درست در زمانی که بسیاری از گردشگران آماده سفر به گرجستان بودند تا در بهترین زمان سال صنعت گردشگری این کشور را رونق ببخشند درگیری میان گرجستان و روسیه آنها را از سفر بازداشت و گردشگری این کشور را که مدت زمان زیادی از شکوفایی آن نمی‌گذشت، به شدت مختل کرد.

در کنار کلیسای بزرگ و تاریخی گرجستان که یکی از مراکز مهم تجمع گردشگران بوده و فاصله چندانی تا پایتخت این کشور ندارد، تعدادی از فروشندگان صنایع‌دستی و خوراکی‌های سنتی گرجی بازارچه‌ای ترتیب داده و از این راه کسب درآمد می‌کردند، یکی از این فروشندگان خانمی است 57 ساله به نام «لیلی کوستوا» که در پایتخت باستانی گرجستان سوغات و سمبل‌های مذهبی کشورش را عرضه می‌کند و هرسال در این فصل میز فروش خود را درست روبه‌روی بنای قدیمی کلیسای «ستوتی- تسکوتی» مستقر می‌کند.

 این کلیسا که ثبت جهانی شده و نام آن به معنی «ستون حیات بخش» است، یکی از پربیننده‌ترین بناهای این کشور به شمار می‌رود.

او که مخارج خود و فرزندش را از همین راه تامین می‌کرد، در حالی که برخلاف ناملایمات زندگی، لبخند ملایمی بر لب دارد، می‌گوید: همیشه اتوبوس‌هایی که گردشگران را به اینجا می‌آوردند برای پیدا کردن جای پارک در پارکینگی که کنار این محوطه وجود دارد، با مشکل مواجه می‌شدند اما حالا می‌بینید که این پارکینگ کاملا خالی است! 

 «بکا جاکلی» رئیس بخش دولتی صنعت گردشگری گرجستان درباره رشد تعداد گردشگران پیش از جنگ می‌گوید: تعداد گردشگران از 55هزار نفر در سال 2003 به194هزار نفر در سال 2007 یعنی به افزایشی بیش از سه برابر رسید. از جمله فعالیت‌های این بخش در جهت رشد و رونق گردشگری، حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی بود تا آنجا که آژانس معروف بریتانیا - ساچی اند ساچی – شعار تبلیغاتی «اروپا از اینجا آغاز می‌شود» را برای گرجستان در نظر گرفت و همین امر سبب شد تا این کشور در سال‌های اخیر با خیل عظیم گردشگران مواجه شود. 

جاکلی با اشاره به سال‌های ابتدایی خودمختار شدن گرجستان می‌گوید: در آن زمان گرجستان به تازگی اعلام استقلال کرده و هنوز درگیر نابسامانی‌های حاصل از تغییرات بود و با کاهش شدید تعداد گردشگران مواجه شد، اما در سالیان اخیر قله‌های پربرف، سواحل زیبای دریای سیاه، پایتخت دیدنی، خونگرمی و مهمان نوازی مردمان گرجستان، آنجا را مقصد گردشگرانی کرده بود که در پی دیدن جایی متفاوت بودند.

کتابچه راهنمای این کشور به نام «کتاب سیاره تنها» گرجستان را به‌عنوان سرزمین همیشه زیبای اتحاد جماهیر شوروی(سابق) معرفی می‌کند. در شهر تفلیس، پایتخت این کشور، دست کم سه هتل بزرگ در دست ساخت است که با شرایط فعلی چگونگی ادامه کار و اتمام این پروژه‌ها به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست. 

رئیس این آژانس ضمن ابراز تأسف از لغو شدن سفرها و سپری شدن فصل سفر به گرجستان، می‌گوید: پس از اتمام این جدال‌ها می‌توان با کمک دولت باز هم گردشگران را از طریق بازاریاب‌هایی که در کشورهای دیگر در این حوزه فعالیت می‌کنند، جذب کرد. به ویژه، آنچه بارقه امیدی برای ما ایجاد کرده، این است که پیش از آغاز جنگ تنها دو تا سه درصد از مردم جهان درباره گرجستان شنیده بودند اما حالا بیشتر جمعیت دنیا آن را شناخته و اطلاعاتی درباره آن کسب کرده‌اند.

کد خبر 61962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز