عملیات عمرانی پروژه مجتمع فرهنگی و تفریحی کوثر با بیش از ۸ هزارمترمربع مساحت، سال ۱۳۸۹ در تقاطع خیابان دامپزشکی و هاشمی آغاز شد.

کوثر

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  مجتمعی ۷ طبقه شامل بخش‌هایی مانند پارکینگ، سالن ورزش‌های آبی (استخر، سونا، جکوزی)، کافی‌شاپ، رستوران و فودکورت‌های بین‌المللی، خانه اسباب‌بازی، ۳ سالن سینما، سالن‌های ورزشی و تالارهای پذیرایی که شهروندان محله استادمعین قریب به ۱۱ سال بهره‌برداری از آن را انتظار کشیدند. این پروژه بزرگ و فرامنطقه‌ای بالاخره در هفته قبل افتتاح شد. سری به محله استادمعین زده‌ایم تا در گفت‌وگو با اهالی از میزان رضایتمندی آنها نسبت به کارایی مجتمع کوثر مطلع شویم. 

  •  افزایش کیفیت بصری محله

خیابان قدیمی دامپزشکی را به سمت خیابان کم‌عرض هاشمی حرکت می‌کنیم. محدودیت‌های ترافیکی کرونایی از میزان‌ ترددها کاسته است اما باز در ساعت‌هایی، ترافیک همسایه‌ها را آزار می‌دهد. «احمد بزاز» از کاسبان قدیمی خیابان هاشمی در ارتباط با افتتاح مجتمع کوثر می‌گوید: «این خیابان و محورهای فرعی‌اش به اندازه کافی مشکل ترافیک داشت که کارگاه‌های عمرانی مجتمع کوثر هم بر آنها علاوه شده بود. بخش‌های بزرگی از خیابان شهید حسینی به سبب این کارگاه‌ها محدود شده بود و سال‌ها اهالی را به دردسر انداخته بود. همین که کارگاه‌ها بعد از این همه سال جمع شد، برای ما کافی است.» «محمد خلجی» هم از همسایه‌های این مجتمع آجرنماست که می‌گوید: «به هر حال بر نمای محله‌مان که اغلب ساختمان‌های فرسوده و خاکستری رنگ را در خود جای داده، تأثیری چشمگیر داشته است.

«کوثر» میزبان شماست

ظاهر این تقریباً بلندمرتبه‌ای که اینجا قد علم کرده حسابی کیفیت بصری محدوده را افزایش داده است. از این لحاظ خوب است اما بعید به نظر می‌رسد خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف، ظرفیت مکانی مناسبی برای تحمل بار جمعیتی که قرار است در روزهای آینده بیایند اینجا و از امکانات مختلف این مجتمع استفاده کنند داشته باشند. مگر پارکینگ این مجمتع چقدر ظرفیت دارد؟ این مجمتع فرهنگی و تفریحی خوب بود در حاشیه خیابان اصلی و عریض بنا می‌شد.»

«کوثر» میزبان شماست

  •  زیرساخت‌های تأمین نشده یک پروژه

نظرهای موافقی هم هست که یکی از آنها را «علی مرادی» از دیگر ساکنان محله ابراز می‌کند و می‌گوید: «خیلی وقت بود جای خالی یک مجتمع درست و حسابی را در محله خودمان احساس می‌کردیم. یک مجتمعی که، به قول معروف، سرانه‌های فرهنگی و تفریحی محدوده را افزایش دهد. به این سرانه‌ها به‌ویژه در روزهای تعطیل و مناسبت‌های گوناگون نیاز داشتیم. البته کمبودهای دیگری هم هست که کاش برای آنها نیز در همین ظرفیت ایجاد شده، چاره‌ای تدبیر می‌شد. به‌عنوان مثال یک کتابفروشی یا شهر کتاب معتبر و غنی در این محدوده وجود ندارد.»

«مسعود بخشایش» یکی از اعضای شورایاری محله استادمعین در این ارتباط می‌گوید:  «ظرفیت مجتمع فرهنگی و ورزشی کوثر برای غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان و به‌ویژه اهالی محله استادمعین، بسیار مطلوب خواهد بود اگر ویژگی کم بها بودن هزینه‌های مربوط به دریافت خدمات آن نیز مورد توجه مدیران شهری و پیمانکاران قرار گیرد. البته برپایی بازارچه‌های خیریه و کارآفرینی در این محدوده نیز مورد درخواست اهالی است که مجتمع کوثر می‌تواند شرایط آنها را مهیا کند. بازارچه‌هایی که ضمن ایجاد رونق کسب و کارهای خانگی و محلی و عرضه محصولات ارگانیک و همچنین ایرانی، به سبب دسترسی محلی از میزان‌ ترددهای شهری و آلودگی هوا بکاهد. این ظرفیت‌سازی در مجتمع کوثر می‌تواند تعلق خاطر را هم بین اهالی تقویت کند.»

«کوثر» میزبان شماست
مسعود بخشایش/  شورایاری محله
  •  ۱۱ سال بلا تکلیفی

بهره‌برداری از پروژه بزرگ فرامنطقه‌ای کوثر با توجه به فراهم نشدن بودجه لازم در دوره‌هایی که بازار در نوسانات بسیار قرار داشت، سال‌ها به تأخیر افتاد.
«سید مصطفی موسوی»، شهردار منطقه ۹ ضمن بیان این مطلب در حاشیه آیین افتتاحیه پروژه‌های مهم منطقه، گفت: «پروژه مجتمع فرهنگی و تفریحی کوثر که از سال ۱۳۸۹ کلنگ آن بر زمین خورد، در چندین مرحله متوقف شد. با این حال سال ۱۳۹۸ با بیش از ۸۰‌درصد پیشروی فیزیکی وعمرانی، جزو پروژه‌های اولویت‌دار منطقه و شهر شناسایی شد که باید هرچه زودتر نسبت به معارضات آن از جمله تعریف بودجه تکمیلی اقدام می‌شد. این اتفاق نیک با تخصیص بودجه مشارکتی ۱۴۰۰ و جذب سرمایه‌گذار به وقوع پیوست و اینک بعد از گذشت حدود ۱۱ سال بلاتکلیفی، مجتمع چند منظوره کوثر به بهره‌برداری رسید. واضح است که این افتتاح بدون صبر و شکیبایی اهالی، مسیر نمی‌شد.»

«کوثر» میزبان شماست


موسوی همچنین افزود: «پروژه فرهنگی و تفریحی کوثر به‌زودی در مرحله بهره‌برداری نهایی، قرار خواهد گرفت و شهروندان می‌توانند از خدمات متنوع آن برخوردار شوند. محدودیت‌های احتمالی ترافیکی حاشیه این مجتمع نیز با اجرای طرح‌های جانبی مانند اصلاح هندسی و علامت‌گذاری‌های راهنمایی و رانندگی، رفع خواهند شد.»
شهردار منطقه در پایان خاطر نشان کرد: «در این دوره از مدیریت شهری به دنبال افزایش سرانه‌های شهری و تفریحی در منطقه ۹ بوده‌ایم که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مسیر تحقق طرح‌ها و پروژه‌های شهری، فقدان مکانی و محیطی مناسب در منطقه کوچک ۹ بوده است. منطقه‌ای که به همین سبب، آمار خدمات و سرانه‌ها در آن اندک است. بنابراین تاکنون تلاش کرده‌ایم تا با شناسایی مکان‌های مناسب و بالقوه شعارهای شهر زیست‌پذیر و انسان محور را به خوبی محقق سازیم.»

کد خبر 619566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha