سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

باتری بسیاری از دستگاه‌های مورد استفاده ما نیاز به شارژ مجدد دارند و محققان به فکر استفاده از نور محیط به عنوان یک منبع خوب برای تولید مقادیر کم انرژی برای شارژ دستگاه‌های موجود در محیط‌های داخل ساختمان هستند.

شارژ دستگاه

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از سای تک دیلی، محققان در مطالعه اخیرشان که با کمک "بهرنگ همدانی" محقق ایرانی انجام شد یافته‌های خود را طی یک کنفرانس مجازی که چهار تا شش اوت برگزار شد، در مورد قابلیت‌های سلول‌های خورشیدی در محیط‌های داخلی در تولید برق زیر یک لامپ ال ای ای، ارائه دادند.

این مطالعه که توسط "اندرو شر" و "بهرنگ علوی" از موسسه ملی فناوری و استانداردهای آمریکا انجام شده است با عنوان"فتوولتاییک داخلی برای حسگرهای مجهز به باتری" در یک کنفرانس مجازی ارائه شد.

طی این مطالعه محققان از یک منبع روشنایی یعنی یک ال ای دی سفید با مختصات دمای رنگ ۳۰۰۰ کلوین و روشنایی ۱۰۰۰ لوکس(یکای شدت روشنایی در واحد SI) که مشابه روشنایی معمولی نورهای داخلی است برای آزمایش سه ماژول مختلف اعم از یک ماژول نیمه هادی گالیم ایندیوم فسفید (GaInP)، یک ماژول نیمه هادی گالیم آرسنید(GaAs) و یک ماژول نیمه هادی سیلیکون (Si) استفاده کردند. میزان نور این منبع نوری در طول موج‌های نوری کوتاه‌تر به اوج خود رسید.

شر گفت: در این تنظیمات نوری، ماژول کوچک گالیم ایندیوم فسفید دارای بالاترین بازده تبدیل انرژی و ماژول کوچک گالیم آرسنید و ماژول کوچک سیسلکون به عنوان دارای کمترین بازده بودند. ماژول‌های گالیم ایندیوم فسفید و گالیم آرسنید با این منبع نور ال ای دی طیف مرئی، مطابقت طیفی بیشتری دارند.

چگونه گوشی موبایل را شارژ کنیم تا عمر باتری افزایش یابد؟

از آنجا که معمولاً نور محیط داخلی زیادی از منابع مختلف ایجاد می‌شود، وجود یک چراغ سقفی در یک محیط اداری برای شارژ هر یک از ماژول‌های کوچک آزمایش شده کافی است و از تمامی آنها می‌توان به عنوان منبع تغذیه باتری‌ها و حسگرهای داخلی استفاده نمود.

 به گفته شر ماژول نیمه هادی گالیم ایندیوم فسفید نه تنها به کمترین میزان نور نیاز دارد بلکه بازده بالایی نیز دارد اما گفتنی است همه منابع نور داخلی همانند ال ای دی‌ها نیستند.

محققان در مطالعات آینده به آزمایش این ماژول‌های کوچک در شرایط واقعی مانند زمانیکه شخصی در فواصل منظم زمانی چراغی را خاموش و روشن می‌کند، خواهند پرداخت. آنها امیدوارند در این آزمایش بیش از یک حسگر بتوانند توسط نیروی یک ماژول کار کنند.

کد خبر 619963
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha