پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

پژوهشگران آمریکایی، ربات‌های کوچکی ابداع کرده‌اند که توانایی دارورسانی دارند و شاید روزی جایگزین دارو شوند.

62002269.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیوز8پلاس، شاید به زودی ربات‌های کوچکی موسوم به "MANiAC" برای دارورسانی به کار بروند. پژوهش‌ جدید نشان می‌دهد هنگامی که این ربات‌های کوچک با استفاده از یک ناحیه مغناطیسی مدیریت شوند، می‌توانند به بافت‌های عصبی نخاع راه یابند و دارو را به مکان‌های دقیق برسانند.

کنار آمدن با بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی ممکن است دشوار باشد. "لامار مایر"(Lamar Mair)، از شرکت آمریکایی "Weinberg Medical Physics" گفت: دارورسانی به صورت خوراکی یا وریدی برای هدف قرار دادن سرطان‌ها یا بیماری‌های عصبی ممکن است قسمت‌هایی از بدن و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد که به بیماری مربوط نیستند. دارورسانی هدفمند می‌تواند اثربخشی را افزایش و عوارض جانبی را کاهش دهد.

یکی از روش‌های دستیابی به دوز متمرکز این است که از ربات‌های کوچکی استفاده شود تا دارو به قسمت‌های خاصی برسد. اگرچه این پژوهش هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد اما پژوهشگران شکل‌های گوناگونی از میکروربات‌ها یا میلی‌ربات‌ها را ابداع کرده‌اند که ممکن است بتوانند این هدف دور از دسترس را برآورده کنند. مهم‌ترین مشکل در مورد این ربات‌ها، کنترل آنها هنگام حرکت در بافت‌های بدن است.

رباتی که اشیای پنهان را پیدا می‌کند!

میادین مغناطیسی، یک روش امیدوارکننده برای برطرف کردن مشکل مدیریت ربات‌ها هستند زیرا بر بافت‌ها اثر نمی‌گذارند و معمولا از ایمنی برخوردارند. ربات‌های MANiAC، ربات‌های کوچکی هستند که نانومیله‌های مغناطیسی را در بر دارند. این ویژگی به آنها امکان می‌دهد تا در واکنش به میدان مغناطیسی که از بیرون به کار گرفته می‌شود، حرکت کنند.

پژوهشگران تصمیم گرفتند که ربات‌های MANiAC را تحت شرایطی که ممکن است بر بدن حاکم باشد، مورد بررسی قرار دهند. این شرایط، ساختار پر پیچ و خم سیستم عصبی را که مایع مغزی-نخاعی در آن جاری است نیز در بر می‌گیرد.

پژوهشگران، انعطاف‌پذیری ربات‌های MANiAC را برای بالا و پایین رفتن و انتقال یافتن از میان مایع مغزی-نخاعی مورد بررسی قرار دادند. آنها برای ارزیابی مهارت ربات‌ها، آنها را روی مغز موش صحرایی و نخاع موش آزمایش کردند.

آزمایش‌ها حاکی از این است که شاید روزی بتواند از این ربات‌ها به عنوان جایگزین دارو استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Robotics and AI" به چاپ رسید.

کد خبر 620424
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha