جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

بازداشتن یک ورزشکار بلاروسی از شرکت در مسابقات المپیک توکیو این کشور را با هزینه‌های زیادی روبرو کرد و این ورزشکار نیز مدال خود را به حراج گذاشته است.

دونده بلاروس

به گزارش همشهری آنلاین، کریستینا تسیمانوسکایا، مدال خود را در سایت فروشگاهی ای‌بی به حراج گذاشت.

این دوومیدانی‌ کار ۲۴ ساله در مصاحبه با الجزیره گفت این اقدام را به دلیل حمایت از دیگر ورزشکاران بلاروس به حراج گذاشته؛ او به دلیل مشکلاتی از ادامه مسابقات محروم شده بود.

کریستینا گفت: «من تصمیم گرفتم مدال خود را به حراج بگذارم تا به ورزشکارانی که نیاز به حمایت یا هر نوع کمک دارند کمک کنم و این پول به بنیاد همبستگی ورزشی بلاروس اهدا می‌شود.»

اشاره او به بنیادی است که به ورزشکاران این کشور کمک می‌کند تا در گردهمایی‌ها و مسابقات ورزشی شرکت کنند. 

تسیمانوسکایا زمانی توجه جهانیان را به خود جلب کرد که از اطاعت از دستورات تیم خود برای خروج زود هنگام از توکیو و سوار شدن به هواپیمای بلاروسی خودداری کرد و گفت که نسبت به امنیت خود در سرزمین مادری هراس دارد.

مقامات این کشور اما می‌گویند او از مشکلات روانی رنج می‌برد، ادعایی که کریستینا آن را رد می‌کند: «اگر به بلاروس باز می‌گشتم دو اتفاق می‌افتاد؛‌ یا به بیمارستان روانی فرستاده می‌شدم و یا به زندان می‌رفتم.»

وی که برای مسابقات دوی ۲۰۰ متر تمرین کرده بود امسال از شرکت در المپیک این رشته باز ماند و مدال نقره‌ای که به حراج گذاشته در دومین بازی‌های اروپایی ۲۰۱۹ مینسک به دست آورده است.

این مدال با قیمت اولیه ۲۱۰۰۰ دلار در eBay به حراج گذاشته شده و تا روز گذشته یک پیشنهاد خرید دریافت کرده است.

این ورزشکار بلاروسی می‌گوید که در توکیو مربیانش از او خواستند که در مسابقه رله ۴x۴۰۰m  شرکت کند زیرا سایر اعضای تیم تست‌های دوپینگ کافی نداشتند و از شرکت در بازی محروم بودند.

او که در پاسخ به سوالش از علت این اقدام با بی احترامی و تحقیر روبرو شده این مشکل را در شبکه‌های اجتماعی خود مطرح کرد و از مربیان خود انتقاد نمود.

پس از این بود که مربیانش به او خبر دادند اجازه ندارد در مسابقه ۲۰۰ متر شرکت کند و باید در عرض چهل دقیقه آماده بازگشت به کشور شود. او این سفر غیرمترقبه را «گیج کننده و ترسناک» توصیف کرد.

خانواده او در مینسک که شاهد اخبار داخلی و خبر «مشکل روحی» کریستینا بودند به او هشدار دادند که بهتر است که مینسک نرود زیرا «آنجا امن نیست.» 

این ورزشکار ۲۴ ساله در فرودگاه هانده توکیو موفق شد با استفاده از یک برنامه ترجمه در تلفن همراه خود با پلیس ژاپن صحبت کند تا از او حفاظت کنند.

سپس از لهستان ویزای بشردوستانه گرفت و گفت: «در حال حاضر، من در لهستان هستم. در اینجا من کاملاً امنیت دارد.»

دو مربی بلاروسی به دلیل امتناع از حضور این ورزشکار در مسابقه‌اش از دهکده المپیک اخراج شدند و ایالات متحده نیز در واکنش به این اتفاق تحریم‌های جدیدی را علیه کمیته المپیک بلاروس به دلیل فرار از تحریم‌های موجود و پولشویی اعلام کرد.

این کمیته به رهبری ویکتور لوکاشنکو، پسر رئیس جمهور، تحریم‌ها را بی‌اساس خوانده است.

کد خبر 620536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha