رئیس‌جمهور شیلی اعلام کرد این کشور تزریق یک دوز سوم یادآور واکسن را به افرادی که قبلا با واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک واکسینه شده‌آند، آغاز خواهد کرد.

vaccine

به همشهری آنلاین به نقل از رویترز سباستین پینه‌را گفت پس از بررسی‌های که نشان دادند که اثربخشی دو دوز اولیه واکسن سینواک پس از چند ماه کاهش پیدا می‌کند، این تصمیم گرفته شده است.

شیلی یکی از سریع‌ترین برنامه‌های واکسیناسیون جهان در برابر کووید-۱۹ را در از ماه فوریه (اسفند) آغاز کرد و اکنون بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن عمدتا با واکسن کروناواک ساخت شرکت چینی سینوواک واکسینه شده‌اند.

پینه‌را در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم تقویت واکسیناسیون افرادی را که قبلا دو دوز واکسن سینوواک را دریافت کرده‌اند، آغاز کنیم.»

شیلی تجویز دوز سوم یادآور را با استفاده از واکسن انگلیسی آکسفورد-آسترازنکا از ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) آغاز خواهد کرد و شهروندان بالای ۵۵ سالی که واکسن‌هایشان را پیش از ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) دریافت کرده‌آند، در اولویت دریافت واکسن یادآور خواهند بود.

شیلی به این ترتیب به آمریکا، آلمان، فرانس و اسرائیل می‌پیوندد که درخواست سازمان جهانی بهداشت از کشورها برای اینکه از تجویز دوز یادآور واکسن خودداری کنند تا شمار بیشتری از افراد در کشورهای دیگر جهان که اصلا واکسن دریافت نکرده‌اند، بتوانند واکسن بزنند، نادیده می‌گیرد.

پل دازا معاون وزیر بهداشت شیلی نیز در توجیه این اقدام گفت بررسی‌های محلی و بین‌المللی نشان داده‌اند که دوزهای یادآور واکسن به تقویت پاسخ ایمنی کمک می‌کنند و شیلی قبلا به همسایگانش واکسن اهدا کرده است و به این یاری‌رسانی در صورت لزوم ادامه خواهد داد.

شیلی تا به حال حدود ۱.۶ میلیون مورد عفونت کرونا و ۳۵۸۰۶ مورد مرگ ناشی از آن گزارش کرده است.

داده‌های انتشاریافته بوسیله دولت شیلی نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن کروناواک ساخت شرکت چینی سینوواک در پیشگیری از عفونت علامت‌دار کرونا در میان دریافت‌کنندگان واکسن از ۶۷ درصد بر مبنای اندازه‌گیری در فاصله ماه‌های فوریه تا آوریل (اسفند تا اردیبهشت) به ۵۸.۵ درصد برمبنای اندازه‌گیری دوباره از شروع ماه ژوئیه (تیر) افت کرده است.

کد خبر 619203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha