دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

اسدالله افلاکی: هنوز آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان مهار نشده که بخشی از اراضی تالاب زیبای امیر کلایه هم دچار آتش‌سوزی شد.

این آتش‌سوزی که از ظهر یکشنبه گذشته آغاز شده با وجود تلاش ماموران آتش‌نشانی و کارکنان محیط‌زیست تا ظهر دیروز مهار نشده بود. رئیس اداره محیط‌زیست لاهیجان می‌گوید اولین گمانه‌زنی‌ها حاکی از عمدی بودن این آتش‌سوزی است.

حسین مظلومی در گفت‌وگو با همشهری افزود: آتش‌سوزی از قسمت جنوبی حسنعلی‌ده شروع شده و درختان منطقه را دربرگرفته است.

وی درخصوص علت آتش‌سوزی می‌گوید: هرچند که تا اعلام نظر کارشناسان آتش‌نشانی نمی‌توان در این زمینه به‌طور قطعی اظهارنظر کرد اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد حریق عمدی است.

وی تصریح می‌کند: منطقه امیرکلایه به شکل عدد 7 است و بین این دو شاخه مزارع متعددی قرار گرفته است با این حال صبح دوشنبه ساعت 6  و یک روز بعد از آتش‌سوزی نخست، ماموران محیط‌زیست آتش‌سوزی دیگری را در شاخه شرقی گزارش دادند که با توجه به بعد مسافت بین این دو شاخه امکان سرایت آتش از شاخه غربی به شرقی غیرممکن است.

براین اساس احتمال دارد کسانی که قصد تصرف اراضی این منطقه را داشتند اما با سختگیری‌های محیط‌زیست ناکام مانده‌اند به قصد انتقام‌جویی این آتش را افروخته باشند ضمن آنکه ممنوعیت صید و شکار نیز می‌تواند عامل دیگری برای انتقام‌جویی و آتش‌سوزی عمدی از سوی شکارچیان و صیادان متخلف باشد.

وی اعلام میزان تخریب‌های ناشی از آتش‌سوزی را به آینده موکول کرد و گفت: متأسفانه با توجه به بعد مسافت میان دو منطقه‌ای که دچار حریق شده تجهیزات آتش‌نشانی لاهیجان برای اطفای این آتش‌سوزی‌ها کافی نبوده و آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد به همین دلیل از شهرهای اطراف نیز درخواست کمک شده است.

دخل و تصرف غیرمسئولانه

رئیس اداره محیط‌زیست لاهیجان در این گفت‌وگو همچنین از دخل و تصرفات برخی نهادهای دولتی در اراضی این تالاب خبر داد و گفت: از آنجا که اراضی امیرکلایه جزء اراضی ملی محسوب می‌شود متولی آن منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی است.

این در حالی است که متأسفانه مسئولان ذیربط بخشی از امیرکلایه را به‌عنوان تالاب نمی‌شناسند و با این نگاه، طرح بزرگی را تحت عنوان بازسازی آب‌بندان‌های شهرستان لاهیجان در این اراضی در دست اجرا دارند.

مظلومی تصریح کرد: در عملیات اجرایی این طرح قرار است به‌منظور مقابله با خشکسالی‌های آتی، آب بندان‌های شهرستان لاهیجان گودبندی، کانال‌سازی‌ و بازسازی شود تا بخشی از آب مصرفی کشاورزان تامین شود.

وی در ادامه گفت: عملیات اجرایی این طرح 3 ماه پیش آغاز شد اما با پیگیری و مساعدت مراجع قضائی این عملیات اواخر تیرماه گذشته متوقف شد؛

ولی متأسفانه متولیان طرح با اعمال نفوذ و استفاده از اهرم‌های سیاسی به‌تازگی این عملیات را از سر گرفته‌اند و با وجود مخالفت‌های پی در پی محیط‌زیست کارهای اجرایی را با همان غلظت در دست اجرا دارند. این عملیات شامل نوعی کانال‌کشی و بازوسازی مضاعف درداخل تالاب است.

مظلومی با تاکید بر اهمیت امیرکلایه یادآور شد: این تالاب یک تالاب بین‌المللی است که در سایت رامسر هم ثبت شده است.

این به معنای آن است که ما در قبال این تالاب باید به نهادهای بین‌المللی پاسخگو باشیم اما ظاهرا این مسائل برای متولیان طرح، محلی از اعراب ندارد و هشدارها و درخواست‌های محیط‌زیست هم به خرجشان نمی‌رود.

در این میان تنها امید محیط‌زیست مساعدت مراجع قضائی است که انتظار می‌رود همچون گذشته با حمایت از محیط‌زیست، مانع از تخریب این تالاب شوند.

کد خبر 61583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز