عراق میزبان نشستی با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای است و بغداد تلاش دارد در شرایطی که ترس داعش دوباره زنده شده به یک میانجی منطقه‌ای تبدیل شود.

نشست عراق مكرون الكاظمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، عراق امروز میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای با هدف کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است. این کشور در حال ایفای نقشی جدید است و به عنوان میانجی؛ دیدار کشورهایی را که مدتی است روابط خوبی نداشته‌اند میسر کرده است.

در بین شرکت کنندگان، ایران و عربستان سعودی حضور دارند؛ نماینده ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید دولت رئیسی است و عربستان با وزیر خارجه خود، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در پایتخت عراق حاضر شد.

احسان الشمری، تحلیلگر سیاسی و رئیس مرکز تفکر سیاسی عراق در بغداد گفت: «این اجلاس از بازگشت عراق به عنوان بازیگر اصلی در منطقه خبر می‌دهد و حضور گروه‌های رقیب دور یک میز گام مهمی در این راستا است.»

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، عبدالله دوم، پادشاه اردن و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز از دیگر حاضران در این نشست هستند.

فرانسه، در برگزاری این نشست همکاری کرده است و انتظار می‌رود بحران آب منطقه‌ای، جنگ در یمن و وضعیت وخیم اقتصادی و سیاسی در لبنان در این نشست بحث شود.

شیخ تمیم بن حمد آل ثان ، امیر قطر، نیز برای این اجلاس وارد بغداد شده و در فرودگاه مورد استقبال مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق قرار گرفته؛ این اولین سفر رسمی پادشاه قطر به عراق است.

این دیدار فرصتی برای الکاظمی است تا تلاش‌های اخیر خود را برای نشان دادن عراق به عنوان یک میانجی بی‌طرف در بحران‌های منطقه‌ای را به ثمر رساند و پس از چندین دهه درگیری، تعامل مجددی با جهان داشته باشد.

نیروهای ویژه عراقی در بغداد و به ویژه در اطراف منطقه سبز، که محل استقرار سفارتخانه‌های خارجی و مقر دولت عراق است مستقر شده‌اند.

این کشور در چند دهه گذشته به دلیل نگرانی‌های امنیتی در میان جنگ‌های متوالی و ناآرامی‌های داخلی، به شدت از سوی رهبران عرب طرد شده بود.

در همین حال اما یک گروه وابسته به داعش، داعش خراسان ISKP، روز پنجشنبه مسئولیت حمله انتحاری به فرودگاه کابل، افغانستان، را بر عهده گرفت.

به گفته تحلیلگران، این حمله نگرانی‌های جهانی را دوباره زنده کرده زیرا قبل از اینکه از دو کشور سوریه و عراق به طور کامل خارج شوند، دوباره در منطقه ظاهر شده‌اند.

به گفته کالین کلارک، پژوهشگر ارشد مرکز سوفان، داعش هنوز به ده‌ها میلیون دلار منابع مالی دسترسی دارد و احتمالاً به بازسازی شبکه خود در سراسر عراق و سوریه ادامه خواهد داد.

از دیگر سو وابستگان [داعش] در جنوب صحرای آفریقا و اکنون افغانستان این فرصت را خواهند داشت تا در سال آینده گام‌های بلندی بردارند. 

کد خبر 623117
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha