دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

با وجود اطلاعیه اتاق اصناف ایران مبنی بر ممنوعیت فعالیت ۷ گروه شغلی از دیروز تا اطلاع ثانونی، در نخستین روز این محدودیت‌ها کرکره‌های همه مشاغل ممنوعه باز بود.

پاساژ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، با وجود اطلاعیه اتاق اصناف ایران برای تعطیلی ۷ گروه شغلی، دیروز کرکره‌های مشاغل ممنوعه در پاساژهای سرپوشیده باز بود و خبری از تعطیلی مشاغل در دور جدید محدودیت‌ها نبود.

با پایان تعطیلات ۶ روزه کرونایی در شهرهای قرمز مانند تهران و کرج و با وجود افزایش مرگ‌ومیر روزانه ناشی از شیوع این بیماری، وضعیت فعالیت مشاغل و کسب‌وکارها به روال عادی بازگشته است. این در حالی است که اتاق اصناف ایران روز شنبه هفته جاری طی اطلاعیه‌ای بر تداوم فعالیت اغلب مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت در ۷ گروه شغلی تأکید و اعلام کرده بود که از دیروز (یکشنبه) تا اطلاع ثانوی فعالیت این مشاغل و کسب‌وکارها همچنان ممنوع است. اما گزارش میدانی خبرنگار همشهری از وضعیت فعالیت مشاغل در دور جدید این ممنوعیت‌ها حاکی از عادی شدن وضعیت فعالیت همه کسب‌وکارهاست.

در بند ۴ اطلاعیه اتاق اصناف ایران در حالی با استناد به مصوبه ۲۷ تیر ماه امسال ستاد ملی مقابله با کرونا بر تعطیلی مشاغل و کسب‌وکارها در پاساژها و بازارهای سربسته به استثنای پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات و کامپیوتر تأکید و اعلام شده بود که پاساژهای عمومی نظیر پوشاک، کیف، کفش و موبایل همچنان مجاز به فعالیت نیستند که گزارش میدانی خبرنگار همشهری حاکی است دیروز اغلب پاساژهای سرپوشیده فروش موبایل مانند پاساژ علاءالدین، آتی لند مگامال، فروشگاه‌های پوشاک خیابان ولیعصر، میدان ونک، خیابان بهار، لوازم ورزشی میدان منیریه و حتی بازار سرپوشیده بزرگ تهران باز بود و کسبه به فعالیت عادی خود ادامه می‌دادند و به‌نظر می‌رسد اصناف توان یا قصد اجرای این دور از محدودیت‌های مشاغل در شرایط قرمز و سیاه شیوع کرونا با وجود فوت بیش از ۶۸۴ نفر از هموطنانمان به‌دلیل شیوع کرونا در روز گذشته را ندارند.
 

تعطیلی ۷ گروه و فعالیت بقیه مشاغل با رعایت پروتکل‌ها 

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای که روز شنبه هفته جاری منتشر کرد از تداوم اعمال محدودیت برای فعالیت ۷ گروه شغلی و بازگشت به فعالیت مشاغل دیگر به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. در این اطلاعیه اعلام شد، به استناد ابلاغیه شماره ۶۶۴۳۰ و ۶۶۴۴۸ مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۷ از سوی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی و همچنین آخرین هماهنگی‌های به عمل آمده با ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر نحوه فعالیت اصناف، باتوجه به اتمام طرح محدودیت فعالیت ۶ روزه از تاریخ  ۱۴۰۰/۵/۲۵  تا  ۱۴۰۰/۵/۳۰  نحوه تداوم فعالیت مشاغل به شرح زیر خواهد بود. در این اطلاعیه ضمن تأکید بر لزوم هوشیاری بیشتر اصناف در رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی تأکید شده بود که از فردا (یکشنبه مورخ ۱۴۰۰/۵/۳۱) تمامی مشاغل به استثنا ۷ گروه ذیل مجاز به فعالیت خواهند بود.

در این اطلاعیه فهرست ۷ گروه مشاغل پرخطر که تا اطلاع ثانوی مجاز به فعالیت نیستند به شرح پیوست اعلام شده بود:

١-رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به‌صورت پذیرایی در فضای بسته (ولی به‌صورت بیرون‌بر می‌توانند فعالیت کنند). ۲- تالارهای پذیرایی. ۳- سالن‌های سینما و تئاتر.  ۴- پاساژها و بازارهای سربسته به استثنای پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر (پاساژهای عمومی نظیر پوشاک، کیف، کفش و موبایل همچنان مجاز به فعالیت نیستند.) ۵ -استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی‌.۶ -شهربازی و باغ‌وحش‌ها.٧ -نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی.
 

ابلاغ‌ نشدن تعطیلی فروشگاه‌های ورزشی میدان منیریه 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم ورزشی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد علت تعطیل نشدن پاساژهای سرپوشیده فروش پوشاک و لوازم ورزشی در میدان منیریه تهران گفت: اتاق اصناف به‌طور رسمی در مورد باز یا بسته بودن صنف فروشندگان لوازم و پوشاک ورزشی در میدان منیریه تهران ابلاغی به این اتحادیه نداشته است و از صبح دیروز همه مغازه‌ها و پاساژهای فروش این ملزومات در میدان منیریه تهران به فعالیت مشغول بودند. مرتضی حق پرست با بیان این که از روز یکشنبه همه مغازه‌ها حتی در پاساژهای سرپوشیده فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، افزود: با وجود این اتاق اصناف بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این واحدهای صنفی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن، تأکید کرده است و در این چارچوب پاساژ کاوه روزانه در ۲ نوبت ایزوله می‌شود. او با بیان اینکه وضعیت بازار فروش لوازم و پوشاک ورزشی منیریه تهران خوب نیست، افزود: این فروشگاه‌ها روزانه حداکثر یک تا دو مشتری دارند و به‌دلیل تعداد کم مراجعین به‌نظر نمی‌رسد فعالیت این واحدهای صنفی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطری برای شیوع کرونا داشته باشد. از سوی دیگر این واحدها برای امرارمعاش ناچار به تداوم فعالیت حتی با حداقل فروش هستند.
 

ضرورت فعالیت کژدار و مریز مشاغل 

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف کشور و نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه دیروز همه بازارها، پاساژها و مشاغل باز و حتی بازار بزرگ تهران باز بود، گفت: اما براساس مصوبه ستاد و اطلاعیه اتاق اصناف واحدهای صنفی ملزم به رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها شدند تا اینگونه واحدهای صنفی باز بمانند و سلامتی مردم که اولویت نخست است نیز تامین شود.

ابراهیم درستی، افزود: وقتی به کسبه می‌گوییم واحد صنفی خود را تعطیل کنند باید هزینه آن را نیز تامین کنیم، اما در شرایط کنونی باید به‌نحوی کژدار و مریز رفتار کنیم تا ضمن تامین سلامتی مردم به کسب‌وکارها نیز آسیب نرسد. او با بیان این که باید واکسیناسیون اصناف در دستور کار قرار گیرد تا به‌دلیل تعطیلی اجباری و الزام واحدهای صنفی به پرداخت مالیات، اجاره و... این مشاغل دچار بدهی انباشته نشوند، افزود: گرچه در اطلاعیه اتاق اصناف بر تعطیلی ۷ گروه شغلی تأکید شده اما به‌نظر می‌رسد اولویت اصلی فعالیت مشاغل باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. بر این اساس باید ستاد ملی کرونا دستورالعمل جدیدتری برای فعالیت مشاغل بدهد.

درستی با انتقاد از برخی مصوبات قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا برای فعالیت صنوف، گفت: در پایان دولت قبلی مصوباتی ابلاغ شد که به ضرر اصناف بود؛ مثلا گرچه اعلام کرده بودند که انتخابات اتحادیه‌ها تا پایان شهریورماه به تعویق بیفتد اما دولت قبل این مصوبه را ملغی کرد و با توجه به شرایط کنونی از ستاد ملی مقابله با کرونا می‌خواهیم تا انتخابات ۸ هزار و ۳۰۰ اتحادیه صنفی فعلا انجام نشده و حداقل تا ابتدای زمستان امسال به تعویق بیفتد؛ چراکه برگزاری جلسات انتخابات برخی از این اتحادیه‌ها که ۱۰ هزار عضو دارد، قطعا موجب شیوع کرونا می‌شود. او در مورد بازبودن پاساژهای فروش موبایل، افزود: معتقد به تعطیلی مشاغل در شرایط کنونی نیستیم، اما باید پروتکل‌ها را سختگیرانه‌تر کنیم و ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت جدید در مورد نحوه فعالیت صنوف بازبینی کند. علاوه بر آن، امکان تفکیک صنف فروشندگان و تعمیرکاران گوشی موبایل وجود ندارد و در شرایط فعلی که دورکاری بیشتر شده است نیاز به فعالیت این صنف بیش از پیش احساس می‌شود.
 

مصوباتی که قابلیت اجرا ندارند

دبیرکل اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با همشهری در مورد اطلاعیه روز شنبه هفته جاری این اتاق برای تداوم فعالیت مشاغل گفت: اتاق اصناف اطلاعیه جدیدی نداشته، بلکه با پایان محدودیت‌های ۶ روزه، مصوبه ۲۷ تیر ماه قرارگاه ملی مقابله با کرونا را به اصناف ابلاغ و بر اجرایی شدن آن تأکید کرده است. محمدباقر مجتبایی، افزود: براساس این اطلاعیه به غیراز ۷ گروه، فعالیت همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز خواهد بود. او در مورد علت باز بودن بازار بزرگ تهران، افزود: بازار بزرگ تهران بخش‌های مختلف سرپوشیده، نیمه سرپوشیده و باز دارد و طبق مصوبه نیز بازارهایی سرپوشیده مانند پاساژ علاالدین یا پاساژهای پوشاک خیابان بهار مجاز به فعالیت نیستند و بخش‌های باز بازار بزرگ تهران می‌توانند فعالیت کنند.

او افزود: گرچه اتاق اصناف موافق این مصوبه نیست و معتقد است نمی‌توان همه پاساژهای سرپوشیده را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد؛ چرا که وقتی شغلی تعطیل می‌شود باید مشخص شود که چه‌کسی هزینه این تعطیلی را پرداخت خواهد کرد و وقتی کرونا حتی تا ۳ سال دیگر نیز شایع است، نمی‌توان مشاغل تعطیل را بدون پرداخت هزینه تعطیل کرد. مجتبایی با بیان اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اصناف با تعطیلی مشاغل مخالفت کردند، گفت: گرچه وزارت بهداشت بر تعطیلی مشاغل تأکید دارد، اما قرارگاه ملی مقابله با کرونا سعی در تلفیق معیشت و بهداشت در محدودیت‌های تازه‌ مشاغل دارد و بر این اساس نیز اکنون فقط ۷ گروه شغلی تعطیل و فعالیت سایر مشاغل مجاز اعلام شده است.

مجتبایی تأکید کرد: وضعیت امروز شیوع کرونا و فعالیت مشاغل با فروردین ۹۹ متفاوت است و اکنون تجربه‌ای ۱۸ ماهه در مورد این بیماری و نحوه فعالیت مشاغل داریم و کرونا نیز همچنان شایع است. او با بیان این که از نظر منطقی باید اطلاعیه اتاق اصناف اجرایی شود، افزود: اما مصوبه‌ای که قابلیت اجرا نداشته باشد، احتمال اجرای آن کم می‌شود؛ گرچه در اطلاعیه اتاق اصناف نیز بر تعطیلی ۷ گروه شغلی تا اطلاع ثانوی تأکید شده، اما باید دید امکان اجرای این مصوبه‌وجود دارد یا خیر؟ اطلاعیه اخیر اتاق اصناف نیز مصوبه جدیدی نبوده درواقع یادآوری مصوبه ۲۷ تیر ماه امسال ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد نحوه فعالیت مشاغل است.
 

کد خبر 622025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha