مجموع نظرات: ۱
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

در ایران از نیمه اول دهه ۶۰ برای کاستن از بار مشکلات جمعیتی کلان شهرهای کشور و در راستای تمرکز زدایی جمعیتی از کلان شهرها قانون ساخت شهرهای جدید در سال ۱۳۶۴ ابلاغ و شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد اما عموم این شهرها با وجود عمر کوتاه، از محرومیت و کمبود امکانات رنج می‌برند..

بینالود

به گزارش همشهری مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به این‌که شهرهای جدید به عنوان یک تجربه در نظام شهرنشینی ایران با هدف جذب سرریز جمعیتی شهرهای بزرگ مکان یابی و احداث شدند، گفت: شهرهای جدید گلبهار و بینالود نیز برای کاستن از مشکلات جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی مادرشهر مشهد ساخته شده است، اما در عمل نتوانسته‌اند از مشکلات شهر مشهد با توجه به اهداف آنها بکاهند.  

علیرضا خادم‌پیر افزود: شهر جدید بینالود به عنوان یک شهر صنعتی مسکونی با وسعت حدود ۳هزار و ۳۰ هکتار شامل هزار و ۶۳۰ هکتار ناحیه صنعتی یک هزار و ۴۰۰هکتار بخش مسکونی به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی فعال در سطح خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در بخش مسکونی شهر جدید بینالود، جمعیت این شهر از چهار هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به هفت هزار نفر در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است، همچنین در سال‌های اخیر توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و حمایت از برگزاری رویدادهای شهری در اولویت برنامه‌های شهرهای جدید از جمله شهر جدید بینالود قرار گرفته است.

خادم‌پیر اظهار کرد: شهر جدید بینالود به دلیل فاصله با مشهد، همجواری با شهرک صنعتی و مشکلات زیربنایی و روبنایی متعدد، طی چند سال گذشته متناسب با رشد جمعیت خود، توسعه نیافته و ساکنان آن اغلب از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند.  

این مقام مسئول افزود: مشکلات امنیتی و نداشتن نیروی انسانی و تجهیزات لازم در حوزه انتظامی برای تثبیت امنیت شهر، کمبود فضای سبز و بوستان، نبود دبیرستان دخترانه، کمبود مراکز فرهنگی ویژه بانوان، کمبود شدید برق بویژه در اماکن و معابر، کمبود وسایل رفت و آمد بویژه در مسیر مشهد – بینالود، نبود بیمارستان، نبود آزمایشگاه، کمبود پزشک و داروخانه، نبود درمانگاه شبانه روزی، کمبود فروشگاه‌های رفاه از جمله مشکلاتی است که ساکنان شهر بینالود با آن مواجه هستند.

خادم‌پیر درباره دیگر شهر جدید خراسان رضوی گفت: شهر جدید گلبهار با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - چناران واقع است که باهدف جلوگیری از حاشیه‌نشینی و همچنین پذیرا بودن جمعیت سرریز در کلان‌شهر مشهد ایجاد شده است، شهر جدید گلبهار ظرفیت سکونت ۵۰۰ هزار نفر را دارد، اما به دلیل مشکلات زیرساختی هم‌اینک حدود ۸۰ هزار نفر در آن سکونت دارند که اغلب آنها نیز از شهرها و استان‌های دیگر هستند.

وی درباره مشکلات گلبهار اظهار کرد: اگرچه شهر گلبهار با برخورداری از دریاچه مصنوعی، خانه‌های ویلایی و هم‌چنین باند فرودگاه هواپیماهای آموزشی در نگاه نخست ظاهر یک شهر توریستی و گردشگری را تداعی می‌کند، اما واقعیت این است که این شهر با کمبودها و کاستی‌هایی همراه است که با ضریب جمعیت‌پذیری آن همخوانی ندارد.

خادم‌پیر ادامه داد: از ۳۹ هزار و ۸۳۳ واحد مسکن مهر که ساخت آن در شهر جدید گلبهار آغاز شد تاکنون ۳۱ هزار و ۳۶۰ واحد افتتاح‌شده و یک هزار و ۱۰ واحد جدید دیگر آماده بهره‌برداری است، همچنین هفت هزار و ۴۶۳ واحد مسکن مهر در این شهر هنوز ساخته نشده که اغلب این واحدها مربوط به شرکت‌های تعاونی هستند.

وی افزود: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و گستردگی شهر گلبهار و اعلام نیاز و نارضایتی مردم، استقرار و استقلال ادارات، مؤسسات عمومی و بانک‌ها در شهر گلبهار باید از سوی مسئولان جدی‌تر گرفته شود تا از حجم ترددهای بی‌مورد و هزینه‌ساز برای مردم جلوگیری شود و هم‌چنین افزایش تعداد نیروهای خدوم انتظامی با توجه به وسعت و جمعیت شهر نیازی ضروری است.

کد خبر 621645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha