سازمان بهداشت جهانی باوجود برخی بدبینی‌ ها نسبت به واکسن‌های چینی تحویل ۱۰۰ میلیون دوز از سینوفارم و سینوواک به کواکس را آغاز کرد.

سینوفارم

به گزارش همشهری انلاین به نقل از رویترز، سازمان بهداشت جهانی با وجود برخی بدبینی‌ها ارسال واکسن‌های چینی را آغاز کرد و قرار است ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم و سینوواک به کواکس تحویل شود.

با این حال آفریقای جنوبی می‌گوید از پذیرش واکسن سینوواک اجتناب خواهد کرد. اخیرا سرعت واکسیناسیون در آفریقا سه برابر شده ولی همچنان با کندی پیش می‌رود.

سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد ۱۰۰ میلیون دوز واکسن چینی را تا پایان ماه آینده، عمدتا به آفریقا و آسیا ارسال کند. هند به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی واکسن به دلیل مشکلات عرضه و محدودیت‌های صادراتی برنامه جهانی کواکس را از تعهد به تحویل ۲ میلیارد دوز در سال جاری عقب انداخته است.

این امر می‌تواند تلاش‌های دیپلماسی واکسن پکن را در حالیکه برخی کشورها نسبت به اثربخشی واکسن‌های این کشور تردید دارند و برخی دیگر آن را با دوز سومی از کارخانجات غربی همراه می‌کنند، تقویت کند.

بر اساس سندی از سازمان بهداشت جهانی که مربوط به ماه گذشته است، از ۱۰۰ میلیون واکسن چینی، نیمی از آن توسط سینوفارم و نیمی دیگر توسط سینوواک تامین خواهد شد و در فاصله‌ ماه‌های«ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱» ارسال می‌شود.

این واکسن‌های چینی به ۶۰ کشور که عمدتا در آفریقا قرار دارند تخصیص یافته و انتظار می‌رود یک سوم از ۱۰۰ میلیون دوز را کشورهایی در این قاره دریافت کند.

با این حال، همه کشورها واکسن‌های چینی را نمی‌خواهند؛ آفریقای جنوبی با ۲.۵ میلیون دوز سینوواک به عنوان یکی از بزرگترین گیرندگان آفریقایی این واکسن چینی در لیست قرار دارد اما یک مقام ارشد بهداشتی این کشور به رویترز گفت قادر به پذیرش واکسن‌ها نیستند.

نیکلاس کریسپ، تاکید کرد: «اطلاعات کافی در مورد اثربخشی این واکسن در برابر نوع دلتا وجود ندارد و نیز هیچ اطلاعاتی در مورد تزریق آن به جمعیت مبتلا به HIV در دست نیست.» سینوواک به درخواست اظهار نظر در مورد موضع آفریقای جنوبی پاسخ نداد.

نیجریه، گیرنده اصلی واکسن چینی در آفریقا با اختصاص تقریباً ۸ میلیون دوز سینوفارم، این واکسن را تأیید کرده و آن را یک گزینه «بالقوه» برای پویش تلقیح این کشور دانسته است.

مقامات کنیا، رواندا، توگو و سومالی که محموله‌های کوچکتری را دریافت خواهند کرد گفتند هیچ نگرانی‌ای در مورد واکسن‌های چینی ندارند زیرا توسط WHO بررسی شده و ضروری است تا افراد بیشتری در اسرع وقت واکسینه شوند.

تخصیص واکسن‌های چینی به برنامه کواکس پس از آن صورت می‌گیرد که WHO موافقت فوری با واکسن سینوفارم را در ماه مه و سینوواک را در ژوئن اعلام کرد. شرکت GAVI، مدیر کواکس، در مجموع ۵۵۰ میلیون واکسن را تا سال آینده از دو شرکت دریافت خواهد کرد.

بیشترین واکسن ارسالی کواکس تا کنون محصول آکسفور/ آسترازنیکا بوده است؛ اوکراین تنها کشور اروپایی است که در لیست کواکس، واکسن چینی سینوواک دریافت خواهد کرد.

کشورهای آسیایی بیش از ۲۵ میلیون واکسن چینی دریافت می‌کنند که از این تعداد نزدیک به ۱۱ میلیون دوز سینوواک به اندونزی و دوزهای دیگر به کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه خواهد رفت.

اندونزی تصمیم گرفته است با واکسن مدرنا کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خود را که بیشتر با سینوواک ایمن شده‌اند، تقویت کند. در سایر کشورهایی مانند برزیل و شیلی نیز برنامه مشابهی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 622903
منبع: رویترز

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha