مالی داشته باشند. با این حال، ظاهرا کسی به این مسئله توجهی نمی‌کند.

آبرسانی سیار به ۲۲ روستا
بنابر اعلام شرکت آب و فاضلاب قم، اگرچه هم‌اکنون آبرسانی به ۲۲روستای این استان با تانکر انجام می‌شود، اما با تداوم شرایط خشکسالی و کاهش پی در پی نزولات آسمانی، احتمالا بر این تعداد افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در این‌باره می‌گوید: با افزایش دما و گرم شدن هوا در تابستان، در مناطق بالادست برخی از روستاها، در ساعاتی از شبانه‌روز با قطعی یا کاهش فشار مواجه بودیم که برنامه‌ریزی های لازم برای مدیریت و اصلاح این موارد انجام شد. ناچار به آبرسانی با تانکر برای ۲۲روستا شدیم که ممکن است با تداوم این شرایط بر تعداد این روستاها اضافه شود.

علی جان صادق‌پور، ادامه می‌دهد: طرح‌هایی برای اصلاح وضعیت موجود و همچنین مقابله با شرایط مشابه در سال‌های آینده در دست انجام است. تانکرهای آبرسانی سیار شرکت آب و فاضلاب آمادگی دارند  تا براساس تعرفه‌های مشخص‌شده، آب آشامیدنی مناطق کم آب را تأمین کنند. خوشبختانه مشکلی برای تامین آب شهرهای تابعه نداشتیم. به‌گفته وی، در ابتدای تابستان، تاسیسات پمپاژ یکی از چاه‌های تامین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر جعفریه نیز که به ‌علت نوسانات برق و فشار ناشی از افزایش مصرف با مشکل مواجه شده بود، با هزینه‌ یک‌میلیارد و۶۰۰هزار میلیون ریال تعمیر و وارد مدار بهره‌برداری شد.

این مقام مسئول افزایش برداشت از سد ۱۵خرداد، آماده‌سازی و تجهیز ۳ چاه شهری برای ورود به مدار بهره‌برداری، هماهنگی برای ورود ۲ چاه دیگر و تعویض شیر خط شبکه برای بهبود فشار آب در مناطق سوم خرداد شمالی، کارگر و سلامت را از دیگر اقدامات مقابله با تنش آبی عنوان می‌کند.

طرح‌های انتقال آب
صادق پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم درباره طرح‌های انتقال آب برای رفع مشکلات بی‌آبی استان می‌گوید: برای حل مشکل کهک، طرح ساخت مخزن ذخیره آب در دست انجام و این مخزن و شبکه لوله‌گذاری آن در مجموع با اعتبار بیش از ۴۲ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری شده است. مخزن ذخیره جدید شهر کهک با ظرفیت هزار مترمکعب و با هدف مدیریت فشار شبکه توزیع و افزایش حجم ذخیره این شهر ایجاد شده است.

صادق‌پور همچنین درباره لوله‌گذاری شبکه توزیع شهر قم در مناطق فاقد شبکه توزیع می‌افزاید: این لوله‌گذاری به طول حدود ۶ هزار متر و با اعتبار بیش از ۶۰ میلیارد ریال ایجاد شده و تکمیل آن مشکلات شهروندان این مناطق را رفع خواهد کرد. همچنین شبکه توزیع شهر قم به طول بیش از ۲ هزار متر با اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال اصلاح و آماده بهره‌برداری در هفته دولت شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار متر لوله‌گذاری شبکه توزیع شهرها و روستاهای استان در مناطق فاقد شبکه با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد ریال در یک سال گذشته انجام شد، می‌گوید: با تلاش‌های صورت گرفته، بخش زیادی از مردم استان در شهرها و روستاهای تابعه از آب سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند. همچنین به‌منظور افزایش ظرفیت استحصال آب، بازسازی و ترمیم چاه‌ها انجام شده و ترمیم جدار، احیا و رسوب‌زدایی ۹ چاه و وارد مدار کردن چاه‌های خارج از مدار با اعتبار بیش از ۲۵ میلیارد ریال صورت گرفته و آماده بهره‌برداری است.

کد خبر 623622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha