گروه شهری: 95درصد آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در فضاهای سبز دست‌کاشت تهران و اطراف آن طی 3 سال گذشته منشأ انسانی و5 درصد طبیعی داشته‌اند

امین عرفانیان، معاون فضای سبز سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، جمع کل آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در سال 85 را 48 مورد، سال 86  را 69 مورد و سال 87 را تا این لحظه 15 مورد اعلام کرد.

وی در این باره توضیح داد: از آنجایی که عمده آتش‌سوزی‌ها در نیمسال اول هر سال بین ماه‌های اردیبهشت تا شهریور و حداکثر مهر ماه اتفاق می‌افتد، پیش‌بینی می‌شود با نخستین بارندگی‌ها در پاییز امسال مشکل آتش‌سوزی نیز برطرف شود و در حد همین 15 درصد برای امسال باقی بماند.

وی درباره دلیل کاهش چشمگیر آتش‌سوزی در سال‌جاری نسبت به 3 سال گذشته به همشهری گفت: چنین استنباط می‌شود که افزایش بارندگی در زمستان و بهار سال‌های پربارش 85 و86 بر میزان رویش علف‌های مرتعی بین درختان تاثیر داشته است.

از سوی دیگر خشک شدن این علف‌ها در تابستان، بر افزایش آتش‌سوزی‌ها تاثیر مستقیمی داشت.

براساس این گزارش، آمار آتش‌سوزی‌های صورت گرفته به تفکیک مناطق شهر تهران از سوی معاون فضای سبز سازمان پارک‌ها اعلام شد.

بر این اساس منطقه یک از میان 9 مورد آتش‌سوزی رخ داده در جنگل سوهانک 5 مورد در سال 85،  3مورد در سال 86 و یک مورد در سال‌جاری اتفاق افتاده است.

منطقه 4 به‌دلیل وجود فضاهای سبز گسترده نظیر جنگل لویزان، جنگل دانشگاه امام حسین، جنگل تلو و انصار الحسین، غزال و  ریوار حدود 90مورد در 3 سال گذشته دچار حریق‌های جزئی یا خسارتی شده است.

در منطقه 5 و پارک جنگلی کوهسار به جز چند مورد کف‌سوزی در سال 85 ، 2مورد خسارت و جریمه پیمانکار در سال 86 و یک مورد خسارت جزئی در سال‌جاری مورد دیگری گزارش نشده است. در منطقه 13 و پارک جنگلی سرخه‌حصار، خجیر  یک و سعید‌آباد جاجرود نیز طی سال 85 با 2مورد آتش‌سوزی خسارتی و 3 مورد کف سوزی مواجه شده است.

اما در سال 86 ، 2مورد خسارت وسیع در خجیر یک و چند مورد خسارت جزئی و کف‌سوزی و جریمه پیمانکار در سال 86 گزارش شده است که این رقم در سال‌جاری تقریبا به صفر رسیده است.

جنگل قصر فیروزه در منطقه 14 نیز در سال 86 تنها یک مورد آتش‌سوزی در حد وسیع داشت که به فسخ قرارداد با پیمانکار منجر شد.

در منطقه 15 و پارک جنگلی توسکا و جنگل‌کاری‌های منطقه 20 در 3 سال گذشته هیچ موردی اعم از آتش‌سوزی، کف سوزی یا خسارت گزارش نشده است.

کد خبر 62362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز