اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که در بارش‌های اخیر۳.۵میلیارد مترمکعب آب از بارش‌های مونسون وارد استان شده که شرکت سهامی آب منطقه‌ای اعلام کرد این آمار مبنای علمی ندارد.

سد اکباتان همدان

 به گزارش همشهری آنلاین، تابستان امسال برخلاف اوایل سال آبی جاری، سیستان و بلوچستان با بارش‌های پدیده مونسن همراه بود و این بارش‌ها باعث طغیان روخانه‌های برخی مناطق شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره گفت: برآورد می‌شود حجم آب حاصل از بارش‌های همرفتی و مونسون هند که در سه ماه اخیر در استان باریده حدود ۳/۵ میلیارد مترمکعب بوده است.

محسن حیدری اظهارکرد: بررسی‌های نشان می‌دهد که در سه ماه گذشته به ازای هر مترمربع از مساحت سیستان و بلوچستان ۱۹/۳ لیتر باران در استان باریده که اکثر قریب به اتفاق این بارش‌ها در منطقه بلوچستان رخ داده است.

وی افزود: بارش‌های همرفتی بهاره و تابستانه با وجود داشتن ریسک بالای بروز خسارت به محصولات کشاورزی، فرصت مناسبی برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای سال زراعی تا کنون۳۴/۵ میلی‌متر باران در استان باریده که بیش‌از ۱۹ میلی‌متر آن در سه ماه اخیر دریافت شده است.

وی گفت: اگر در یک ماه و نیم باقی مانده تا پایان سال زراعی، بارش قابل توجهی در استان نداشته باشیم، امسال سومین استان کم باران سیستان و بلوچستان در نیم قرن اخیر خواهیم بود.

حیدری افزود: هم‌اینک سیستان و بلوچستان کم باران‌ترین استان کشور محسوب می‌شود و فاصله‌اش با استان کم باران بعدی یعنی کرمان معادل بیش‌از ۵۰ درصد بارش‌های دریافتی امسال استان است.

بارش‌ها موجب تغذیه سدهای استان نشد

رئیس اداره روابط عمومی و کارشناس شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: تابستان امسال با فعالیت پدیده مونسن شاهد بارش‌های خوبی در برخی نقاط استان بوده‌ایم اما این بارش‌ها نتوانستند سدهای استان را تغذیه کند.

مجتبی همایون مهر اظهار کرد: ادعای اداره کل هواشناسی استان مبنی بر اینکه ۳/۵میلیارد متر مکعب آب براثر بارش‌های پدیده مونسن در استان وارد شده هم شائبه برانگیز هست و هم این آمار گیری مبنای علمی ندارد.

وی ادامه داد: باید این توضیح را بدهم که هواشناسی استان براساس تجمیع آمار ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان به دست می‌آورد و آن ضرب‌در سطح می‌کند. ظاهر قضیه درست به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت که میزان بارش‌ها در مناطق مختلف با میزان بارش در ایستگاه‌های هواشناسی یکسان نیست.

کارشناس شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان سیستان بیان کرد: در این دوره بیشتر بارش‌ها در منطقه بلوچستان بیشتر به وقوع پیوسته و در منطقه سیستان بارش‌ها کم بوده و در برخی نقاط هم بارشی رخ نداده است.

همایون مهر اظهار کرد: ما در کل استان ۳۰ سد مخزنی و سد انحرافی داریم که از مجموع این سدها، ۷ سد مخزنی هستند که در صورت سرریز شدن همه آنها، فقط می‌توان ۲ میلیارد متر مکعب ذخیره کرد که عدد ۵/۳ میلیارد با میزان موجودی ذخایر آبی موجود همخوانی ندارد.

وی افزود: باید در ابتدا این توضیح را بدهم که سدهای استان زمانی می‌توانند ذخیره‌سازی خوبی داشته باشند که میزان بارش‌ها در بالادست و ارتفاعات مناسب باشد که متاسفانه بارش‌های اخیر در ارتفاعات چندان چشمگیر نبوده است.

کارشناس شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان سیستان بیان کرد:مسئولیت روان‌آب‌ها برعهده شرمت سهامی آب منطقه‌ای است و اگر قرار باشد آمار واقعی در این باره ارائه باید ازسوی و یا مورد تایید این شرکت باشد که برهمین اساس عدد ۳/۵ میلیارد مورد تاییدنیست و پایه علمی ندارد.

همایون‌مهر همچنین گفت: البته باید اذعان کرد که جمع‌آوری روان‌آب‌ها در همه مناطق استان ممکن نیست و بخش بسیار زیادی از بارش‌ها در زمین نفوذ می‌کند و یا هدر می‌رود.

کد خبر 619798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha