مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

سال آبی جاری برای استان مرکزی با کاهش چشمگیر بارش شروع شد تا جایی که کاهش‌ ۴۴درصدی در میزان بارندگی این استان ثبت شده است.

خوزستان - کم‌آبی

ستاره حجتی- همشهری آنلاین:

کاهش بارندگی و کمبود منابع تامین آب در این استان صنعتی، کار را برای بخش خانگی و به‌ویژه روستاها سخت کرده است تا جایی که به‌گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مرکزی، ۱۱۴روستای این استان در وضعیت تنش آبی قرار دارد.

یوسف عرفانی نسب با بیان اینکه برای همه روستاهای درگیر تنش آبی، طرح‌های آبرسانی تعریف شده است که درصورت تخصیص اعتبار، اجرای طرح‌ها کلید می‌خورد به همشهری می‌گوید: یکی از دلایل قطعی آب به غیراز تنش‌های آبی قطعی برق است. به‌منظور کنترل و جلوگیری از قطع شدن آب و برق، مردم باید اصلاح الگوی مصرف را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه کمبود آب منجر به ایجاد اختلال در تولید برق و در نتیجه قطع برق مشترکان می‌شود و قطع برق تاسیسات نیز آبرسانی به مشترکان را با اختلال و قطعی مواجه می‌کند، ادامه می‌دهد: برگزاری ۲مانور دیزل ژنراتور، مانور تانکرهای آبرسانی، شناسایی روستاهای مواجه با تنش آبی، رصد تماس‌های مردمی از سامانه۱۲۲ و برقراری کشیک پرسنل در ستاد و شهرستان‌ها تا پایان تابستان از اقداماتی است که برای حل مشکل در حال انجام است. البته مشکل متأسفانه به‌نظر تا پایان تابستان تمام نمی‌شود و ممکن است تا پاییز و زمستان نیز دچار بحران باشیم.

او هدف از برگزاری مانورها را بررسی وضعیت دیزل ژنراتورها برای تامین برق تاسیسات در مواقع قطع برق می‌داند که در این راستا دستورالعمل بهره‌برداری از دیزل ژنراتورها به آب و فاضلاب شهرستان‌های تابعه نیز ابلاغ شده است.

به‌گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مرکزی، ۶۳۱هزار و ۷۶۴مشترک آب و ۲۹۹هزارو ۹۲۲مشترک فاضلاب شهری و روستایی اکنون زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی قرار دارند.

کاهش 90درصدی بارش‌ها در زمستان
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز با بیان اینکه میزان بارش‌ها در زمستان گذشته ۹۰درصد کاهش داشته است به همشهری می‌گوید: بهار امسال نیز بارش‌ها کمتر از حد انتظار بود و ذخیره آبی این استان به‌شدت تحلیل رفته است.
عزت‌الله آمره‌ای با تأکید بر اینکه میزان بارندگی در استان مرکزی براساس مستندات موجود ۴۶درصد کاهش دارد، می‌افزاید:‌ بر این اساس دبی رودخانه‌ها نیز افت قابل توجهی داشته است. دبی رودخانه منتهی به سد کمال صالح از 8میلی‌متر در سال گذشته به 5/1میلی‌متر و این رقم در سد الغدیر از ۱۸میلی‌متر به 5/2میلی‌متر کاهش یافته و درصورت تداوم این شرایط، نگرانی‌هایی برای سال آینده ایجاد می‌شود.
آمره‌ای اضافه می‌کند: سال گذشته نسبت به انسداد ۲۶۰چاه در استان اقدام شد که این مهم صرفه‌جویی ۶۰میلیون مترمکعب برداشت از این چاه‌های کشاورزی را به همراه داشت.
 
سند سازگاری با کم‌آبی
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی همچنین درباره تصویب سند سازگاری با کم‌آبی در این استان و نحوه اجرای آن توضیح می‌دهد: اجرای این برنامه و سند از 7سال گذشته کلید خورد که براساس برنامه باید امسال ۷۰۰کنتور بر چاه‌های کشاورزی نصب شود. با توجه به کاهش شدت بارش‌ها، نظارت بر امور بخش‌های مختلف هم لازم است که تشدید شود و با استناد به تبصره‌های بودجه ۱۴۰۰ با افرادی که از منابع آبی اضافه برداشت می‌کنند، برخورد خواهد شد.

آمره‌ای می‌افزاید: با توجه به کاهش بارندگی‌ها،  موجودی مخازن سدهای کمال صالح و ساوه در سال‌جاری ۳۳درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌اند. در سال آبی جاری ورودی سد ساوه ۷۲میلیون مترمکعب بوده است درحالی‌که سال گذشته ورودی این سد ۲۲۸میلیون مترمکعب و سد کمال صالح نیز در سال آبی جاری ۲۷میلیون مترمکعب و سال گذشته ۱۰۷میلیون مترمکعب ورودی داشته است.

حجم ورودی سد ساوه در سال آبی سال‌جاری نسبت به سال آبی سال گذشته ۶۸درصد کاهش و سد کمال صالح ۷۵درصد و در مجموع میانگین ورودی هردو سد ۷۰درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته‌است.

مشکلات ناشی از بی‌آبی در این استان و به‌ویژه در روستاها به حوزه کشاورزی نیز کشیده شده و به‌نظر خسارت هنگفتی به محصولات این استان وارد کرده است.
بنا بر اعلام سازمان مدیریت بحران استان مرکزی کاهش بارندگی و حاکمیت خشکسالی در این استان امسال 8400میلیارد ریال خسارت به حوزه کشاورزی وارد کرده و بیشترین خسارت خشکسالی و کاهش پراکندگی بارندگی‌ به محصولات زراعی گندم و جو در این استان بوده است.

کد خبر 623347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha