معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دوازدهم گفت: طی نشستی که با اساتید دانشگاه مفید داشتیم، در زمینه موضوع فقهی‌ لایحه کودک‌همسری بحث‌های زیادی صورت گرفت. بعضی از مراجع ازدواج زیر ۱۳ سال را کلاً باطل اعلام کرده‌اند اما متأسفانه این موضوع هنوز به صورت شفاف تحلیل و تبیین نشده است.

معصومه ابتكار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مدارا، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دوازدهم در پاسخ به برخی انتقادات به لایحه کودک‌همسری مبنی بر اینکه باید فرهنگ‌های متفاوت در نظر گرفته شود، گفت: لایحه کودک‌همسری به دلیل مشکلاتی که داشت، در دولت ماند و به هر حال مشکلاتی داشت که هنوز به نتیجه نرسیده و به مجلس ارسال نشده اما بسیار روی آن کار شده است.

وی ضمن تاکید بر ابعاد فنی لایحه کودک‌همسری افزود: لایحه کودک‌همسری سند پشتیبان دارد، نشست فقهی در قم دارد، مفصل روی آن کار شده است. لذا امیدواریم که حتماً در دولت جدید بتواند به نتیجه برسد.

ابتکار ضمن برشمردن کودک‌همسری به عنوان یکی از معضلات اجتماعی تصریح کرد: مشکلات کودک‌همسری هم مشکلات فرهنگی و قانونی است. بعضی‌ها معتقدند ولو اینکه این لایحه تصویب می‌شد، باز هم تخلفات قانونی بسیار زیاد بود چراکه مشکلات فرهنگی مانع از این می‌شد که لایحه مذکور عملاً اجرا شود.

ارتقای سطح تحصیلات زنان و دختران

وی با اشاره به همکاری معاونت زنان و وزرات آموزش و پرورش جهت ارتقای سطح تحصیلات زنان و دختران اظهار کرد: یکی از تلاش‌های خوبی که با همکاری وزارت آموزش و پرورش در این زمینه کردیم، بحث ادامه تحصیل دختران و مقابله با ترک تحصیل‌ آنها بود. البته مسائلی نظیر کودکان بازمانده از تحصیل نیز پیگیری شد. در حقیقت رویکرد بر این است که اگر دختران بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند، احتمال اینکه دچار کودک‌همسری شوند خیلی کمتر است.

نظر علمای اهل سنت درباره کودک‌همسری

ابتکار ادامه داد: نکته بعد کار کردن با صاحب‌نظران گروه‌های مرجع است. مثلاً با علمای اهل سنت در ارتباط با موضوع کودک‌همسری نشست‌هایی برگزار کردیم. آنها هم کودک‌همسری را محکوم کردند. بنابراین از نظر اینکه قوانین در این زمینه اصلاح شود، دو بحث است؛ یکی بحث فقهی و دیگری بحث مربوط به قانون است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به بعد فقهی لایحه کودک همسری متذکر شد: موضوع فقهی‌ لایحه کودک‌همسری را در قم طی نشستی که با اساتید دانشگاه مفید داشتیم، بحث‌های زیادی صورت گرفت. بعضی از مراجع ازدواج زیر ۱۳ سال را کلاً باطل اعلام کرده‌اند اما متأسفانه این موضوع هنوز به صورت شفاف تحلیل و تبیین نشده است، بنابراین باید روی آن کار شود.

آموزش خانواده‌ها در زمینه آسیب‌های ازدواج در سن پایین

ابتکار همچنین ابراز کرد: بحث فرهنگی لایحه کودک‌همسری نیز حائز اهمیت است. اینکه خانواده‌ها در این مورد آموزش ببینند و بدانند ازدواج در سن پایین چه صدماتی دارد. وزارت بهداشت روی موضوع حاملگی‌های پیش از موعد و در سنین خیلی کم و آسیب‌های روانی که ممکن است بچه‌ها ببینند، اطلاع‌رسانی کند و آموزش بدهد.

وی با ازدواج در زمان و موقع خودش، با شناخت و بلوغ کافی را بسیار مناسب دانست و خاطرنشان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند کودک‌همسری می‌تواند به افزایش جمعیت کمک کند در حالی که این دو اصلاً هیچ ارتباطی با هم ندارد و صدمات و آسیب‌های کودک‌همسری بسیار بیشتر از منافعی احتمالی است که عده‌ای ممکن است برای آن متصور شوند.

حضور بی‌سابقه مدیران زن در دولت روحانی

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به اینکه از این دولت انتظار می‌رفت در کابینه خود بیشتر از ظرفیت زنان استفاده کند، گفت: روحانی از ابتدا رویکرد حضور ۳۰ درصدی مدیران دولتی زن را داشت. لذا با برنامه‌ریزی که طی این چهار سال صورت گرفت، با آموزش‌ها و توان‌افزایی‌ها، سیاست‌ها و رویکردهایی که دستگاه‌های مختلف داشتند از حدود ۱۲ درصد در سال ۹۶ الان به حدود ۲۵ درصد رسیده‌ایم. لذا هم‌اکنون ۲۵ درصد از مدیران دولت زن هستند و حدود ۱۰۰ نفر هم‌تراز معاون وزیر داریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت دوم حسن روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: این مقدار از حضور زنان در سطوح مدیریت دولتی بی‌سابقه است. هیچ‌گاه چنین تحولی در حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور نداشتیم. بنابراین فکر می‌کنم روحانی وعده خود را برای حضور زنان در دایره مدیریت تا حد زیادی محقق کرد و این دستاورد بزرگ دولت دوازدهم است.

ابتکار گفت: البته این امکان وجود داشت که روحانی بتوانند یکی تا دو وزیر هم از زنان بگذارد اما نتوانیم در این لایه‌ها زنان را بالا بیاوریم. بنابراین ارزش تحولی که اتفاق افتاده بسیار بیشتر است چون این دیگر تبلیغاتی و ظاهری نیست. این یک اتفاق و تحول واقعی است که در عرصه مدیریت زنان به وقوع پیوسته است.
 

کد خبر 620923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha