پس از مرگ یک مرد افغان بر اثر سکته قلبی، درگیری نیروهای پاکستانی با معترضان افغان در گذرگاه مرزی بین دو کشور بالا گرفت. این مرز در تصرف طالبان و محلی درآمد زا برای این گروه است.

گذرگاه چمن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، مقامات امنیتی پاکستان می‌گویند نیروهای این کشور با صدها افغان که در کنار گذرگاه مرزی تجاری با افغانستان محبوس شده‌اند، درگیر شده‌اند. این مسیر مرزی توسط طالبان بسته شده است.

عارف کاکر، یکی از مقامات پاکستانی محلی گفت این ناآرامی‌ها پس از آن رخ داد که یک مسافر ۵۶ ساله افغان بر اثر سکته قلبی در حالیکه در گرما منتظر عبور از گذرگاه چمن-اسپین بولدک بود فوت کرد.

معترضان جسد وی را به دفتر دولتی-محلی پاکستان منتقل کردند و خواستار بازگشایی مرز شدند و همینجا بود که درگیری آغاز شد. تا کنون گزارشی از مجروحان مخابره نشده است.

گذرگاه چمن در اسپین بولدک دومین نقطه پرتردد و شریان اصلی تجاری افغانستانِ محصور در خشکی به ساحل پاکستان است.

طالبان که ماه گذشته این گذرگاه را به عنوان بخشی از پیشروی بزرگ در سراسر افغانستان تصرف کرد و در اعتراض به تصمیم پاکستان برای پایان دادن به سفر بدون روادید افغان‌ها به این کشور آن را بست.

جنگجویان طالب در هفته‌های اخیر به سرعت مناطق وسیعی از افغانستان، از جمله گذرگاه‌های مهم مرزی با ایران و کشورهای آسیای میانه را تصرف کردند. این اقدام در حال حاضر درآمد گمرکی قابل توجهی برای این گروه فراهم می‌کند.

روزانه حدود ۹۰۰ کامیون از گذرگاه چمن-اسپین بولدک، پیش از تصرف طالبان، عبور می‌کرد.

گشایش مرز پاکستان برای سفر بدون روادید علاوه بر کمک به بهبود روابط، مسیر رفت‌و آمد فرماندهان و جنگجویان طالب به مناطق مسکونی خود در پاکستان را هموار می‌کند.

پاکستان و طالبان مدت هاست روابط خوب خود را حفظ کردند هرچند اسلام آباد نسبت به همکاری این گروه با تروریست‌های القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر انتقاد دارد.

غرب و دولت کابل می‌گویند حمایت پاکستان از طالبان ادامه دارد و بسیاری از رهبران آن از پناهگاهی امن در این کشور برخوردارند، اتهامی که اسلام آباد آن را رد می کند.

کد خبر 620642
منبع: رویترز

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha