سباستیان پینرا، رئیس‌جمهور شیلی پیش از شروع پاندمی کرونا با یکی از شدیدترین تظاهرات ضد دولتی از هنگام پایان دیکتاتوری پینوشه در اعتراض به نابرابری‌ها روبرو بود و محبوبیتش به پایین‌تر از هر رهبر دیگر این کشور از هنگام بازگشت دموکراسی در ۱۹۹۰ رسیده بود.

VACCINE
سباستیان پینرا، رئیس‌جمهور شیلی در فرودگاه ورود محموله واکسن چینی را خوش‌آمد می‌گوید

پاندمی کرونا مشکل دیگری به مشکلات بسیار پینرا، این تاجر میلیاردر پیشین، در ماه‌های پایان دوره ریاست‌جمهوری افزود، اما دولت شیلی به ریاست او توانست هم در فراهم کردن واکسن‌های کمیاب کرونا موفق باشد و هم کارزار واکسیناسیون عمومی را به سرعت به انجام برساند.

به دست آوردن واکسن از هر منبع ممکن

یک هدف که دولت شیلی از ابتدا برای خود تعیین کرد و وزارت‌خانه‌های گوناگون در هماهنگی با هم مامور اجرای آن شدند، این بود که از هر جایی که ممکن است واکسن‌های کرونای موثر و بی‌خطر را به دست آورند و از این لحاظ تفاوتی میان واکسن‌های انگلیسی، آمریکایی، چینی یا روسی قائل نشدند.

مهارت در مذاکرات تجاری

باز بودن اقتصاد صادراتی شیلی به داد و ستد و مهارت بالای مذاکره‌کنندگان تجاری این کشور هم دردستیابی به واکسن‌ها یاری رساند: مذاکره‌کنندگان شیلیایی همچنین مهارت بالایی در چانه زدن بر سر قیمت‌های واکسن‌ها از خود نشان دادند و با به رخ کشیدن مشکلات اقتصادی این کشور توانستند واکسن‌ها را با کمترین قیمت ممکن بدست آورند.

اقدام زودهنگام و شرکت در آزمایش واکسن‌ها

شیلیایی‌ها خیلی زود حتی هنگامی شرکت‌های گوناگون در مراحل آزمایشی واکسن‌های کرونایشان بودند، به سراغ این شرکت‌ها رفتند و قراردادهای پیش‌خرید امضا کردند.

از طرف دیگر شیلی برای تقویت موقعیت خود در مذاکره برای خرید واکسن‌های کرونا کارآزمایی بالینی واکسن‌های کرونای گوناگون هم سهیم شد: شرکت‌ انگلیسی آسترازنکا، شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون و شرکت‌های چینی کان‌سینو و سینوواک کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم واکسن‌هایشان را از جمله در شیلی انجام دادند.

نظام مراقبت‌های بهداشتی کارآمد

شیلی دارای نظام مراقبت بهداشتی کارآمدی است که تجربه‌ای طولانی در واکسیناسیون‌های عمومی دارد. با فراهم شدن واکسن‌های کرونا و برپاشدن مراکز متعدد واکسیناسیون در سراسر این کشور، کار ایمن‌سازی به سرعت پیش رفت.

اکنون ۷۴ درصد جمعیت حدود ۱۹ میلیون نفری این کشور آمریکای جنوبی دست کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند و ۶۷ درصد جمعیت این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند.

واکسن ملی هم فراموش نشد

گروهی از دانشمندان شیلیایی که از جمله قبلا کار موفقی در زمینه ساخت یک واکسن برای یک ویروس تنفسی دیگر به نام «ویروس سنسشیال تنفسی» یا RSV  (عامل بیماری تنفسی در نوزادان و کودکان)‌ انجام داده بودند آنها با شروع پاندمی کرونا بر اساس این تجربه قبلی، شروع به کار برای ساخت یک واکسن پروتئین‌پایه برای ویروس جدید کردند که اکنون مراحل تحقیقاتی را می‌گذراند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 620377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha