از ابتدای همه‌گیری کرونا، دو عدد مرتبط با کاهش خطر ابتلا به ویروس مطرح شد: ۲ متر فاصله فیزیکی امن از دیگر افراد و ۱۵ دقیقه ارتباط نزدیک کم خطر؛ اما شیوع انواع جدید این ویروس با توجه به سرایت بالا منجر به بازنگری در این قوانین شد. متخصصان توصیه کردند بیشتر احتیاط کنیم.

کرونا در جهان

به گزارش همشهری آنلاین، شیوع کرونای دلتا و انواع جدیدتر بیماری کووید-۱۹ سوالاتی را راجع به قوانین قبلی حفاظت در برابر این ویروس مطرح می‌کند؛ اینکه آیا همچنان قوانین ۲ متر و ۱۵ دقیقه برای دلتا کاربرد دارند؟ یکی از مهمترین آنهاست.

از ابتدای همه‌گیری کرونا، دو عدد مرتبط با کاهش خطر ابتلا به ویروس مطرح شد: ۲ متر؛ فاصله فیزیکی امن از دیگر افراد و ۱۵ دقیقه؛ زمان امن برای داشتن یک ارتباط نزدیک.

اما نوع دلتا مسری‌تر است. لینا ون، پزشک اورژانس و استاد بهداشت عمومی در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید ۲ متر و ۱۵ دقیقه همیشه یک تقریب بود و هیچ نکته جادویی‌ای در مورد این اعداد وجود ندارد؛ «با این حال ما باید جایی را مشخص کنیم.»

این فاصله بر اساس تحقیقات مربوط به اواخر دهه ۱۸۰۰ در مورد اینکه قطرات آلوده به عفونت تا چه اندازه می‌توانند قبل از به زمین افتادن در هوا حرکت کنند، تعیین شد اما هرگز ضمانتی سرسختانه نداشته است. اکنون می‌دانیم که ویروس کرونا ممکن است از طریق هوا بیش از ۲ متر حرکت کند و گسترش یابد.

ویلیام هاناج، اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد می‌گوید: «به نظر من، این فاصله در بسیاری از نقاط به عنوان قانونی که ویروس از آن پیروی می‌کند، تفسیر شد اما واضح است که اگر در یک فضای بدون تهویه با یک فرد آلوده به مدت یک ساعت بمانید، حتی با رعایت فاصله دو متری، ایمن نخواهید بود.»

دکتر ابرار کاران، فلوشیپ عفونی دانشگاه استنفورد می‌گوید: «اگر شما حتی در مدت زمان کوتاه‌تری در معرض میزان بیشتری از ویروس قرار بگیرید، یا اگر در معرض ویروس کمتری باشید اما در یک دوره زمانی طولانی‌تر یا در فاصله‌ای نزدیک‌تر، آلوده خواهید شد.»

همانطور که از دلتا انتظار داریم، این نوع از کرونا می‌تواند سطح بار ویروسی را بسیار بیشتر از آنچه تا پیش از این متداول بوده افزایش دهد و به همین دلیل خطرناک‌تر است.

بنابراین چگونه باید خود را از خطر محافظت کنیم؟

چند کار خاص وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر انجام دهید: واکسینه شوید، ماسک بزنید، دستان خود را بشویید و از افراد بیمار دوری کنید.

اما از نظر زمان و فاصله، کارشناسان می‌گویند به طور کلی‌تری فکر کنید؛ دکتر کاران می‌گوید: «من فکر می‌کنم مهم است که به این موضوع به شکل احتمال زیاد و احتمال کمتر فکر کنیم و نه به عناوین مطلق ۲ متر و ۱۵ دقیقه.» و به تاکید دکتر ون، بهتر است بیشتر احتیاط کنیم.

کاران افزود: «به عنوان مثال، هرچه به دیگران نزدیکتر باشید، احتمال انتقال بیشتر می‌شود و هرچه دورتر، احتمال آن کمتر است؛ در مورد زمان معاشرت نیز همینطور است. استفاده از ماسک، حضور در فضای باز و توجه به تهویه محیط‌های داخلی نیز به دلیل جلوگیری از انباشت قطرات آلوده به ویروس اهمیت دارد.» 

منبع: ان‌پی‌آر.

کد خبر 623496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha