سازمان غذا و داروی آمریکا در اقدامی که نقطه عطفی در پاندمی کرونا به شمار می‌رود، به واکسن کرونای فایزر-بیونتک تاییدیه کامل داد.

Pfizer Biotech

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این واکسن دو دوزی که بوسیله شرکت فایزر، غول داروسازی جهان مستقر در نیویورک و شرکت آلمانی زیست‌فناوری بیونتک ساخته شده است، نخستین واکسن کرونای کاملا تاییدشده در آمریکا است. این واکسن با نام تجاری «کومیرناتی»  (Comirnaty) در آمریکا بازاریابی خواهد شد.

سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه دسامبر (دی) که به واکسن فایزر-بیونتک مجوز مصرف اضطراری داده بود، بر اساس داده‌های روزآمدشده کارآزمایی بالینی این شرکت‌ها و بازبینی روند تولید تاییدیه کامل این واکسن را برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر صادر کرد.

مقامات بهداشت عمومی در آمریکا امیدوارند تاییدیه کامل این واکسن به ترغیب شمار بیشتری از آمریکاییان که در زدن واکسن تردید دارند، کمک کند، سازمان‌های بیشتری را وادارد که کارکنانشان را مجبور به واکسن زدن کنند و به سازندگان این واکسن اجازه بازاریابی واکسن را برای عموم در آمریکا بدهد.

تردید و سوء‌ظن‌ عمیقی نسبت به واکسن‌های کرونا در میان شماری از آمریکاییان به خصوص افراد با عقاید محافظه‌کارانه وجود دارد. شمار موارد کووید-۱۹ که ناشی از سویه‌ بسیار واگیر دلتا است، در بخش‌های از آمریکا که میزان‌های واکسیناسیون پایین است، اخیرا اوج گرفته است.

مدت کوتاهی پس از اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا درباره تایید کامل واکسن فایزر-بیونتک وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد زدن این واکسن برای همه پرسنل نظامی آمریکا اجباری کرده است. همچنین انتظار می‌رود شمار بیشتری از دولت‌های ایالتی و محلی در آمریکا و نیز شرکت‌های خصوصی به کار مشابهی دست بزنند.

تا به حال بیش از ۲۰۴ میلیون نفر در آمریکا واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند. تاییدیه کامل «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) در عین حال «عمر انباری» (مدت مناسب برای فروش یا مصرف) واکسن‌های فایزر را در آمریکا از شش ماه به نه ماه افزایش خواهد داد. البته در این تاییدیه به عارضه جانبی بسیار نادر التهاب قلب به خصوص در مردان جوان در هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر-بیونتک هم اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

واکسن کرونای فایزر- بیونتک مجوز مصرف اضطراری سازمان غذا و داروی آمریکا را  برای افراد ۱۲ ساله و بالاتر را هم در ماه مه (اردیبهشت) به دست آورد. فایزر و بیونتک می‌گویند قصد دارند به محض آماده شدن داده‌های کارآزمایی بالینی برای واکسنشان در کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال هم درخواست مجوز کامل کنند.

همچنین انتظار می‌رود فایزر در فصل پاییز داده‌های مربوط به کارآزمایی بالینی‌اش در کودکان زیر ۱۲ سال را هم تسلیم سازمان غذا و دارو کند تا مجوز مصرف اضطراری این واکسن را با دوزهای پایین‌تر در این گروه سنی هم به دست آورد.

کد خبر 622242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha