کپنهاگ، امستردام، مونترال، استراسبورگ، برلین، آنتورپ، توکیو، مالمو و کاتالونیا به دلیل برخورداری از امکانات ویژه دوچرخه سواری، لقب شهرهای دوستدار دوچرخه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند.

دوچرخه سواری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایمنا، دوچرخه‌سواری نه تنها روشی سرگرم کننده برای فعال ماندن افراد و دیدن جاذبه‌های برتر شهری محسوب می‌شود، بلکه راهکاری مؤثر برای محافظت از محیط زیست است. برخی از شهرهای جهان با برخورداری از مسیرهای دوچرخه‌سواری ایمن، نرم افزارهای اشتراک دوچرخه و خیابان‌های بدون خودرو به عنوان شهرهای دوستدار دوچرخه در جهان شهرت یافته‌اند. در ادامه شما را با ۹ شهر دوستدار دوچرخه و امکانات ویژه دوچرخه‌سواران آشنا می‌کنیم.

کپنهاگ، دانمارک:این شهر، لقب نخستین شهر دوستدار دوچرخه را در جهان به خود اختصاص داده است. افراد محلی در این شهر روزانه ۱.۴۴ میلیون کیلومتر دوچرخه‌سواری می‌کنند و بیش از نیمی از مردم برای رفتن به محل کار از این وسیله نقلیه پاک استفاده می‌کنند. ۳۹۰ کیلومتر خطوط مخصوص دوچرخه‌سواری و صدها کیلومتر بزرگراه‌های ویژه دوچرخه‌سواری در کپنهاگ وجود دارد. دوچرخه‌سواران می‌توانند از امکانات رفاهی زیادی مانند پمپ‌های باد و چراغ‌های راهنمایی زمان بندی شده استفاده کرده و بدون نگرانی از این وسیله نقلیه استفاده کنند.

آمستردام هلند:پایتخت کشور هلند یکی از شهرهای معروف دوستدار دوچرخه در جهان محسوب می‌شود. تقریباً حدود ۹۰۰ هزار دوچرخه در آمستردام وجود دارد به طوری که تعداد دوچرخه‌ها از تعداد افراد بیشتر است و بیش از ۵۰ درصد کل سفرهای شهری با دوچرخه انجام می‌شود. این شهر دوست داشتنی دارای بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری است و در آن خیابان‌های مخصوص دوچرخه‌سواران، مسیرهای دوچرخه گسترده، فضاهای دوچرخه‌سواری محافظت شده در تقاطع‌ها و حتی پارکینگ‌های مخصوص دوچرخه وجود دارد.

مردم محلی برای انجام کارهای مختلف نظیر رفتن به محل کار و یا خرید وسایل مورد نیاز روزانه خود از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند همچنین مکان‌های زیادی در شهر آمستردام وجود دارد که گردشگران می‌توانند دوچرخه کرایه کرده و نحوه تردد ایمن با آن را بیاموزند.

مونترال، کانادا: این شهر، لقب سومین شهر دوستدار دوچرخه جهان را از آن خود کرده است. این شهر برای بهبود زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری سرمایه‌گذاری کرده و ۶۰۰ کیلومتر مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری ساخته است همچنین مونترال هر سال میزبان جشنواره دوچرخه‌سواری است و دوچرخه‌سواران با هر سطح مهارت می‌توانند در این شهر زیبا به رقابت بپردازند.

استراسبورگ، فرانسه:مسابقه دوچرخه‌سواری تور دو فرانس (Tour de France)، یکی از معروف‌ترین مسابقات دوچرخه‌سواری در جهان است. استراسبورگ فرانسه به عنوان یکی از زیباترین شهرهای اروپا و بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه در جهان شناخته می‌شود. در این شهر حدود ۵۶۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری و بیش از ۳۶۰ خیابان داری خطوط دوطرفه برای دوچرخه‌سواران وجود دارد. شهروندان و گردشگران فرانسه می‌توانند از بخش‌های بدون خودرو این شهر و مسیر ۸۵ کیلومتری اطراف استراسبورگ لذت ببرند. مسئولان این شهر دوچرخه‌سواران را تشویق کرده و در نظر دارند تا سال ۲۰۲۵ تعداد دوچرخه‌سواران روزانه را حدود ۲۰ درصد افزایش دهند.

آنتورپ، بلژیک:بلژیکی‌ها دوچرخه‌سواری را دوست دارند و آنتورپ یکی از دوست داشتنی‌ترین شهرهای دوچرخه در اروپا محسوب می‌شود. در این شهر مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری، پارکینگ‌های دوچرخه و برنامه‌های اشتراک دوچرخه وجود دارد و دوچرخه‌سواران باید در ۹۵ درصد از خیابان‌ها سرعت خود را به ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهند. شبکه بزرگراه‌های دوچرخه‌سواری این شهر در حال گسترش است و تعدادی مسیر بدون خودرو در آنتورپ وجود دارد که دوستداران دوچرخه می‌توانند برای گردش در محیط خارج شهر از آنها استفاده کنند.

توکیو، ژاپن: این شهر یکی از بزرگترین شهرهای جهان و محل زندگی میلیون‌ها دوچرخه‌سوار است. شهروندان توکیو برای خرید و رفتن به محل کار از این وسیله نقلیه پاک استفاده می‌کنند همچنین حدود ۱۴ درصد از ترددها در توکیو به وسیله دوچرخه انجام می‌شود و تعداد زیادی مسیر دوچرخه‌سواری، پارکینگ دوچرخه، برنامه‌های اشتراک دوچرخه و فروشگاه‌های خرید و تعمیرات دوچرخه در این شهر وجود دارد. کسانی که با مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر آشنا نیستند، می‌توانند برای استفاده از این وسیله نقلیه به یک تور دوچرخه بپیوندند.

کاتالونیا، اسپانیا:کاتالونیا مکانی زیبا برای گردش با دوچرخه است. این شهر در نوآوری‌های دوچرخه‌سواری شهری پیشرو بوده و برنامه اشتراک دوچرخه آن یکی از بزرگترین و پراستفاده‌ترین نرم افزارها در جهان محسوب می‌شود. مسئولان شهری محدودیت‌های سرعت درون شهری را به ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش داده‌اند که این موضوع منجر به افزایش تعداد دوچرخه‌سواران در جاده‌ها شده است.

برلین، آلمان:این شهر، یکی دیگر از شهرهای دوستدار دوچرخه است و بسیاری از مردم محلی و حدود ۱۰ درصد شهروندان آن هر روز از دوچرخه استفاده می‌کنند. این شهر دارای ۹۰۰ کیلومتر مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری است بنابراین دوستداران این وسیله نقلیه می‌توانند بدون نگرانی در مورد ترافیک در این شهر رفت و آمد کنند همچنین تورهای دوچرخه‌سواری زیادی برای گردشگران و لذت بردن از جاذبه‌های دیدنی این شهر وجود دارد.

مالمو، سوئد:مالمو از دیرباز لقب یکی از شهرهای دوستدار دوچرخه را در جهان به خود اختصاص داده است. در این شهر بیش از ۵۰۰ مسیر محافظت شده برای دوچرخه‌سواران وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از همه سفرهای روزانه با دوچرخه انجام می‌شود. در این شهر کمپین‌های موفقی مانند "سفرهای بدون خودرو" برگزار شده که هدف آنها کاهش استفاده از خودرو بوده است. تقاطع‌های دارای حسگر نیز تکنولوژی جدیدی است که در شهر برلین به کار گرفته شده و زمان نزدیک شدن دوچرخه‌سواران را به رانندگان اتومبیل هشدار می‌دهد.

کد خبر 622654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha