یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ بهره بین بانکی از جمله عواملی است که برای رسیدن شاخص کل به سقف قبلی خود می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر ادهم در پاسخ به این پرسش که چه عوامل و فاکتورهایی لازم است که شاخص کل بورس به سقف قبلی خود یعنی دو میلیون واحد برسد؟ اظهار کرد: عوامل و فاکتورهای مهمی برای رسیدن به سقف قبلی شاخص کل وجود دارند؛ یکی از این عوامل افزایش ارزش معاملات روزانه سهام به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان است، یا اینکه شاهد ورود پول روزانه حقیقی ها به مبلغ تقریبی هزار میلیارد تومان در چندین روز متوالی و یا طی یک هفته متوالی باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: همچنین اتفاقات سیاسی و گشایش‌های بین المللی از جمله برداشته شدن تحریم‌ها که سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود، موردی است که در میان مدت می تواند در این مسیر به بازار کمک کند. البته افزایش نرخ دلار و ناتوان ماندن دولتمردان در کنترل تورم واقعی و انتظاری در جامعه نیز، می تواند شاخص کل را حتی به فراتر از سقف قبلی خود ببرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: کاهش نرخ بهره بانکی و خروج سپرده‌های راکد از بانک‌ها به سوی بازار سرمایه، که از طریق بازار سرمایه مستقیم یا غیرمستقیم وارد گردونه تولید می‌شود، یکی دیگر از عواملی است که برای نزدیک شدن به سقف شاخص کل باید در نظر گرفته شود.

او گفت:  تشویق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس از جمله صندوق‌های سرمایه گذاری، سبدگردان‌ها و استفاده از اظهار نظرهای کارشناسی و بدون جانبداری در رسانه‌های عمومی در مورد بازار سرمایه و اصلاح زیرساختارهای بازار و لغو قیمت گذاری دستوری در برخی از صنایع نیز از جمله عواملی است که به روند بازار و تثبیت آن در رسیدن به سقف شاخص کمک مطلوبی خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حضور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در جلسات هیئت دولت و عضویت در شورای پول و اعتبار با حق رای، جهت دفاع از منافع سهامداران و ایفای نقش اصلی بازارگردان‌ها برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه و همچنین تخصیص خطوط اعتباری کافی برای نهادهای مالی و سرمایه گذاران، همراه با نظارت دقیق و کامل و حمایت‌های حقوقی‌هایی که در سقف شاخص بیشترین فروش سهام را داشتند نیز از مواردی است به رسیدن به این هدف بازار کمک خواهد کرد.

او بیان کرد: عدم اتخاذ تصمیم و قوانین جدید تاثیرگذار بر بورس بدون هماهنگی با شورای عالی بورس و توسعه بیشتر ابزارهای مالی و همچنین ایجاد جریمه مالی و محدودیت برای افرادی که سعی در دستکاری قیمت و معاملات دارند؛ از جمله موارد دیگری است که باید برای رسیدن شاخص به سقف خود و حتی عبور از آن در نظر گرفته شود.

ادهم  اظهار کرد: به نظر اگر معیارهای بیان شده رعایت نشود و بازار سرمایه جزو اولویت‌ها و بازارهای برتر در تامین مالی، مهار تورم و کنترل نقدینگی نباشد، تحقق سقف قبلی شاخص کل با نوسانات بسیار زیادی به سرانجام خواهد رسید.

کد خبر 623431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha