داده‌های اولیه یک تحقیق نشان می‌دهد افرادی که از عفونت طبیعی کووید-۱۹ به بهبود رسیده‌اند، نسبت به افرادی که به طور کامل با واکسن فایزر واکسینه شده‌اند، احتمال بسیار کمتری دارد مجددا دچار عفونت دوباره با سویه‌ دلتای کرونا شوند.

Delta

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این یافته‌ها که می‌تواند بر سیاست‌های بهداشتی در سراسر جهان تاثیر بگذارد، از یک پژوهش بزرگ درباره مقایسه‌ میان ایمنی طبیعی ناشی از عفونت‌ قبلی با حفاظت به دست آمده از یکی موثرترین واکسن‌های موجود نشان می‌دهد عفونت دوباره با کروناویروس در افرادی که قبلا دچار کووید-۱۹ شده‌اند، بسیار کمتر رخ می‌دهد.

این داده‌ها در یک مقاله هنوز منتشرنشده در سایت medRxiv ارسال شده است و هنوز بوسیله پژوهشگران دیگر داوری همتا نشده است، بنابراین باید درباره آنها احتیاط به خرج داد. این نتایج با یافته‌های بررسی‌های اولیه در تضاد است که نشان داده بودند واکسیناسیون حفاظت بیشتری نسبت به ایمنی طبیعی ایجاد می‌کنند، هر چند آن بررسی‌ها سویه‌ی دلتا را ارزیابی نکرده بودند.

با این حال تفاوت میان تاثیر ایمنی ناشی از عفونت طبیعی و حفاظت ناشی از واکسیناسیون کاملا چشمگیر است. بر اساس این داده‌ها، افرادی که هر دو دوز واکسن فایزر-بیونتک را دریافت کرده‌اند، نسبت به افرادی که از عفونت قبلی کرونا بهبود یافته‌اند، با احتمالا تقریبا شش برابر بیشتر ممکن است دچار عفونت با سویه‌ی دلتا و با احتمال هفت برابر بیشتر ممکن است دچار بیماری علامت‌دار شوند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «این آنالیز نشان داد که ایمنی طبیعی محافظت طولانی‌تر و قوی‌تری در برابر عفونت، بیماری علامت‌دار و بستری‌شدن ناشی از سویه‌ی دلتای کرونا ویروس ایجاد می‌کند»

این آنالیز همچنین نشان داد که حفاظت ناشی از عفونت قبلی کرونا نیز به طور قابل‌توجهی در طول زمان افت می‌کند.

این بررسی پرسش‌هایی جدی درباره تصمیم اخیر سازمان و غذا و داروی آمریکا در این هفته برای دادن مجوز کامل به واکسن فایزر مطرح می‌کند.

یافته‌های این بررسی پس از گزارش «مجله ساینس» در هفته گذشته منتشر می‌شود که نشان داد موارد عفونت‌ در افراد واکسینه‌شده (عفونت «رخنه‌ای») بسیار شایع‌تر از آن حدی است که تصور می‌شد، به طوری که با وجود پوشش ۷۸ درصدی واکسیناسیون کرونا در افراد ۱۲ ساله و بالاتر در اسرائیل، ۶۰ درصد افراد بستری‌شده به علت کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها به طور کامل واکسینه شده بودند.

این گزارش به این نتیجه رسیده بود که با توجه به درصد بسیار بالای افراد واکسینه‌شده در اسرائیل  و رخ دادن گریزناپذیر مواردی از عفونت در آنها این یافته‌ها قابل‌انتظار است و هنوز احتمال اینکه افراد غیرواکسینه به علت کووید کارشان به بیمارستان بکشد با بمیرند، بسیار بیشتر است. اما این تجربه به سایر کشورها ضرورت بررسی استفاده از دوز سوم یادآور واکسن را حتی در موارد پوشش بالای واکسیناسیون برای مواجهه با موج سویه‌ی دلتا یادآور می‌شود.

کد خبر 622950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha