منابع آمریکایی گزارش داده‌اند رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قرار است امروز دوشنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کند.

ویلیام برنز

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قرار است سه‌شنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره مسائل مختلف از جمله ایران وارد فلسطین اشغالی شود.

پایگاه آکسیوس به نقل از مقام‌های صهیونیستی گزارش داده ویلیام برنز قرار است روز سه‌شنبه برای نخستین بار از زمان به دست گرفتن ریاست سیا وارد فلسطین اشغالی شود. 

آکسیوس نوشته انتظار می‌رود این سفر بر مسائل مربوط به ایران متمرکز باشد، اما ویلیام برنز احتمالاً در رام‌الله با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز دیدار خواهد کرد. 

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و ایران به دنبال ادعاهای تل‌آویو در خصوص حمله به یک نفتکش مرتبط با یک میلیاردر صهیونیستی شدت گرفته است.

طبق گفته مقام‌های صهیونیستی، رئیس سیا در این دیدار با رئیس سازمان جاسوسی موساد و همچنین «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار خواهد کرد.

منابع مورد استناد آکسیوس مدعی شده‌اند رایزنی‌ها بر برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران متمرکز خواهد بود و طرف اسرائیلی امیدوار است از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال دولت جدید ایران و همچنین برجام باخبر شود.

منابع خبری در هفته‌های گذشته بعد از روی کار آمدن «نفتالی بنت» گزارش داده بودند کابینه جدید اسرائیل قصد دارد سیاست متفاوتی نسبت به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مسئله همکاری با آمریکا علیه ایران را در دستور کار قرار دهد. 

به عنوان مثال خبرگزاری رویترز گزارش داده بود کابینه نفتالی بنت قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوندگروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

این رسانه غربی تصریح کرد این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت «جو بایدن» درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود.

علاوه بر این، وبگاه «اکسیوس» هم سوم تیرماه گزارش داد به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

آکسیوس نوشته بود با آنکه نفتالی بنت و کابینه او نیز همانند نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران مخالفند اما تعامل با ایالات متحده در خصوص این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با ترغیب او از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند.

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. او به علاوه، در داخل آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آنها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

کد خبر 619872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha