سفیر روسیه در افغانستان با تمجید از رفتار طالبان تاکید کرد که این گروه که هنوز به طور رسمی در روسیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود ، کابل را در ۲۴ ساعت اول امن‌تر از دوره غنی کرده است.

کابل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، به نظر می‌رسد روسیه در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که بی‌ثباتی افغانستان به آسیای مرکزی سرایت نمی‌کند. سفیر روسیه در افغانستان با تمجید از رفتار طالبان، تاکید کرد این گروه که هنوز به طور رسمی در روسیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، کابل را در ۲۴ ساعت اول امن‌تر از زمان قبل کرده است.

اظهارات دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه، نشان دهنده تلاش روسیه برای عمیق سازی روابط خود با طالبان است، با این حال روز گذشته مسکو خبر از خارج کردن تعداد کثیری از اتباع خود داد. اتحاد جماهیر شوروی آخرین نیروهای خود را دررسال ۱۹۸۹ از طالبان عقب کشید.

روسیه گفته است که مانند بسیاری از کشورها از سرعت برق‌آسای طالبان در به دست گرفتن کنترل این کشور تعجب کرده، آن هم در حالی که نیروهای آمریکایی هنوز در تلاش برای تخلیه شهروندان خود بودند.

ژیرنوف با تصریح بر اینکه که از رفتار طالبان تا به امروز تحت تأثیر قرار گرفته گفت: «رویکرد آنها را خوب، مثبت و تجاری» دیده است. وی افزود: «وضعیت مسالمت‌آمیز و خوب است و همه چیز در شهر آرام شده است. وضعیت کابل در زمان طالبان اکنون بهتر از زمان اشرف غنی (رئیس جمهور متواری) است.»

اشرف غنی که مکان اقامتش معلوم نیست روز یکشنبه از افغانستان گریخت و گفت این اقدامش برای جلوگیری از خونریزی بوده است.

سفیر روسیه گفت در ابتدا واحدهای غیر مسلح طالبان وارد پایتخت شدند و از نیروهای دولتی و آمریکایی خواستند تا تسلیحات خود را تحویل دهند. پس از آن بود که واحدهای مسلح و اصلی طالبان، هنگامی که غنی فرار کرد و مقررات منع آمد و شد وضع شد، وارد کابل شدند.

ژیرنوف گفت که طالبان تا کنون محیط امنیتی سفارت روسیه را که بیش از ۱۰۰ کارمند دارد تحت کنترل خود گرفته و او امروز، سه شنبه، مذاکرات امنیتی مفصلی را با آنها انجام خواهد داد.

همزمان با تحولات افغانستان و خروج آمریکا از این کشور، سفارت روسیه در بریتانیا اعلام کرد خروج واشنگتن از افغانستان نشان می‌دهد که ستاره ژئوپلیتیک این کشور رو به افول است.

سفارت آمریکا نیز روز یکشنبه در توئیتر خود نوشت: «واقعیت عینی این است که موقعیت امن واشنگتن در هژمونی ایالات متحده در برابر پشت صحنه رو به قدرت یافتن مواضع سیاسی روسیه و چین در حال پس روی است.»

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در امور افغانستان روز گذشته گفت که به نظر می‌رسد جنبش طولانی مدت مسکو برای ایجاد روابط با طالبان در حال نتیجه دادن است؛ او با تاکید بر تلاش هفت ساله این کشور به ارتباط با طالبان افزود: «ما دیدیم که این نیرو حتی اگر به طور کامل به قدرت نرسد در هر صورت در آینده افغانستان نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.»

کد خبر 621209
منبع: رویترز

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha