مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

براساس اعلام مسئولان در سیل اخیر قزوین، ۲ شهرستان آوج و الموت بیشترین خسارت را متحمل شدند.

سیل قزوین

همشهری آنلاین، فرشته رضایی:

بارش ۳۰دقیقه‌ای باران در سیزدهم مردادماه و جاری شدن سیل کافی بود تا بخش زیادی از روستاهای شهرستان‌های آوج و الموت شرقی و غربی در استان قزوین دچار خسارت و آسیب‌های فراوان شوند، به‌گونه‌ای که در نخستین ساعت‌های بارش سیل، راه‌های ارتباطی مسدود و ۵نفر نیز قربانی این پدیده جوی و ۲ نفر نیز مفقود شدند. با این حال در ساعت‌های اول نیروهای امدادی ازجمله هلال احمر و گروه‌های مدیریت بحران وارد کار شدند و به ۴هزار سیل‌زده در روستاهایی مانند «شهیدآباد»، «وروق»، «چوبینه»، «ساغران سفلی»، «یمق»، «توآباد»، «چاه برف»، «مصرآباد» و «ارتش‌آباد» خدمات ارائه دادند. این سیل که حدود ۳ هفته قبل در قزوین اتفاق افتاد، سبب تخریب بسیاری از راه‌ها و خانه‌های روستایی، به‌ویژه آنها که در حریم رودخانه بودند، شد، این درحالی‌است که مسئولان مدیریت بحران استان قزوین از برآورد خسارت‌ها و اسکان موقت سیل‌زدگان خبر می‌دهند.

برآورد خسارت‌ها 
مدیرکل سازمان مدیریت بحران استان قزوین دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: در سیل اخیر قزوین، ۲ شهرستان آوج و الموت بیشترین خسارت را دیدند. در شهرستان آوج ۴نفر فوت شدند و یک مفقودی ثبت شد و در الموت نیز یک فوتی و یک مفقودی داشتیم.  

«قدرت‌الله مهدیخانی» می‌افزاید: درجریان این سیل روستاهای «کشته دشت»، «یارقی»، «زناش بالا و پایین»، «طالع»، «آسان‌رود»، «باغدشت» و «شهیدآباد» بیشترین خسارت را داشتند. حجم خسارت‌ها بیشتر متوجه حوزه کشاورزی و راهداری در منطقه الموت‌شرقی بود. در الموت‌غربی نیز خسارت‌ها بیشتر در بخش کشاورزی متمرکز بود.

وی ادامه می‌دهد: سیل اخیر اگرچه پیش‌بینی شده بود، اما شدت آن دقیق مشخص نبود. به‌عنوان مثال سیلی که در روستای شهیدآباد اتفاق افتاد و سبب تخریب ساختمان‌هایی شد، در مسیل رودخانه‌ای به‌وقوع پیوست که برای سال‌ها خشک شده بود. اینجاست که دستگاه‌های مربوط باید با تلاش زیاد و به‌کارگیری خلاقیت، در محل‌هایی که مسیل رودخانه است، اجازه ساخت و ساز ندهند تا دیگر شاهد بروز حوادث ناگوار، مانند آنچه اخیرا به‌وقوع پیوست، نباشیم.

مهدیخانی درباره برآورد خسارت‌ها نیز عنوان می‌کند: براساس گزارش‌های تدوین شده، در بخش راهداری حدود ۱۰۰میلیاردتومان خسارت وارد شده‌است. در حوزه آب و فاضلاب نیز حدود ۲۷میلیارد تومان خسارت داشتیم. در حوزه تأسیسات زیربنایی ۷میلیاردتومان و در بخش برق نیز چیزی حدود ۲۰میلیاردتومان خسارت وارد شده‌است.

وی ادامه می‌دهد: به بخش کشاورزی منطقه آوج حدود ۲۰۰میلیارد تومان خسارت وارد شده‌است، اما خسارت‌های وارد آمده به بخش کشاورزی روستاهای الموت هنوز برآورد نشده‌است. همچنین ۱۳۰واحد مسکونی آسیب دیده، اما هیچ واحد مسکونی به‌صورت صددرصد تخریب نشده‌است.  

مهدیخانی تصریح می‌کند: دراین‌مدت با به‌کارگیری همه امکانات، توانستیم راه‌ها را بازگشایی کنیم، اما درجایی که پل تخریب شده، منتظر دریافت اعتبارات از مرکز هستیم تا در اختیار دستگاه متولی برای بازسازی پل‌ها و راه‌ها قرارگیرد.  

این مسئول درباره تخصیص اعتبارات پس از برآورد کلی خسارت‌ها نیز اضافه می‌کند: این‌گونه نیست که پس‌از برآورد خسارت‌ها اعتباری اختصاص یابد، اما در تلاشیم هرچه زودتر اعتبارات لازم را بگیریم. باتوجه به بازدید مدیرکل سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق سیل‌زده، قطعا روند اختصاص اعتبارات موردنیاز تسریع خواهد شد.

پیگیری برای تأمین اعتبار
استاندار قزوین نیز درباره روند اختصاص اعتبارات موردنیاز برای جبران خسارت های ناشی از سیل اخیر می‌گوید: تأکید داریم مدیران دستگاه‌های اجرایی ۱۵درصد از اعتبارات خود را به مدیریت بحران اختصاص دهند و از اعتبارات در اختیار هم استفاده کنند که بعد با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم، این اعتبار جابه‌جا شود.

«هدایت‌الله جمالی‌پور» اظهار می‌کند: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین نیز باید برای اجرای مسیر انحرافی رودخانه شهیدآباد بررسی‌های لازم را انجام دهد تا در آینده ایمن‌سازی‌های موردنیاز صورت گیرد و دوباره شاهد بروز خسارت‌های این‌چنینی به روستاییان استان نباشیم. وی از مسئولان اداره منابع طبیعی خواسته‌است مطالعات لازم را برای مدیریت سیلاب‌ها انجام دهند. ‌

مدیران بانک‌های استان نیز موظف شده‌اند با توجه به خسارت‌های وارد شده، ۶ماه بدهی کشاورزان سیل‌زده این مناطق را استمهال کنند. استاندار قزوین همچنین تأمین نهاده‌های دامی را از دیگر اولویت‌های این روزها می‌داند و اضافه می‌کند: تأمین نهادهای دامی ساکنان روستایی، لایروبی نهرها ازسوی اداره جهادکشاورزی، برآورد خسارت‌های وارد شده به واحدهای مسکونی ازسوی بنیادمسکن و بازسازی آنها از دیگر موضوع‌هایی است که در دستورکار قرار گرفته و درحال انجام است.

کد خبر 622633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha